Opel vivaro06 stannar

morsil
22 april 2015 · 11 Inlägg

Har en opel vivaro 06 2900 som stoppar vid 2400 varv oavsett växel
Någon som har en aning om detta

zekezeke Vila i frid, pappa..
22 april 2015 · 517 Inlägg

Låter ju som att den är i nåt form av nödläge..? Kollat felkoder? Lyser några lampor i instrumentpanelen?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Golf_TurboDiesel
22 april 2015 · 72 Inlägg

Som sagt felkoder är nästan det första att kolla så man kan börja någonstans smile

insane_1 Min dröm, din vardag.
24 april 2015 · 641 Inlägg

morsil skrev:
Har en opel vivaro 06 2900 som stoppar vid 2400 varv oavsett växel
Någon som har en aning om detta

Har du dessutom problem med att hastighetsmätaren inte funkar och ABS-lampan lyser?
Skulle isåfall tippa på trasig ABS-krans och/eller ABS-givare.

Senast redigerat av insane_1 (24 april 2015)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
morsil
26 april 2015 · 11 Inlägg

Hej  har varit bortrest
1 Har något fel med generatorlampan som lyser ,varav att stopplampan lyser , men allt fungerar med laddning ( gammalt fel )  tror det beror på kontaktfel mot datorn . Har gått i 150 före felet

2 Service lampan lyser , men ibland slocknar den och tänder efter ett tag . 2 St meckar har kollat med olika
datorkoll  , en säger inget fel  , 1 säger 4 fel med ingen felkod i klartext ( den sista kanske inte kan läsa ut felen , han själv tror det , den ska uppdateras )

3 Mätaren fungerar med 5 km fel uppåt ( koll mot GPS ) i övrigt inget

Undrar om det kan vara något fel med turbotryck enär den går utmärkt på 2000 varv med fullt drag på alla växlar

Vad menar du med nödläge ,är det något som bromsar så att det inte går att köra fortare ?
Jag har märkt att ABS skrattar ibland , ska prova ordentligt i morgon

Senast redigerat av morsil (26 april 2015)

morsil
27 april 2015 · 11 Inlägg

Återkommer i problemet har provat alla konstiga sätt nu . ABS:en sprattlar inte .
Ibland vid start så är servicelampan släckt , när farten överstiger 50 km tänds den oavsett växel.
Jag har ingen aning om eller hört att det finns något med nöd , kanske det finns något i datorn
som gör detta ? Och vad göra med detta ?
Kanske jag måste åka till någon mek som har programmet för datorn , och kan säga vad som finns i den .
Vad jag vet är att svenska bil tar ca 800 för att bara sätta dit sitt verktyg  ( kanske jag måste göra det för
att få reda på något , och ta kostnaden )  undrar om man kan kräva att få ut fellista och meka på annan verstad ?
I  övrigt har dom en taxa som ligger kring 1200/tim + moms , lite häftigt , och naturligtvis säger dom att vi
fixar det här ( felsökning är stora pengar för dom )

2015-04-28
Tillägg : någon som vet var man får tag i felkodslista till vivaro 06

Senast redigerat av morsil (28 april 2015)

zekezeke Vila i frid, pappa..
28 april 2015 · 517 Inlägg

morsil skrev:
Hej  har varit bortrest
1 Har något fel med generatorlampan som lyser ,varav att stopplampan lyser , men allt fungerar med laddning ( gammalt fel )  tror det beror på kontaktfel mot datorn . Har gått i 150 före felet

2 Service lampan lyser , men ibland slocknar den och tänder efter ett tag . 2 St meckar har kollat med olika
datorkoll  , en säger inget fel  , 1 säger 4 fel med ingen felkod i klartext ( den sista kanske inte kan läsa ut felen , han själv tror det , den ska uppdateras )

3 Mätaren fungerar med 5 km fel uppåt ( koll mot GPS ) i övrigt inget

Undrar om det kan vara något fel med turbotryck enär den går utmärkt på 2000 varv med fullt drag på alla växlar

Vad menar du med nödläge ,är det något som bromsar så att det inte går att köra fortare ?
Jag har märkt att ABS skrattar ibland , ska prova ordentligt i morgon

Precis. BMW har i alla fall sådant system, så är det något som stör bilens vanliga gång så kan bilen gå i nödläge och strypa effekten drastiskt. Behöver inte alltid vara något allvarligt, men för att se vad det kan vara måste du få felkoder utlästa.
Har du ingen billigare verkstad i närheten som kan ge nåt schystare pris på felsökning? Tar ju bara 2 minuter..
Kom till Autoexperten i Sätra i Stockholm så gör jag det gratis.. big_smile

Senast redigerat av zekezeke (28 april 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
morsil
28 april 2015 · 11 Inlägg

Bingo !!!!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang