Lufttryck rätt?

FadiStilarn
4 maj 2015 · 295 Inlägg

Tja, jag har nya däck med mått 225/40r18.
Kört 2,4 i lufttryck,  bilen kan vibrera lite när jag kör över 110.
Och så fort det är lutning på vägen så vill ratten följa med lite. Den styr efter vägens lutning lite väl..
Med gamla däcken som var 15"" så hade jag samma lufttryck och då var det klockrent.
Däcken ska vara balanserade.
Så undrar vad som kan vara problemet,  kan det vara lufttrycket?

Tacksam för svar

Gör den personlig
Janneutanb
4 maj 2015 · 7 271 Inlägg

Bredare däck än tidigare va? Det blir spårigare då.
Sen kan en dålig hjulinställning göra det värre.
Men du kan köra i högre lufttryck och se om det känns bättre.
2.4 är väl i det minsta laget.

it_mutt Avstängd
4 maj 2015 · 10 388 Inlägg

Skulle själv säga; inte under 3.0-3.1 i de där däcken

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
4 maj 2015 ·

Skulle gissa på: Högre tryck i däcken (2,8-3.0) eller en ny balansering av hjulen. Vet av erfarenhet att vissa däckverkstäder struntar i att fixa om det diffar på typ 5g. Då känns det bara i högre farter..

Jag kör på 2,8 i mina hjul som är 235/30/19 och det funkar fint till dryga 200 i alla fall, men då har jag nyss gjort hjulinställning också.

Senast redigerat av Deception (4 maj 2015)

FadiStilarn
4 maj 2015 · 295 Inlägg

Ja betydligt bredare.
Killen jag köpte dom av jobbar i en verkstad och försäkrade att dom var balanserade,,  men man vet ju aldrig.
Testar med mer tryck, blir det inte bättre får jag kolla balansering och hjulinställning.

Tack för hjälpen wink

Gör den personlig
FadiStilarn
5 maj 2015 · 295 Inlägg

Pumpat till 2,9 och det känns mycket stabilare, den vill inte längre svänga vid lutningar,  men den vibrerar fortfarande något över 110,,
Blir att balansera däcken.  hoppas det hjälper smile

Gör den personlig
tal0n Mekaniker/Däckmontör
5 maj 2015 · 1 140 Inlägg

Pumpar man inte däcken tillräckligt så kan däcken "kliva ut" lite mer efter ett tag och då blir det obalans även om dom är balanserade direkt efter monteringen.
Vissa däck måste pumpas 4-6kg för att dom skall glida ut riktigt mot fälgen.
Men jag gissar på obalans i ditt fall smile

Evildan
5 maj 2015 ·

Det kan även vara så att du har ett litet glapp i någon kulled och nu med bredare däck och ökad friktion mot vägbanan så blir brytkrafterna större på din framvagn och glappet framträder.

burnin_rubber
5 maj 2015 · 220 Inlägg

har en liten tumregel som sällan blir fel.

15"= 2,5
16"= 2,6
17"= 2,7
18"= 2,9
20"= 3,0-3,2

inget som säger att det SKALL vara så men så kör jag och har inte haft direkt mycket problem med varken slitage på däcken eller spårighet.
Men alltför breda sulor på en bil med dålig framvagnsinställning drar något ohyggligt i ratten..
då 225 inte är speciellt brett så skulle jag göra en omballansering av däcken och beställt tid för en framvagnskoll.

Senast redigerat av burnin_rubber (5 maj 2015)

FadiStilarn
7 maj 2015 · 295 Inlägg

Nu har jag balanserat,  och lufttrycket ligger på 2,9
Och alla problem är lösta, stabil som fan och inga vibrationer,,
Dom va inte balanserade,
Tack För hjälpen smile

Gör den personlig
Evildan
7 maj 2015 ·

Vad skönt att min tes inte stämde.
En MB skall alltid gå värdigt på vägen utan spårkänslighet eller vibrationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang