Hej. Köpt begagnad bil av bilhandlare, batteriet måste bytas ut efter 1 dag.

alpha1
22 april 2015 · 23 Inlägg

Markus: Hehe, ja jag har tänkt i samma banor, jobbigt.

Nu ska jag försöka hitta något program för att kunna registrera ett batteri själv.

4500-5000kr är lite överdrivet som bmw tar ifall man vill att dem gör det.

mvh

Markus1987
22 april 2015 · 498 Inlägg

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … riet-sjalv

På denna länk står det lite om folk som bytt själv batteriet och det har funkat utan problem!? Handlar inte precis om just din modell men men!

xXSammy
22 april 2015 · 6 571 Inlägg

stoltosmart skrev:
Nedu nu skämtar du med mig allt har aldrig talas om att man behöver registrera ett nytt batteri i en bil

Det var ett vänligt tips slapp det bli dyrt för dig

Byter du till ett batteri med mer/mindre ampere ska det programmeras på nyare BMW, smart-charge laddning som anpassar sig efter batteriets kapacitet.

Är batteriet likadant behövs inga andra ingrepp göras.

De/Dem
saab_sonett Handledare
22 april 2015 · 1 481 Inlägg

stoltosmart skrev:
Köpte bil av bilhandlare vi gick igenom vad som gick på garantin och inte enligt honom lämnar dom inte garanti på batteri bara för att det är en förbrukningsvara som dom inte kan ta ansvar för om det går sönder då bilarna kan stå ett tag i bilhallen eller felaktigt användande utav förra ägare.

Sen 5000 för att byta batteri har du tummen mitt i handen eller?
Åk till biltema köp ett batteri byt själv så klarar du dig under 1000 lappen

Jag skulle inte sätta ett biltemabatteri i en nyare BMW. De är ganska kräsna på vilket batteri som sitter i. Det är många grejer som drar ström på en ny bil. Och ja, man behöver informera bilen om att den fått nytt batteri.

Muttley
22 april 2015 ·

stoltosmart skrev:

tkd_rille skrev:

stoltosmart skrev:

Nedu nu skämtar du med mig allt har aldrig talas om att man behöver registrera ett nytt batteri i en bil

Det var ett vänligt tips slapp det bli dyrt för dig

Hjälper dig lite.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … batteriet-


Tekniken rör sig fram smile

Okej men hur kan detta kosta 4 tusen
Ett batteri 800 på biltema 1 arbetstimme 800 det blir 1600 var fan kommer de 2400 in nånstans då luktar som dom bara är ute efter pengar i så fall

Jag tror ärligt talat inte att bmw säljer biltemabatterier.  Du vet väl om att märkesverkstäder tar betalt?  De är inte Gunnar runt hörnet.

zshoe Kokar ris
22 april 2015 · 923 Inlägg

bilhandlaren verkar inte så mån om sin image... sälja bil för 130k sen inte vilja ersätta ett kasst batteri? pinsamt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
sleepyoh
22 april 2015 · 1 319 Inlägg

Alltså, off-topic, men varför är det nödvändigt att ha batteri övervakning som måste programmeras om när man byter batteri? Varför varför varför snälla biltillverkare vill ni göra det så jäkla svårt för oss bilintresserade att få göra något själv? Svensson åker ändå till era service ställen, speciellt dom första åren. Sluta upp med dumheterna och krånglet, ofta visar det sig att den enkla vägen 'path of least resistance' är den väg som är bäst..

_----------'
Gamer
22 april 2015 · 130 Inlägg

cenoxide skrev:
bilhandlaren verkar inte så mån om sin image... sälja bil för 130k sen inte vilja ersätta ett kasst batteri? pinsamt.

amen to that one!



själv köpte jag min bil av en lokal Bmw handlare och fick bytt både gummibussningar till motorkåpan och bussning i framvagn som gnekade. dvs mest skönheltsfel utan några som helst problem. de bjöd även på halva självrisken då det var ett stort stenskott på rutan och dom ville ''laga'' det men jag ville byta den.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
stoltosmart
22 april 2015 · 884 Inlägg

tkd_rille skrev:

stoltosmart skrev:

tkd_rille skrev:

Hjälper dig lite.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … batteriet-


Tekniken rör sig fram smile

Okej men hur kan detta kosta 4 tusen
Ett batteri 800 på biltema 1 arbetstimme 800 det blir 1600 var fan kommer de 2400 in nånstans då luktar som dom bara är ute efter pengar i så fall

Jag tror ärligt talat inte att bmw säljer biltemabatterier.  Du vet väl om att märkesverkstäder tar betalt?  De är inte Gunnar runt hörnet.

Nej nej absolut inte att BMW säljer biltema batteri inte det ja påstod heller
Men man kan jo åka köpa ett sånt själv och sen åka till ja säg mekonomen som jag gillar som har alltid haft 800 kr i timmen som arbets kostnad så löser dom det åt dig

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
stoltosmart
22 april 2015 · 884 Inlägg

saab_sonett skrev:

stoltosmart skrev:
Köpte bil av bilhandlare vi gick igenom vad som gick på garantin och inte enligt honom lämnar dom inte garanti på batteri bara för att det är en förbrukningsvara som dom inte kan ta ansvar för om det går sönder då bilarna kan stå ett tag i bilhallen eller felaktigt användande utav förra ägare.

Sen 5000 för att byta batteri har du tummen mitt i handen eller?
Åk till biltema köp ett batteri byt själv så klarar du dig under 1000 lappen

Jag skulle inte sätta ett biltemabatteri i en nyare BMW. De är ganska kräsna på vilket batteri som sitter i. Det är många grejer som drar ström på en ny bil. Och ja, man behöver informera bilen om att den fått nytt batteri.

Dom är lika bra som vilket batteri so helst på marknaden

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
SkyCandy1 Meldem
22 april 2015 · 117 Inlägg

Malheus skrev:

stoltosmart skrev:
Nedu nu skämtar du med mig allt har aldrig talas om att man behöver registrera ett nytt batteri i en bil

Det var ett vänligt tips slapp det bli dyrt för dig

Byter du till ett batteri med mer/mindre ampere ska det programmeras på nyare BMW, smart-charge laddning som anpassar sig efter batteriets kapacitet.

Är batteriet likadant behövs inga andra ingrepp göras.

Instämmer. Jag pratade med den lokala bmw-verkstaden och enligt dem så behöver bilen omprogrammeras när man byter Ah och batterityp (AGM/non-AGM) eftersom laddningsproceduren skiljer sig åt. Så om du sätter i ett likadant batteri så finns inget behov av programmering.

Och dessutom, om du kopplar startkablar från kraftuttagen i motorrummet till en annan bil/batteri samtidigt som du kopplar bort bilens egna batteri så behöver bilen inte ens bli strömlös. Då slipper du att vissa funktioner och sparade inställningar ändras.

Muttley
22 april 2015 ·

stoltosmart skrev:

tkd_rille skrev:

stoltosmart skrev:

Okej men hur kan detta kosta 4 tusen
Ett batteri 800 på biltema 1 arbetstimme 800 det blir 1600 var fan kommer de 2400 in nånstans då luktar som dom bara är ute efter pengar i så fall

Jag tror ärligt talat inte att bmw säljer biltemabatterier.  Du vet väl om att märkesverkstäder tar betalt?  De är inte Gunnar runt hörnet.

Nej nej absolut inte att BMW säljer biltema batteri inte det ja påstod heller
Men man kan jo åka köpa ett sånt själv och sen åka till ja säg mekonomen som jag gillar som har alltid haft 800 kr i timmen som arbets kostnad så löser dom det åt dig

Men nu undra du hur de kunde kosta så mycket. Och de var BMW han fått prisuppgift från. 
Personligen hade jag aldrig satt i ett biltema i en bil jag är rädd om.  Just för att jag fått lämna tillbaka 3 av 4 batterier.

Gamer
23 april 2015 · 130 Inlägg

det jag personligen fortfarande tycker är att den som faktiskt sålde bilen ska f*n byta batteri. det med 99% säkerhet stör ju självklart bilens funktion (om den nu tex har navigator så är det ju oftast ingen direkt snikutrustad bil) även om det kanske inte stör ''trafiksäkerheten''.

en bil utan fullt fungerande batteri är inte en fullt fungerande bil och har de sålt en fullt fungerande bil ska även batteriet vara bra!

min åsikt iaf!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Cupra_
23 april 2015 ·

Malheus skrev:

stoltosmart skrev:
Nedu nu skämtar du med mig allt har aldrig talas om att man behöver registrera ett nytt batteri i en bil

Det var ett vänligt tips slapp det bli dyrt för dig

Byter du till ett batteri med mer/mindre ampere ska det programmeras på nyare BMW, smart-charge laddning som anpassar sig efter batteriets kapacitet.

Är batteriet likadant behövs inga andra ingrepp göras.

Detta stämmer bra. Jag bytte i min gamla E90, köpte ett nytt likadant batteri  på bmw och bytte själv, inga problem alls.

Sen kan man ju tycka att det är surt att behöva byta batteri på en gång, men om säljaren nu inte vill ta ansvar för det så går det att fixa relativt billigt på egen hand i alla fall.

Highway_Outlaw
24 april 2015 · 198 Inlägg

sleepyoh skrev:
Alltså, off-topic, men varför är det nödvändigt att ha batteri övervakning som måste programmeras om när man byter batteri? Varför varför varför snälla biltillverkare vill ni göra det så jäkla svårt för oss bilintresserade att få göra något själv? Svensson åker ändå till era service ställen, speciellt dom första åren. Sluta upp med dumheterna och krånglet, ofta visar det sig att den enkla vägen 'path of least resistance' är den väg som är bäst..

Batteriövervakning krävs för stop&start system.

Detta i sin tur krävs eftersom bränsleförbrukning skall minskas och för att bilen skall uppfylla EURO normen.

Så det är knappast för att göra det krångligt för personer som vill reparera sina bilar själv.

Senast redigerat av Highway_Outlaw (24 april 2015)

sleepyoh
24 april 2015 · 1 319 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:

sleepyoh skrev:
Alltså, off-topic, men varför är det nödvändigt att ha batteri övervakning som måste programmeras om när man byter batteri? Varför varför varför snälla biltillverkare vill ni göra det så jäkla svårt för oss bilintresserade att få göra något själv? Svensson åker ändå till era service ställen, speciellt dom första åren. Sluta upp med dumheterna och krånglet, ofta visar det sig att den enkla vägen 'path of least resistance' är den väg som är bäst..

Batteriövervakning krävs för stop&start system.

Detta i sin tur krävs eftersom bränsleförbrukning skall minskas och för att bilen skall uppfylla EURO normen.

Så det är knappast för att göra det krångligt för personer som vill reparera sina bilar själv.

Jag önskar att jag var född på 40 talet sad

_----------'
jaka54
24 april 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Begriper inte att somliga av er klankar så på Biltemas batterier! De är ju lika bra som andra tillverkares batterier.
Som jag sa tidigare så har jag kört med Biltemas "silverfärgade" batteri i min Audi 100 Avant 2,0 från 89:a  i mer än 12 år och batteriet funkar fortfarande perfekt och klarar utan problem kallstarter på minus 20 grader eller mer .
Jag har också ett AGM batteri från Biltema i min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 , köpt för tre år sedan och det funkar bra och det laddas på samma sätt som alla andra blybatterier , med konstant spänning.
Att AGM batterier skulle kräva "andra " laddningssätt än vanliga blybatterier stämmer inte.

sleepyoh
24 april 2015 · 1 319 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Begriper inte att somliga av er klankar så på Biltemas batterier! De är ju lika bra som andra tillverkares batterier.
Som jag sa tidigare så har jag kört med Biltemas "silverfärgade" batteri i min Audi 100 Avant 2,0 från 89:a  i mer än 12 år och batteriet funkar fortfarande perfekt och klarar utan problem kallstarter på minus 20 grader eller mer .
Jag har också ett AGM batteri från Biltema i min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 , köpt för tre år sedan och det funkar bra och det laddas på samma sätt som alla andra blybatterier , med konstant spänning.
Att AGM batterier skulle kräva "andra " laddningssätt än vanliga blybatterier stämmer inte.

Jag har haft biltemas silvirga i minst 7 år vet inte när det köptes men så länge har jag haft det, det satt i en bil jag köpte och det har hängt med några år. Har överlevt 2st 240 och sitter nu i en 850, det lämnades ute över en hel vinter i en bil, startade bilen på våren utan några problem, användes ett tag, har sedan stått flera år i ett garage, laddade upp skiten och stoppade i en gammal 850 och den körs 3-4 gånger i månaden, batteriet där är fortfarande i utmärkt skick.

Har 2 andra batterier därifrån, ett i farsans v70 och ett i min nissan almera, ena har suttit i 3 år ena 5 år och har bara bra erfarenheter. Jag borde bli ambassadör för biltema så som jag pratar men jag älskar deras gråa batterier, av alla batterier jag haft så har dom här fan fungerat bäst. Har fått ett felaktigt exemplar en gång, fick det utbytt direkt.

Jag rekommenderar stenhårt deras gråa batterier, det är det ända jag köper då jag är snål som fan och dom funkar bra

Senast redigerat av sleepyoh (24 april 2015)

_----------'
Muttley
24 april 2015 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Begriper inte att somliga av er klankar så på Biltemas batterier! De är ju lika bra som andra tillverkares batterier.
Som jag sa tidigare så har jag kört med Biltemas "silverfärgade" batteri i min Audi 100 Avant 2,0 från 89:a  i mer än 12 år och batteriet funkar fortfarande perfekt och klarar utan problem kallstarter på minus 20 grader eller mer .
Jag har också ett AGM batteri från Biltema i min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 , köpt för tre år sedan och det funkar bra och det laddas på samma sätt som alla andra blybatterier , med konstant spänning.
Att AGM batterier skulle kräva "andra " laddningssätt än vanliga blybatterier stämmer inte.

Kan bero på att de inte funkat.
Har en del vänner som fått kasta mc batterier efter en säsong.

Men de tillhör inte tråden nu.

viccoA
25 april 2015 · 3 110 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Begriper inte att somliga av er klankar så på Biltemas batterier! De är ju lika bra som andra tillverkares batterier.
Som jag sa tidigare så har jag kört med Biltemas "silverfärgade" batteri i min Audi 100 Avant 2,0 från 89:a  i mer än 12 år och batteriet funkar fortfarande perfekt och klarar utan problem kallstarter på minus 20 grader eller mer .
Jag har också ett AGM batteri från Biltema i min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 , köpt för tre år sedan och det funkar bra och det laddas på samma sätt som alla andra blybatterier , med konstant spänning.
Att AGM batterier skulle kräva "andra " laddningssätt än vanliga blybatterier stämmer inte.

AGM kräver i regel ca 0,5-0,8 volt högre laddningsspänning, annars blir det inte fulladdat - beroende på modell.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang