Köpa BMW E60 525d som gått 26k mil?

kora_bil
24 april 2015 · 6 Inlägg

Är det värt det? Hur är bilarna? Uppstår det vanliga, dyra problem?

Förstår att det är en dum fråga, men lite generellt liksom.

Dentar
24 april 2015 · 131 Inlägg

Tja, hur långt är ett snöre? du får ge lite mer info, kostar bilen 1:- så kan jag tänka mig att det är värt det.

kora_bil
24 april 2015 · 6 Inlägg

Dentar skrev:
Tja, hur långt är ett snöre? du får ge lite mer info, kostar bilen 1:- så kan jag tänka mig att det är värt det.

Tänkt runt 60kkr. M-sport in/ut-vändigt. Fräsch i lacken, nyservad.

Har inte så mycket info (än).

Rquired Allmänt envis
24 april 2015 · 12 512 Inlägg

En helt underbar modell att köra eller färdas i men det är inte enbart fyra hjul och en ratt utan en lite mer avancerad konstruktion minst sagt, trots det brukar de sällan vålla några problem om man bara sköter dem korrekt. Det finns några svaga punkter av vilka de flesta gäller kombi (E61) men problemen går dels att förebygga i många fall och även om man har otur och blir drabbad så behöver det inte bli dyrt.

Att bara gå in till närmsta auktoriserade verkstad, släppa nyckeln på bänken och be dem 'fixa bilen' är sällan det mer ekonomiska alternativet. Det gäller visserligen de flesta bilmärken men BMW Sverige och många av deras anslutna verkstäder har en förkärlek till något som nästan liknar ocker, t.ex 5000:- för ett batteribyte vilket diskuterades nyligen här på Garaget. Det är ingenting annat än oärligt mot kunden och vansinnigt, så att hitta en bra verkstad som känner till bilen man kör är alltid en bra idé.

Det skadar inte att hämta information från internet heller, kring BMW finns det många specifika forum med kunniga användare men även t.ex verkstadsmanualer att hitta. Ett exempel är Autopower, läs gärna genom deras begagnatguide:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/

Lycka till med köpet (om det blir av)!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang