**LÖST**Volvo v70 D5 -06 Seg turbo, skärande missljud

KarlIngvar
24 april 2015 · 13 Inlägg

Hej,

Skriver detta inlägg å en kompis vägnar då jag försöker hjälpa honom med hans bil.

Först lite bakgrundsfakta.
Han köpte bilen för ca 2 månader sen av en bilhandlare Bilen hade då gått ca 32.500 mil. Dagen efter så small det till i motorutrymmet och bilen började låta konstigt. Så han tog tillbaka bilen till bilhandlaren som konstaterade att turbosladden hade lossnat(det var åtminstone det min kompis sa). Bilhandlaren åtgärdade felet och bilen gick som en klocka!

Tills för ca en vecka sen....
När han körde upp för en relativt brant uppförsbacke(400m från huset, han hade då kört från sverige till norge nonstop i 50mil) så tappade bilen kraft(han beskrev det som att turbon la av) och en varningstext kom upp som beskrev: "Motorservice erfodras".
När jag sedan kollade i service boken så var det en service gjort 27/2-14 vid mätarställning 29.000, samt en notering+stämpel i serviceboken den 22/10-14 vid 32.000 där det stod: "Typ av service, kamrems och vattenpumpsbyte"(är alltså osäker om det bytts olja+filter som det borde varit dags för då).

Dagen efter tog vi och provkörde bilen ner till byn(ca 1km), varningstexten försvann och turbon började fungera igen.
Så han tog en chansning och tog bilen till jobbet. När han kört 7 mil med bilen sen service texten försvann dök den upp igen och bilen blev seg igen(körde bilen 3 mil hem sedan dess har den fått stå). Efter lite googlande fick jag fram att det kunde bero på att det var dags för byte av dieselfilter men det kom även upp endel andra orsaker, såsom trasiga slangar, vevhus reläer o.s.v.

Jag lånade då fram en iOBD2 för att söka felkoder. Kopplade in denna och körde en felsökning som gav mig noll felkoder. För att testa om felkodsläsaren ens fungerade kan det hända att jag gjort bort mig rejält sad
För att testa så kopplade jag ur luftmassemätaren och körde ett test. Och då fick jag fram felkoden(kom inte ihåg exakt nr på felkoden) som gällde luftmassemätaren. Så jag kopplade in LMM igen och startade bilen. Men sen när jag stängde av bilen igen så kom det ett skärande högt ljud som vilken motorintresserad som helst skulle må dåligt över. Ljudet höll på i ca 5 sekunder efter det att bilen stängts av. När jag sedan startade kom ljudet direkt så vi stängde genast av bilen(vet alltså inte om ljudet slutar efter en stund). Lokaliserade ljudet till något som jag tror är turbon(kommer iallafall från något som sitter snett nere till höger framför motorn).

Så frågan är alltså:

1. Tror ni att det byttes olja+filter i samband med kamremsbytet? Har ringt både verkstaden som utförde servicen och bilhandlaren men ingen kan ge mig något svar på det. (bor i norge och kompisen är inte jättesugen på att punga ut 6000NOK för byte av oljefilter, olja, kupe och dieselfilter, speciellt inte OM det gjordes för 4 månader sedan).
2. Kan en försenad service ge upphov till problemen med att turbon blir trött?
3. Gissar på att det skärande ljudet är ett stort orosmoln men finns det ens en liten strimma hopp för turbon(om det är den som låter)?


Tacksam för svar och tips, alternativt mer idéer på felsökning smile

Senast redigerat av KarlIngvar (17 juli 2015)

Haglund_Robin
24 april 2015 · 82 Inlägg

Lokaliserade ljudet till något som jag tror är turbon(kommer iallafall från något som sitter snett nere till höger framför motorn).

Menar du snett nere till höger om du sitter i bilen eller om du står framför och tittar?

Om du sitter i bilen så är det som finns snett nere till höger AC-kompressor och ovanför den generatorn, händer att båda dessa kan strula och då kan de bli konstiga skärande ljud, inte bra att köra med.

Turbon sitter på baksidan av motorn, mellan motor och torpedvägg.

När laddluft röret skjuts av turbon (som det gjorde första gången bilen blev seg) är det inte alltid det blir felkoder, kan vara det som hänt igen då det är ganska vanligt. Anledningen att de lossnar är oftast att något utav plastfästena på röret är av, isf får man göra någon form av upphängning som håller röret på plats eller helt enkelt byta annars kommer de bara fortsätta lossna.

Kan ju va röret som lossnat igen som gör att den blir seg, kryp under och kolla

Ang oljudet om det kommer från antingen(som jag fattade på din beskrivning) AC eller generator hade jag plockat bort drivremmen och snurrat på remhjulen ifall de går lätt eller inte

Senast redigerat av Haglund_Robin (24 april 2015)

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Dupond och Dupont
24 april 2015 · 581 Inlägg

Hej

Jag har också en V70 D5 -06, fick samma problem. När man starta eller stängde av så lät det hemskt! Låter som man kör ner mejsel i växellådan typ.

Mitt fel var en spjällmotor som fått spel, hängde sig å bara rassla, motor går i Limpmode å stånkar sig bara fram.
Jag minns inte exakt vad det heter Men sitter efter LMM. Ny kostar runt 4.000 kr. Bara att byta, bilen känner själv av att den fått ny del å ställer in sig efter den. Behöver nog intill verkstad för att nollställa felkoder, det kommer jag inte ihåg tyvärr.

En del har haft liknande fenomen med virvelspjället, men då låter det inge. Kolla upp det när de ändå håller på, de brukar bli glappt efter 30.000 mil.
Glappar staven så kan ma få lite högre bränsleförbrukning. Sitter mellan "kamrem å insug" ungefär, liten plaststav som går in mot blocket.

Angånde felkodsläsarn så funkar den nog, volvo har nåt special program så man inte kan se, kunde inte heller se med min apparat.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
KarlIngvar
25 april 2015 · 13 Inlägg

Precis som dupond skriver så kommer ljudet från något precis efter LMM.
Blir att kolla upp det närmare. Är den spjälluftdmotorn isåfall svår att byta? Kan det problemet ha uppstått p.g.a av att Jag
Drog ur LMM för att testa felkoden?
Känner mig bara så jävla dum då det ljudet kom direkt efter att Jag hade provat utan LMM sad

Ska även lägga mig under bilen och se om jag kan se laddluft röret till turbon.
Tror jag ska hinna ta en titt på hans bil igen på måndag. Återkommer när jag tagit mig en titt

Haglund_Robin
26 april 2015 · 82 Inlägg

Händer att spjället går sönder med så de låter hemskt,, inte svårt att byta men när du bytt måste du nolla adaptionen för spjällhuset. Detta görs i vanliga fall med dator, men har du inte tillgång till det så dra ur säkringen till ECM i ett par minuter

Känn på spjället när du kommer åt, ska vara en jämn känsla när man vrider på det liksom.. inget glapp eller att det går ryckigt. Det är dreven som slits ut och kuggar över och det kan kännas som att spjällskivan är lite glappig i början när man vrider på den för att sedan bli fastare och gå jämnt

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
KarlIngvar
5 juni 2015 · 13 Inlägg

Efter att kompisen till sist gav upp och lämnade in bilen till en mekonomen verkstad här i Norge togdet  dem
1 vecka att kolla på bilen, 2 veckor att återkomma med pris och 1 vecka för att laga den. Problemet med ljudet var ett lager i fläktmotorn tydligen. Så de bytte fläkten och hela kitet. Men problemet med att bilen gick trögt och i "nöd-läge" kvarstod. De kollade då koder och fick upp något om att det gällde gasspjället. De meddelade att detta måste bytas och att det måste kodas om med någon volvo special utrustning. Det skulle enligt dem kosta runt 8000 NOK för volvo verkstaden att göra.

Nu är det dock såhär att jag litar inte för fem öre på den där verkstaden och har tänkt att skruva loss spjället(Enl, en jobbarkompis skulle jag bara följa slangen från luftfiltret, lossa slangen och 4 bultar för att få den lös) imorgon och rengöra det.  Men är det dumt att göra det? Stämmer det som de säger att jag måste ha specialutrustning för att ställa in det till bilen eller räcker det som haglund_Robin sa att dra säkringen till ECM ett par minuter?

zzr94092
5 juni 2015 · 4 385 Inlägg

finns det ens ett spjällhus på en diesel? Fanns ju inte "förr i tiden"

Christian S
5 juni 2015 · 4 816 Inlägg

zzr94092 skrev:
finns det ens ett spjällhus på en diesel? Fanns ju inte "förr i tiden"

ja det gör det , jag har monterat tusentals sånna.

här är en av alla på bildelsbasen www.bildelsbasen.se/63-W34243.html

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
KarlIngvar
5 juni 2015 · 13 Inlägg

Christian S skrev:

zzr94092 skrev:
finns det ens ett spjällhus på en diesel? Fanns ju inte "förr i tiden"

ja det gör det , jag har monterat tusentals sånna.

här är en av alla på bildelsbasen www.bildelsbasen.se/63-W34243.html

Om man nu skulle köpa ett begagnat spjällhus, är det bara att byta rakt av då?

Christian S
5 juni 2015 · 4 816 Inlägg

KarlIngvar skrev:

Christian S skrev:

zzr94092 skrev:
finns det ens ett spjällhus på en diesel? Fanns ju inte "förr i tiden"

ja det gör det , jag har monterat tusentals sånna.

här är en av alla på bildelsbasen www.bildelsbasen.se/63-W34243.html

Om man nu skulle köpa ett begagnat spjällhus, är det bara att byta rakt av då?

ingen aning, jag monterade dom nya på jobbet (volvo torslanda).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Haglund_Robin
6 juni 2015 · 82 Inlägg

Att rycka säkringen nollar bara adaptionen, när man monterar ett nytt spjällhus måste det kalibreras. Inte samma sak, kalibrering måste göras med Volvos Vida.

Kommer inte ihåg men får man tag i ett begagnat som har ungefär samma tillverkningsdatum som de du har kan de funka utan att man behöver in med datorn.

Just till Diesel hade jag provat med beg först då det inte är vanligt att dem går sönder på en dem.

Bara att ta loss de och rengöra om de nu är smutsigt skadar inte, är inget som flyger isär eller så. Hjälper ibland och ibland inte

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Dupond och Dupont
14 juni 2015 · 581 Inlägg

Jag lämna in min D5:a på verkstad för spjällhuset gav upp efter 33xxx mil, men de bara bytte det å sen var det klar för att köra. Bilen kalibrerar sig själv efter det nya spjällhuset. Tydligen så ska systemet kalibrera sig själv var 5:e uppstart eller så.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
KarlIngvar
2 juli 2015 · 13 Inlägg

Bilen inlämnad, gasspjäll utbytt. Fortfarande inget drag i bilen sad
Måste man nolla adaptionen efter bytet för att bilen ska lämna nödläge? Kanske Volvo verkstaden glömde göra?
Har tänkt att åka till en annan verkstad på måndag för att få nya felkoder. Även tänkt försöka med att byta diesel filter och att kolla om LMM fungerar som den ska. Har för mig att man kan kontrollera LMM med hjälp av att mäta med en voltmeter?

KarlIngvar
3 juli 2015 · 13 Inlägg

Liten uppdatering,
Felsökte bilen med bilens egna inbyggda felsökningssystem. Fick "felkod" "Ecm dtc set" och "ccm dtc set" googlade det men blev inte mycket klokare... Har iallafall köpt ett dieselfilter så ska byta det i helgen.

KarlIngvar
17 juli 2015 · 13 Inlägg

Var hos en annan mekonomen verkstad för två veckor sedan.
Där raderade han gamla felkoder och upptäckte en slang(slangen som leder till spjällhuset) som de på Volvo glömt skruva åt....
Efter detta fungerade bilen som den skulle igen...

Tack för all hjälp jag fått här på forumet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang