Coilovers eller sänkningsfjädrar?

BlackSkoda
2 maj 2015 · 13 Inlägg

Hej,

Jag kan tänka mej att detta har lyfts förut men då får mod. låsa och gärna länka till gammal tråd.

Har en Skoda Superb som jag måste sänka. Sitter 18 tum på och bilen är alldeles för hög.
Bilen lastas ofta en hel del då det är familjebilen men frågan är om man ska köra på coilovers eller vanliga sänkningsfjädrar? Kör ju inte på bana precis utan vill väl snarare att familjekärran ska se lite bättre ut.

Dela gärna med er av era erfarenheter! smile

sk8ville
2 maj 2015 · 653 Inlägg

Coilovers utan tvekan! Kan du själv ställa in höjden till vad du tycker är lagom, och ska du iväg med familjen på långresa och mycket packning så är det bara att höja bilen innan resan smile

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
NIzmO Ollikkala Racing
2 maj 2015 · 1 724 Inlägg

Kostnadsfråga bland annat.

Jag valde t.ex sänkningsfjädrar till min bruks Honda då den ska funka även på vintern och dålig väg nån gång ibland och bibehåller åkkomforten vilket jag inte tror de flesta coilovers gör.
Då kostar mina Tein kvalitets-fjädrar ca: 1/3 del av billiga skitcoilovers.

Sen att man kan höja och sänka som man vill är ju också lite tveksamt då man egentligen ska köra en hjulinställning varje gång man justerar chassit (och då även höjden).
Troligtvis ingen som gör det men då sliter man däck i onödan och kan i värsta fall få hjulvinklar som förstör väghållningen.

- Time Attack -
BlackSkoda
4 maj 2015 · 13 Inlägg

Kör man med sänkningsfjädrar så bör man nog köpa sportdämpare så dom inte går i botten. Vill ju har kvar komforten men sen är det såklart en kostnadsfråga. Vill ju helst få ner den mot marken i år och inte behöva vänta tills nästa vår.

Tack för input, jag får kika runt lite till!

shogun
4 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Köp en uppsättning H&R sänkningsfjädrar. De kostar 1500-2000kr.
Fungerar utan problem med original stötdämpare och sänker ca 30-40mm. Är stötdämparna redan slitna kan du passa på att uppgradera dem. Att stötdämparna skulle dö i förtid av en moderat sänkning är en vandringssägen. En kraftig maximalsänkning med kapade fjädrar samt borttagna gummistopp kan naturligtvis få stötdämparna att bottna och slås sönder invändigt. 40mm ger en lagom snygg höjd på familjeracern.

Jag har provat alla möjliga koncept och rekommenderar dig att inte köpa coilovers till en åretruntbil.
Vinterslasket och halkbekämpningen sliter styggt på dem. Gängorna på hylsorna/stora muttrarna kärvar ihop efter ett tag. De passar bäst på en sommarbil.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
BlackSkoda
4 maj 2015 · 13 Inlägg

Det låter vettigt och har lutat åt fjädrar. Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang