Nissan 200sx S13, Driftcar to be. (Nu börjar monteringen av bilen)

Jag håller på att bygga om min Nissan 200sx S13. Den byggs efter 2018 pro-int reglemente, motorn blir en M50B25 som självklart kommer turbokonverteras. Målet är inställt på 400-500 hk under 2017 och 700+ till 2018.
  • 43 Följare
  • 27 341 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 januari 2017
pzymon egen företagare
31 maj 2016 · 630 Inlägg

Pro-int bilen är nu färdig för leverans från GBG.
Åkeriet som ska leverera har sagt att dom ska försöka få hem den denna vecka.
Allt blir lite krångligare och tar lite längre tid när man bor på Gotland, men det känns iaf skönt att det går framåt.

Jag har svetsat väldigt mycket förstärkningar på flaket på min biltransport.
Anledningen är att det var byggt i en vinkel från början, en så pass stor vinkel att det var näst intill omöjligt att få på en sänkt Nissan 200a. Så jag rätade ut flaket och svetsade ihop, provlastade bilen och BRAK!
Rätade ut flaket igen och har nu svetsat och förstärkt så mycket jag bara kan.

Jag har provlastat bilen och provkört lite, och det håller, men jag ska lägga några små svetsar till, kontaktmunstycket i svetsen ville inte vara med längre igår, så jag har införskaffat nya idag och lägger de sista svetsarna imorgon.

pzymon egen företagare
7 juni 2016 · 630 Inlägg

Bilen är fortfarande inte hemma från GBG tyvärr sad
Men den ser grymt bra ut tycker jag big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-eef2ad51c8347e73e9f40853648acd24.jpg

Jag är dessutom mitt uppe i en flytt och har inte haft så mycket tid i garaget, vilket egentligen är gannska skönt eftersom OM bilen hade varit hemma hade jag förmodligen hellre varit där än hjälpt till med flytten.
Nu kan jag se till att vi kommer in ordentligt i Huset och sedan lägga massor av tid i garaget.

Jag har kollat lite extra på bodykittet jag köpte och bakskärmarna passar verkligen inte alls, jag ska ta några foton nästa gång jag åker ut.
Så jag har bestämt att jag kommer plasta egna bakskärmar.
Det ska bli intressant att kolla passformen på resten av kittet onekligen.

pzymon egen företagare
9 juni 2016 · 630 Inlägg

Då har jag beställt hem lite L-profiler så jag kan bygga min egna ramper till biltransporten.
Profilerna skulle komma under morgondagen, så i helgen ska det svetsas.
Jag tänkte även passa på att bygga en låsning så flaket inte kan tippa under färd.
Samt ett stopp så man inte kan tippa mer än x-antal grader.

pzymon egen företagare
13 juni 2016 · 630 Inlägg

Tyvärr blev det inget byggande i helgen då bostadsflytten drog ut på tiden.
Men ska försöka få in lite garagetid under denna vecka iaf.

Jag har funderat ut tre alternativa lösningar på stoppklossar för maximal tippning av flaket.
Jag har också tre alternativa lösningar för låsning av flaket i horisontellt läge.

jag ska skissa lite och fundera lite mer och så får vi se hur det slutar helt enkelt.

pzymon egen företagare
15 juni 2016 · 630 Inlägg

Nu har jag äntligen fått ett datum då pro-int bilen kommer hem till Gotland, Torsdag den 23/6!

Så nu kommer det bli tätare uppdateringar här och mycket bilder.

pzymon egen företagare
28 juni 2016 · 630 Inlägg

Äntligen är bilen hemma och påbörjad igen.

Jag har börjat kapa ur i bagageutrymmet inför byggnationen av bränslesystemet och kylningen.

Donatorbil står på lyften och motorn ska börja lyftas ur inom kort.

och så var jag tvungen att snabbt och enkelt hänga på alla frontdetaljer för att uppa min motivation smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-7cdfa4a356fe7b4cff0e401842985774.jpg

pzymon egen företagare
30 juni 2016 · 630 Inlägg

Jag satt och funderade lite imorse och kom på att än så länge går ju fan bygget bakåt!!!
Känns jävligt tråkigt när man tänker på att man ännu bygger på grunden, men jag vet att det kommer kännas bättre när man väl börjar sätta ihop bilen igen.

På Söndag blir det garagedag igen.
Då ska det svetsas och byggas om i bagaget inför bränslesystemet och och kylningen.
Jag ska passa på att gå lös med kameran då också.

pzymon egen företagare
1 juli 2016 · 630 Inlägg

Jag har dragit igång ett sidoprojekt tillsammans med min motorklubb MK Gutarna.

Vi har startat en driftingförgrening i knom klubben och har nu även fått tillstånd att bygga en bana för träning OCH tävling här på ön.
Tanken är att börja köra här till nästa år då asfalten är precis nylagd och inte har satt sig ännu.

GODA NYHETER helt enkelt.

pzymon egen företagare
7 juli 2016 · 630 Inlägg

Igår var jag och tittade på samt provkörde den nya banan här på Gotland.
Fantastiskt upplägg måste jag säga.
Det kommer finnas möjlighet att för konbana (på plattan, 40x100 meter) och vi kommer kunna köra en slinga med totalt 3 kurvor där hastigheterna blir högre.

Jag har stora planer för driftingen på Gotland, och Ordförenden i min klubb MK Gutarna har redan planer på att bedriva tävlingar på Gotland. Det är något som skulle göra underverk för utvecklingen, iaf här på ön.

Mer info kommer fortlöpande både här och på min sida på fb.
https://www.facebook.com/driftteamgotla … =bookmarks



https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-781bde3fba90310a9361c23c23902e73.jpg

pzymon egen företagare
11 juli 2016 · 630 Inlägg

Jaha, den här helgen gick inte som planerat. Min vardagsbil rasade samman och jag fick spendera min söndag med att försöka få ihop den istället för att skruva med driftingbilen sad

Men jag har iaf laddat upp lite bilder som kommer nedan.

Växellådstunneln
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-6abcc095d1523b8e0a2963cfd1b30eda.jpg

Växellådstunneln från torped
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-c8b592ed4cbe5712b9ea93802cb15dac.jpg

Bashbar
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-ea67595067c09a4575141c8924e50f63.jpg

Motorn vill jag få i innan jag svetsar klart så jag ser om jag behöver ändra något.
och så fort motorn är på plats och allt känns bra då ska jag börja fundera på hur jag ska montera kylaren och dra vattenledningarna och  avgassystem. Sen ska allt ur igen så jag kan plocka ned och renovera fram- och bakvagnen.

Apexii
11 juli 2016 · 105 Inlägg

Ser riktigt bra ut!.. Men hur är det med modifiering av kardantunneln? Om jag tolkat Proint regelboken rätt så får man inte modifiera den alls?
Kul med en bana på Gotland också, vart ligger den?

pzymon egen företagare
12 juli 2016 · 630 Inlägg

Apexii skrev:
Ser riktigt bra ut!.. Men hur är det med modifiering av kardantunneln? Om jag tolkat Proint regelboken rätt så får man inte modifiera den alls?
Kul med en bana på Gotland också, vart ligger den?

Kopierat direkt från reglementet.

3.17. Ingång i transmissionstunnel (kardan-/växelådstunnel) får max vara 460 mm. bred och
minst 250 mm. av torpedväggen ska finnas ovan transmissionstunnel. Efter växellådstunnel
ska transmissionstunnel vara max 250 mm i diameter. Växellådstunnel får vara max 1100
mm lång. I den bakre änden av växellådstunneln får den vara max 250 mm bred och 250
mm hög mätt från golvet. Om kardantunneln är original gäller originalmåtten


Banan ligger precis vid Visby flygplats.
Och blir det som vi vill kommer vi börja hålla tävlingar så snart som möjligt dock tidigast 2017.

Apexii
12 juli 2016 · 105 Inlägg

pzymon skrev:

Apexii skrev:
Ser riktigt bra ut!.. Men hur är det med modifiering av kardantunneln? Om jag tolkat Proint regelboken rätt så får man inte modifiera den alls?
Kul med en bana på Gotland också, vart ligger den?

Kopierat direkt från reglementet.

3.17. Ingång i transmissionstunnel (kardan-/växelådstunnel) får max vara 460 mm. bred och
minst 250 mm. av torpedväggen ska finnas ovan transmissionstunnel. Efter växellådstunnel
ska transmissionstunnel vara max 250 mm i diameter. Växellådstunnel får vara max 1100
mm lång. I den bakre änden av växellådstunneln får den vara max 250 mm bred och 250
mm hög mätt från golvet. Om kardantunneln är original gäller originalmåtten


Banan ligger precis vid Visby flygplats.
Och blir det som vi vill kommer vi börja hålla tävlingar så snart som möjligt dock tidigast 2017.

3.14 och 3.18 säger emot 3.17....
Najs! Kanske åker och tittar ifall jag har vägarna förbi smile

pzymon egen företagare
14 juli 2016 · 630 Inlägg

Apexii skrev:

pzymon skrev:

Apexii skrev:
Ser riktigt bra ut!.. Men hur är det med modifiering av kardantunneln? Om jag tolkat Proint regelboken rätt så får man inte modifiera den alls?
Kul med en bana på Gotland också, vart ligger den?

Kopierat direkt från reglementet.

3.17. Ingång i transmissionstunnel (kardan-/växelådstunnel) får max vara 460 mm. bred och
minst 250 mm. av torpedväggen ska finnas ovan transmissionstunnel. Efter växellådstunnel
ska transmissionstunnel vara max 250 mm i diameter. Växellådstunnel får vara max 1100
mm lång. I den bakre änden av växellådstunneln får den vara max 250 mm bred och 250
mm hög mätt från golvet. Om kardantunneln är original gäller originalmåtten


Banan ligger precis vid Visby flygplats.
Och blir det som vi vill kommer vi börja hålla tävlingar så snart som möjligt dock tidigast 2017.

3.14 och 3.18 säger emot 3.17....
Najs! Kanske åker och tittar ifall jag har vägarna förbi smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-eb3c54d7c6e97ef94edb0232c8faa48e.jpg

pzymon egen företagare
18 juli 2016 · 630 Inlägg

Nu blir det fullt ös med bilen inför Visby motordag den 30/7
Tanken är att jag ska ställa ut min bil som ett projekt för att folk ska bli intresserade och förhoppningsvis kan jag hajpa upp intresset för drifting på Gotland.
Med lite tur får jag i motor och drivlina imorgon, sen kan jag börja tänka på hur jag vill ställa ut min bil.

pzymon egen företagare
20 juli 2016 · 630 Inlägg

Fick lite gjort igår iaf.
Lyfte ned ZF lådan från donatorbilen och monterade den på min andra M50B25 jag hade ståendes.
På så sätt så kan jag se vart alla kablar och allt ska gå eftersom motorn ännu är inkopplad i donatorbilen.

För den som tittar noggrant så ser man att motorn lutar ganska kraftigt bakåt i dagsläget, då jag inte monterat växellådsfästet ännu. det kommer göras denna vecka.

Jag ska också komma på hur jag ska lösa kardanen. jag är lite osäker på hur jag vill göra.
Tips mottages gärna. BMW kardanen är avsevärt mycket smalare än kardanen från Nissan och jag vill helst inte gör en "fulskarvning"

Så här der det ut nu iaf smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-3c2023fc6fcec0b80ef0d782528cd04e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-4bfc7dd991b8840e23d67836b18c1c0e.jpg

pzymon egen företagare
22 juli 2016 · 630 Inlägg

Jag funderar på om detta är ett bra alternativ, vad säger ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-1adc5bf02cf425ef489281f8372cfbf9.jpg

pzymon egen företagare
25 juli 2016 · 630 Inlägg

i helgen har det hänt en hel del saker med bilen smile

Jag har fått kardanen svetsad och provmonterad, blev riktigt jävla bra

asfaltsmatta blev bortskrapat
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-e0baa8e79aad785629e0a76651c3136a.jpg

IC blev provmonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-5884a3d37943907d1dfae9b542ac10ca.jpg

Ny ratt hittade sin plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-b8c56a0fd64b2d08613477e0a3185253.jpg

Och eftersom projektet ska ställas ut på Visby motordag så började jag hänga på exteriören.
Jag ska ännu bygga om kittet rätt mycket, men känns skönt att se hur det typ kommer se ut iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-43597890d079854cd744f32cfc866b39.jpg

och bakifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-37383e3f599dac5ebe2d16ece8597158.jpg

pzymon egen företagare
17 augusti 2016 · 630 Inlägg

Det har varit tyst i byggtråden ett tag, men det är för att jag faktiskt inte haft möjlighet att vara i garaget något sedan sist, men i helgen ska jag ut igen och fortsätta med bilen.
Stay tuned

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang