Hur långt ska man köra i snitt med dieselbil

Qvistlind
3 maj 2015 · 5 Inlägg

Jag undrar hur långt man behöver köra varje dag för att det ska löna sig med en dieselbil,
Jag kör idag ca 6 mil ToR kan det löna sig med en diesel då lr måste jag upp i fler mil?

tacksam för svar

xXSammy
3 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Jag brukar kolla snittförbrukningen, räkna på hur mycket bränsle den drar på ett år (Jag kör ca 2000 mil)
Sen plus jag ihop bränsle kostnaden med skatten.

Egentligen bör man räkna in servicekostnader där också, men jag är så ignorant till den delen. tongue
Sen kan jag tycka att man bör köra minst 1-2 mil för att låta motorn bli genomvarm också, kan slippa framtida problem med partikelfilter, EGR m.m.

De/Dem
AX3L
3 maj 2015 · 398 Inlägg

Med 6 mil TOR är det inget snack skulle jag säga. Skatten är ju försumbar i den prisklassen och vad motorn beträffar kör du långt nog för att den ska må gott också.

simlar
3 maj 2015 · 5 525 Inlägg

Har själv räknat lite på diesel vs bensin och om dieselbilen snittar 0,5L/mil och bensinbilen 0,7L/mil så krävs det att man kör ca 1500-2000mil per år för att det ska löna sig med diesel. (beror såklart på skatten, nyare dieselbilar har lägre skatt).

T.ex du kör 6mil ToR per dag, dvs 30mil/arbetsvecka. Säg då 48 arbetsveckor per år = 1440mil
Då räknar vi på bensinbil och dieselbil på detta sätt:
Förbrukning*soppapris*mil

Säg att bensinbilen snittar 0,7L/mil på resan.
Bensinbilen kostar då:
0,7*14*1440 = 14112kr/år i bränsle.

Säg att dieselbilen snittar 0,5L/mil på resan.
Dieselbilen kostar då:
0,5*14*1440 = 10080kr/år i bränsle.

Dieselbilen blir då alltså 4032kr billigare i soppa.


Skatten på en dieselbil ligger mellan 3000-6000kr/år beroende på miljöklassning medan en bensinbil ligger mellan 1500-2500kr/år beroende på miljöklassning.
Så i värsta fall blir dieselskatten 4500kr dyrare per år och i bästa fall endast 500kr dyrare per år.

Sen blir det ju även några mil utöver pendlingen och då lönar det sig garanterat med en dieselbil smile

Senast redigerat av simlar (3 maj 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
cyberk2
3 maj 2015 · 214 Inlägg

Om jag skulle köra 500 mil om året skulle jag välja en diesel ändå. Mindre krångel och håller bättre. Var och varannan bensinare har ju fel på tändspolar, egrfel, konstig gång i motorn och motorras pga lågfriktionshysterin. Trevlig motorkaraktär får man ju på köpet med en diesel oxå smile

ekelund88
3 maj 2015 · 2 656 Inlägg

simlar skrev:
Har själv räknat lite på diesel vs bensin och om dieselbilen snittar 0,5L/mil och bensinbilen 0,7L/mil så krävs det att man kör ca 1500-2000mil per år för att det ska löna sig med diesel. (beror såklart på skatten, nyare dieselbilar har lägre skatt).

T.ex du kör 6mil ToR per dag, dvs 30mil/arbetsvecka. Säg då 48 arbetsveckor per år = 1440mil
Då räknar vi på bensinbil och dieselbil på detta sätt:
Förbrukning*soppapris*mil

Säg att bensinbilen snittar 0,7L/mil på resan.
Bensinbilen kostar då:
0,7*14*1440 = 14112kr/år i bränsle.

Säg att dieselbilen snittar 0,5L/mil på resan.
Dieselbilen kostar då:
0,5*14*1440 = 10080kr/år i bränsle.

Dieselbilen blir då alltså 4032kr billigare i soppa.


Skatten på en dieselbil ligger mellan 3000-6000kr/år beroende på miljöklassning medan en bensinbil ligger mellan 1500-2500kr/år beroende på miljöklassning.
Så i värsta fall blir dieselskatten 4500kr dyrare per år och i bästa fall endast 500kr dyrare per år.

Sen blir det ju även några mil utöver pendlingen och då lönar det sig garanterat med en dieselbil smile

gillar hur du räknar smile men en sån viktigparameter som värdeminskning har du missat , den bör man med räkna in en modern diesel miljöklassad är ju ganska dyr överlag med vettiga mil

Mervolic Yawn...
3 maj 2015 · 3 151 Inlägg

Kör man långt per dag kan det ju löna sig att investera i en lite modernare diesel. Köper du en som är miljöbilsklassad så är den ju nästan skattefri. Dessutom har du ju mindre risk att något går sönder på grund av slitage och utebliven/slarv med service. Mindre bränsleförbrukning än äldre bilar är väl inget minus heller.

Om jag skulle köpa pendlarbil skulle en viktig punkt vara krocksäkerheten. Befinner man sig mycket i trafiken så är ju risken givetvis högre, särskilt om du kör mycket landsväg/motorväg där hastigheten är högre.

Men ja, jag håller med Malheus, räkna snittförbrukning på likvärdig diesel/bensin och lägg till skatten. Sen har du ju vad dom kostar svart på vitt, är dieseln tillräckligt billig för att vara värt så är det ju värt.

Kan ta min A6 2.5 TDI och kompisens A6 2.4 som exempel:

Scenario:
3000 mil per år, bensinpris: 14.20 kr/liter, dieselpris: 14.50 kr/liter.

A6 bensin:
3000 mil * 14.20 kr/liter = 42600 kr per år.
42600 kr * 0.8 L/mil förbrukning = 34080 kr per år.
34080 kr + 3198 kr årsskatt = 37178 kr per år.

A6 diesel:
3000 mil * 14.50 kr/liter = 43500 kr per år.
43500 kr * 0.7 L/mil förbrukning = 30450 kr per år.
30450 kr + 7939 kr årsskatt = 38389 kr per år.

38389 kr - 37178 kr = 1211 kr.
Skillnad: Dieselbilen är 1211 kr per år dyrare än närmast motsvarande bensinvariant.

Alltså lönar det sig inte att köra enbart 3000 mil per år med min typ av dieselbil, utan man måste köra betydligt mer än så för att göra vinst.

Edit: Dock är detta inte riktigt en jämförbar kalkyl, eftersom kompisens A6 är framhjulsdriven medans min är fyrhjulsdriven.

Senast redigerat av Mervolic (3 maj 2015)

xXSammy
3 maj 2015 · 6 570 Inlägg

ekelund88 skrev:
gillar hur du räknar smile men en sån viktigparameter som värdeminskning har du missat , den bör man med räkna in en modern diesel miljöklassad är ju ganska dyr överlag med vettiga mil

Fast om man vill köpa en bil, ska man redan börja fundera på att sälja den då?

De/Dem
Qvistlind
4 maj 2015 · 5 Inlägg

Tack för alla svar. skulle jag köpa en diesel så blir det en nyare diesel. smile

Kamberg
4 maj 2015 · 227 Inlägg

Köper du tex en bmw 318S/320D/518D/520D (2009 eller nyare) med manuell låda så är skatten under 2000:-

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
shogun
4 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Tallguy skrev:
Tack för alla svar. skulle jag köpa en diesel så blir det en nyare diesel. smile

En tdi commonrail är en förträfflig maskin.
Den låter mer som en bensinare än en knattrande diesel.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Qvistlind
4 maj 2015 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Har själv räknat lite på diesel vs bensin och om dieselbilen snittar 0,5L/mil och bensinbilen 0,7L/mil så krävs det att man kör ca 1500-2000mil per år för att det ska löna sig med diesel. (beror såklart på skatten, nyare dieselbilar har lägre skatt).

T.ex du kör 6mil ToR per dag, dvs 30mil/arbetsvecka. Säg då 48 arbetsveckor per år = 1440mil
Då räknar vi på bensinbil och dieselbil på detta sätt:
Förbrukning*soppapris*mil

Säg att bensinbilen snittar 0,7L/mil på resan.
Bensinbilen kostar då:
0,7*14*1440 = 14112kr/år i bränsle.

Säg att dieselbilen snittar 0,5L/mil på resan.
Dieselbilen kostar då:
0,5*14*1440 = 10080kr/år i bränsle.

Dieselbilen blir då alltså 4032kr billigare i soppa.


Skatten på en dieselbil ligger mellan 3000-6000kr/år beroende på miljöklassning medan en bensinbil ligger mellan 1500-2500kr/år beroende på miljöklassning.
Så i värsta fall blir dieselskatten 4500kr dyrare per år och i bästa fall endast 500kr dyrare per år.

Sen blir det ju även några mil utöver pendlingen och då lönar det sig garanterat med en dieselbil smile

'


Tack så mkt för ditt utförliga svar smile

Knotvillage Transportbranschen
4 maj 2015 · 46 Inlägg

Böt från XC90 V8 -05 till V70 D5 -12, tjänar på allt från första metern.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
xXSammy
4 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Lite skillnad på en bensin V8a och diesel 5a. wink

De/Dem
Knotvillage Transportbranschen
4 maj 2015 · 46 Inlägg

Nja, nu ska vi inte vara sånna.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!
Evildan
4 maj 2015 ·

Är det en jämförelse med din V40 T2 och en V40 D2 så behöver du köra en hel del innan det högre inköpspriset lönar sig då förbrukningsskillnaden dom emellan inte är så hög.
Din T2 önskar på landsväg 4.4l/100km och 5.3l/100km blandad körning enligt körcykeln.
En D2 önskar på landsväg 3.1l/100km och 3.4l/100km blandad körning enligt körcykeln.
Nypris för en T2 är 213000kr.
Nypris för en D2 är 229000kr.
Prisskillnad 16000kr.

Bensinpris 14.29kr/l.
Dieselpris 13.75kr/l.

Bränslekostnad T2 7.57kr/10km.
Dieselkostnad D2 4.68kr/10km.

Skillnad 2.89kr/10km. 16000kr/2.89kr = 5536mil.

Efter 5536mil eller 922 arbetsdagar har du tjänat in merkostnaden för inköpet på dieselbilen.

Sedan tillkommer dyrare servicekostnader samt partikelfilterkostnader samt en i mitt tycke tristare motorkaraktär i den lilla dieseln.


För 208900kr köper du en Toyota Auris Touring Sports HSD som förbrukar enligt samma körcykel 3.6l/100km landsväg samt 3.6l/100km blandad körning och har ett större lastutrymme tillika baksäte.
Bränslekostnaden blir för denna 5.14kr/10km.


Här kan du jämföra kostnaderna själv.
http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Senast redigerat av Evildan (4 maj 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2015 · 17 477 Inlägg

Blev det något köp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Qvistlind
15 maj 2015 · 5 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Blev det något köp?

Nej inte än, ville bara få lite info om det kan löna sig, men inom en snar framtid så hoppas jag på att det blir av smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang