Ford escort cab 89a ingen gnista efter toppbyte

Norrby89
28 april 2015 · 320 Inlägg

Okej då är det som så att jag precis bytt topp samt packning då gamla packningen var skräp samt att ventillyftarna förmodligen inte va dom absolut friskaste (hade en komplett motor liggandes). problemet nu är att den inte startar, har provat med 3 uppsättningar tändkablar, 3 uppsättningar fördelarlock, 2 rotorer samt nu två fördelare utan framgång.

så frågan är vad det kan vara? bilen startade utan problem innan jag bytte toppen men nu tvärdöd samt får ingen gnista när jag provar att ta ett tändstift samt lägga det mot blocket medans jag försöker starta bilen.

så någon som har några idéer på vad det kan vara? ska prova mig ett par nya tändstift i veckan också!

Edit: glömde nämna det att varvmätaren la även av! funkade första typ 5-6 gångerna jag försökte starta bilen sen dess har den vart tvärdöd

Senast redigerat av Norrby89 (28 april 2015)

xXSammy
28 april 2015 · 6 568 Inlägg

Låste du motorn i ÖD innan du lyfte toppen?
Är kamaxlarna inställda efter låsplattan?

De/Dem
Norrby89
28 april 2015 · 320 Inlägg

Malheus skrev:
Låste du motorn i ÖD innan du lyfte toppen?
Är kamaxlarna inställda efter låsplattan?

Nope gjorde jag inte, utan gjorde det efter innan jag peta på toppen och likaså med kamaxeln.

har även kollat nu i efterhand att dom ligger rätt efter markeringarna vilket dom gör.

Funderar på om det kan vara att kablen till kylartempgivaren gick av och sitter bara mellan gängen på givaren/"kontakten" men kan det vara så simpelt att det är de som spökar?

glömde nämna det att varvmätaren la även av! funkade första typ 5-6 gångerna jag försökte starta bilen sen dess har den vart tvärdöd.

Senast redigerat av Norrby89 (28 april 2015)

ValP2k
28 april 2015 · 1 122 Inlägg

Tycker d låter som vevaxelgivarn

gasa nu foer faen!
xXSammy
28 april 2015 · 6 568 Inlägg

Norrby89 skrev:

Malheus skrev:
Låste du motorn i ÖD innan du lyfte toppen?
Är kamaxlarna inställda efter låsplattan?

Nope gjorde jag inte, utan gjorde det efter innan jag peta på toppen och likaså med kamaxeln.

har även kollat nu i efterhand att dom ligger rätt efter markeringarna vilket dom gör.

Funderar på om det kan vara att kablen till kylartempgivaren gick av och sitter bara mellan gängen på givaren/"kontakten" men kan det vara så simpelt att det är de som spökar?

glömde nämna det att varvmätaren la även av! funkade första typ 5-6 gångerna jag försökte starta bilen sen dess har den vart tvärdöd.

Ända "markeringarna" som finns är att kamaxelns baksida är lodrät när motorn står i ÖD.

Släng ett extra öga på vevaxelgivaren om du inte gjort de.

De/Dem
Norrby89
28 april 2015 · 320 Inlägg

ValP2k skrev:
Tycker d låter som vevaxelgivarn

då kommer nästa fråga vart fasen hittar jag denna? kan vara jag som är en aning trött men är inte det samma som hallgivare? för i sånt fall är den redan bytt iom att denna sitter i fördelaren.

har sökt runt lite samt nyss vart i garaget och spolen funkar felfritt, satt även i tele med far min som trodde att det kunde vara tändmodulen skulle även det kunna vara felet?

Senast redigerat av Norrby89 (28 april 2015)

xXSammy
28 april 2015 · 6 568 Inlägg

På de nyare 1.6 motorerna sitter vevaxelgivaren en bit ifrån startmotorn ("Framsidan", mot kylaren), blocket är nästan identiskt med de äldre bilarna så. smile

De/Dem
Norrby89
28 april 2015 · 320 Inlägg

Malheus skrev:
På de nyare 1.6 motorerna sitter vevaxelgivaren en bit ifrån startmotorn ("Framsidan", mot kylaren), blocket är nästan identiskt med de äldre bilarna så. smile

ska ta mig en titt på båda motorerna så fort jag får tid i garaget igen! smile

Kim_shady
6 oktober 2015 · 39 Inlägg

Hej, ursäkta. Men fick du ordning på det? Har en ford escort xr3i utan gnista. Inte jättekunnig om bilar och fick ta över bilen när den va helt och hållet nerplockad, så satt ihop den nu igen. Men tycker den borde va startklar, men står bara och "tuggar".. Får heller ingen gnista.

Mvh

Norrby89
8 oktober 2015 · 320 Inlägg

KimmiZ skrev:
Hej, ursäkta. Men fick du ordning på det? Har en ford escort xr3i utan gnista. Inte jättekunnig om bilar och fick ta över bilen när den va helt och hållet nerplockad, så satt ihop den nu igen. Men tycker den borde va startklar, men står bara och "tuggar".. Får heller ingen gnista.

Mvh

visade sig vara en metallplatta som satt under till vänster om insuget (sätt framifrån) som jag hade missat som det satt en jordpunkt på pinsamt nog

ValP2k skrev:
vevaxelgivaren mest troligt! Verkar vara standard

på just dessa finns det ingen vevaxelgivare utan varvtal och allt sånt fås från hallgivaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang