Evo 8 besiktningsproblem!

mkmk KAOZ
21 april 2015 · 82 Inlägg

Hade lite fel vid dagens besiktning, första felet var att det gick inte att koppla upp sig till deras dator,  och det var en bilmekaniker där och han visste inte vad det kunde vara. vet ni?

sen hade jag för högt CO,och  min HC halt jag har ju ett chip bakom handsfacket, autronic sm4, förra ägaren sa att man var tvungen att sätta dit original chippet vilket jag har men när dom på verkstaden gjorde det så sa dom att motorlampan lyste, och dom kunde inte släcka den... så jag hade 10 liter bensin kvar sen hällde jag i 2 flaskor k sprit, har bytt stift, olja, oljefilter.

jag vet inte vad jag ska ta mig till faktiskt, ska jag åka till en Mitsubishi verkstad och snacka med dom?


CO 1,1 (0.3)
HC 415 (100)
CO 2500 0,2 (0,2)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Era svar hade varit en stor hjälp!

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
JKDesign
21 april 2015 · 4 442 Inlägg

Du har inget eftermarknads styrsystem så diagnostiksuttag är bortkopplat?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Janneutanb
21 april 2015 · 7 271 Inlägg

Autronic sm4 är ett styrsystem , ecu, inte ett chip.
ska finnas nån slags fake obd som man kan köpa.
sen avgasvärden tyder på att katen inte va tänd eller att den är slut.

Janneutanb
21 april 2015 · 7 271 Inlägg

Mitsubishi verkstäder kan inget om trimmade bilar , dom kan knappt något som inte står i datorn tyvärr .
Åk till en riktig verkstad där dom sysslar med sånt .

torpis Forummoderator
21 april 2015 · 10 572 Inlägg

mkmk skrev:
sen hade jag för högt CO,och  min HC halt jag har ju ett chip bakom handsfacket, autronic sm4, förra ägaren sa att man var tvungen att sätta dit original chippet vilket jag har men när dom på verkstaden gjorde det så sa dom att motorlampan lyste, och dom kunde inte släcka den... så jag hade 10 liter bensin kvar sen hällde jag i 2 flaskor k sprit, har bytt stift, olja, oljefilter.

jag vet inte vad jag ska ta mig till faktiskt, ska jag åka till en Mitsubishi verkstad och snacka med dom?


CO 1,1 (0.3)
HC 415 (100)
CO 2500 0,2 (0,2)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Era svar hade varit en stor hjälp!

Chippet har ingen betydelse här. Siffrorna säger att din katalysator inte är effektiv nog. (punkt)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mkmk KAOZ
21 april 2015 · 82 Inlägg

Tack för alla svar, men ska jag gå till en verkstad och fråga om dom kan kolla mitt ombordiagnossystem eller har mitt atutronic sm4 något med den att göra?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
mkmk KAOZ
21 april 2015 · 82 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html

någon katalysator som ni kan rekommendera?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Christian S
21 april 2015 · 4 816 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/rac … ell-2.html
bara att se till att den är riktigt varm innan du åker till besiktningen så går den igenom utan problem, jag har den fast den som är sbf/fia godkänd http://shop.klracing.se/sv/artiklar/rac … _rea_.html

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
mkmk KAOZ
21 april 2015 · 82 Inlägg

Gör autronic så att den inte att koppla upp bilen eller har autronic ingenting med detta att göra?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Janneutanb
22 april 2015 · 7 271 Inlägg

Du kan inte ansluta till sm4 via obd.

Senast redigerat av Brains (22 april 2015)

mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

asså min sm4 ligger bakom handskfacket och funkar utmärkt, och min obd sitter under ratten som på de flesta bilar,
menar ni att dom har något samband, och  det är min sm4 som gör så att jag inte kan koppla upp den på  besiktningen, hur ska jag lösa problemet? för jag har ju ett original styrsystem men då lyser motorlampan om jag sätter in det sa han på verkstaden och den gick inte att släcka.

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

blev lite osäker om jag ens har sm4, för jag vet att jag har autronic insprut men det kanske inte är samma,
googlade lite och fick fram Autronic SMC som var ett insprut.

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
jimmzzan
22 april 2015 · 1 168 Inlägg

Du skall ringa till gamla ägaren och få reda på vad det är för grejer i den om du är osäker.
Han har säkert en lösning på detta om han har lyckats innan.

mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

så mitt autronic har något med att det inte att koppla upp sig på besiktningen?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 april 2015 · 517 Inlägg

Är det sportkattar på ?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

racekatt men ska byta ut den, eftersom höga värden,

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
JKDesign
22 april 2015 · 4 442 Inlägg

mkmk skrev:
så mitt autronic har något med att det inte att koppla upp sig på besiktningen?

Jag är inget proffs men...

Man byter nog en hel del hårdvara på en evo innan man kommer upp i 400hk.
Och så fort du byter hårdvara (spridare, bränslepump, avgassystem, downpipe osv) så måste du ha anpassad programvara.

När man uppgraderar styrsystem brukar man strunta i obd uttaget då man kan få ut samma info från nya styrsystemet.

Så skall du köra original styrsystem med fungerande obd2 och utan varningslampor måste du byta till original hårdvara mer eller mindre.

Eller original styrsystem med anpassad mjukvara = mappning.

Senast redigerat av JKDesign (22 april 2015)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

med andra ord så måste jag göra bilen nästan original igen alltså? finns det inget man kan köra för besiktningen?

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
fish Allfixare
22 april 2015 · 1 475 Inlägg

Ditt OBD uttag är säkerligen urkopplat, iom att dom har bytt din original ECU mot ett Autronic. Det du förr kunde få fram genom OBD får man nu fram genom Autronic via en dator... Utan fungerande OBD kommer du aldrig få den igenom bes om du inte hittar nån anna verkstad som fulsläcker tvåan åt dig eller bygger om till original igen. Anledningen till att motorlampan lyser när dom byter till original är att inget annat är bytt, byt tillbaks allt "trim" till original och i med original ECU så funkar det säkert. Fick du inte reda på vad felkoden va när lampan lyste?

mkmk KAOZ
22 april 2015 · 82 Inlägg

nej tyvärr, hur ska jag  göra så jag inte slösar tusen lappar, måste finnas något knep

BMW M3 e92 "NIGHTMARE" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang