Vänster framhjul rullar trögt

edvarno
20 april 2015 · 3 Inlägg

Hej!

Precis köpt mi första bil och märkte att västra framhjulet rullar otroligt dåligt. Det jag också märkte var vid när jag satte på sommardäcken var att det var inbränd smuts på fälgen. Därför måste något ligga emot då det endast var på en fälg det blivit så på. Det konstiga med detta är att bilen drar lite åt höger när jag kör. Borde det inte vara tvärt om? Man märker det framförallt i högre hastigheter. Kör man över 130 kan man också känna vibrationer i ratten.

Enligt förra ägaren byttes bromsklossarna fram tidigare på Volvo verkstad. Bilen är en Volvo 854-512 S 2,5 års. 95 som har gått lite mer än 30 000mil.

Kan det vara så att skivan fram är skev så att bromsbeläggen går emot? Känns inte som att det borde vara hjullagret när det blir så pass svart?


Tacksam för svar! Är som sagt ny på det där med bilar med försöker lära mig.

Volvo 854-512 S 2,5 "Den första volvon" (1995)
it_mutt Avstängd
20 april 2015 · 10 388 Inlägg

edvarno skrev:
Hej!

Precis köpt mi första bil och märkte att västra framhjulet rullar otroligt dåligt. Det jag också märkte var vid när jag satte på sommardäcken var att det var inbränd smuts på fälgen. Därför måste något ligga emot då det endast var på en fälg det blivit så på. Det konstiga med detta är att bilen drar lite åt höger när jag kör. Borde det inte vara tvärt om? Man märker det framförallt i högre hastigheter. Kör man över 130 kan man också känna vibrationer i ratten.

Enligt förra ägaren byttes bromsklossarna fram tidigare på Volvo verkstad. Bilen är en Volvo 854-512 S 2,5 års. 95 som har gått lite mer än 30 000mil.

Kan det vara så att skivan fram är skev så att bromsbeläggen går emot? Känns inte som att det borde vara hjullagret när det blir så pass svart?


Tacksam för svar! Är som sagt ny på det där med bilar med försöker lära mig.

Nej, det måste det inte. Kör med exempelvis en trasig drivknutsdamask och rengör sen inte fälgen, så blir det så. Exempelvis. Så det finns absolut fler förklaringar.

Att bilen drar åt endera hållet kan ju bero på mängder av saker. Är bromsskivan skev så hade det antagligen vibrerat och levt om när du bromsar "lite hårdare".

Vibrerar det bara vid 130+ så är det inget problem, du får ju inte köra fortare än 120km/h i Sverige iaf wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
shogun
21 april 2015 · 2 117 Inlägg

Varför inte ta bort hjulet och kolla om bromsoket går trögt. Lite kopparpasta på okets glidytor brukar lösa det mesta. Det kan du förresten göra på alla ok som en servicesak.
Att den drar åt höger kan bero på snedslitet däck, hjulinställning, kärvande bromsok, anliggande handbroms ett hjul, styrstag.... Lyft upp och titta hur det ser ut.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2015 · 10 427 Inlägg

Med stor sannolikhet är det bromsoket som kärvat fast något, ett tips är att känna om fälgens centrum är varmt efter en stunds körning. Jag brukar motionera mina bromsoks kolvar på bilarna som rullat lite längre vid hjulskiften för att de ska hålla måttet. Bromskolvarna ligger ju ungefär samma läge för det mesta och byter man inte bromsvätskan särskilt ofta så blir det nog lätt så att kolvarna kärvar fast. Brukar räcka att lossa bromsoken och klämma in kolvarna med polygriptång och sedan trampa ut dem igen med belägg och bromsskivan däremellan några ggr. Funkar inte det är det nog dags för byte av ok eller renovering av oken. Gamla bromsslangar kan också ställa till det. Anliggande bromsok godkänns inte vid besiktning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang