SAAB 9-3 SE 5D 2.0T - Startproblem

CryptoN
4 maj 2015 · 38 Inlägg

Hejsan,

Det är så att bilen ibland inte vill starta. Jag vrider om nyckeln, och den står bara och tuggar och kommer inte igång. Lägger jag bilen i friläge, rullar bilen lite, och sedan testar igen, så startar den. Vad kan detta vara för problem?

Min spontana tanke säger mig att detta är startmotorn som glappar? Några förslag?

Kan glapp i startmotorn även göra så att lmpan för indikeringsfel tänds? Lampan liknar en typ motor av något slag.

Senast redigerat av CryptoN (4 maj 2015)

falmo
4 maj 2015 · 473 Inlägg

om du hör att startmotor snurrar så är det mer troligt att det är sliten startkrans men kan även vara tillslaget på startmotorn . bästa sättet att se detta är att du monterar bort den sätter den i skruvstäd och lägger på spänning dels på driften men oxå på tillslaget då ser du om den slår till som den ska

CryptoN
4 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
om du hör att startmotor snurrar så är det mer troligt att det är sliten startkrans men kan även vara tillslaget på startmotorn . bästa sättet att se detta är att du monterar bort den sätter den i skruvstäd och lägger på spänning dels på driften men oxå på tillslaget då ser du om den slår till som den ska

Hur hör man om startmotorn snurrar? Vad är en startkrans för något och var sitter den kransen?

falmo
4 maj 2015 · 473 Inlägg

Startkransen sitter på svänghjulet mellan motor och växellåda för att byta denna så skall hela motorn plockas ut så det är ju inte det första man vill göra , för att höra hur en startmotor går eller ej så är det så att den surrar när du kör nyckeln i startläget om den går väldigt snabbt så är det troligtvis tillslaget på den som inte funkar , tillslaget gör att startmotorns kugghjul flyttas in mot startkransen så att motorn ska dras runt och om så inte sker så går startmotorn i tommhet och då väldigt snabbt . skulle det bara bli ett klick så är det troligtvis sönder

CryptoN
4 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
Startkransen sitter på svänghjulet mellan motor och växellåda för att byta denna så skall hela motorn plockas ut så det är ju inte det första man vill göra , för att höra hur en startmotor går eller ej så är det så att den surrar när du kör nyckeln i startläget om den går väldigt snabbt så är det troligtvis tillslaget på den som inte funkar , tillslaget gör att startmotorns kugghjul flyttas in mot startkransen så att motorn ska dras runt och om så inte sker så går startmotorn i tommhet och då väldigt snabbt . skulle det bara bli ett klick så är det troligtvis sönder

Det låter ju jobbigt. Men hur kommer det sig att bilen går igenom när man bara puttar lite på den?

falmo
4 maj 2015 · 473 Inlägg

det brukar var det vanligaste att startkransen då har tappat en eller flera kuggar eller är slitna och om startmotorn då hamnar i detta läget så finns det ingen kugge som han kan gripa tag i
vid nästa gång då detta händer så notera hur startmotorn reagerar om du hör att den rusar iväg så är det nog troligt att din startkrans är sönder och kostar en hel del att få gjort efter som man får antingen lyfta ur växellåda eller motor .

CryptoN
4 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
det brukar var det vanligaste att startkransen då har tappat en eller flera kuggar eller är slitna och om startmotorn då hamnar i detta läget så finns det ingen kugge som han kan gripa tag i
vid nästa gång då detta händer så notera hur startmotorn reagerar om du hör att den rusar iväg så är det nog troligt att din startkrans är sönder och kostar en hel del att få gjort efter som man får antingen lyfta ur växellåda eller motor .

Okej. Men kan man kolla om startkransen är trasig utan att behöva lyfta ur allt?

Om jag lämnar in den på verkstad, ska jag då be dem kolla tillslaget först innan de ger sig på startkransen?

falmo
4 maj 2015 · 473 Inlägg

jo det går att se om jag inte minns fel så ska det finnas en inspektionslucka på dessa men är inte hundra , och helt rätt be dem först kolla startmotorn vill gärna veta vad de sa lycka till

CryptoN
4 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
jo det går att se om jag inte minns fel så ska det finnas en inspektionslucka på dessa men är inte hundra , och helt rätt be dem först kolla startmotorn vill gärna veta vad de sa lycka till

Tack så hemskt mycket för hjälpen. smile

CryptoN
7 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
jo det går att se om jag inte minns fel så ska det finnas en inspektionslucka på dessa men är inte hundra , och helt rätt be dem först kolla startmotorn vill gärna veta vad de sa lycka till

Nu har jag varit hos verkstaden, och de konstaterade att det är vevaxelgivaren som måste bytas. Tydligen är detta ett vanligt problem på dessa bilarna. Jag har även googlat, och alla som har haft problem vevaxelgivaren stämmer överens med de problem jag har haft.

Senast redigerat av CryptoN (7 maj 2015)

falmo
7 maj 2015 · 473 Inlägg

ska du byte den själv eller ska du låta verkstad göra detta

CryptoN
7 maj 2015 · 38 Inlägg

falmo skrev:
ska du byte den själv eller ska du låta verkstad göra detta

Jag låter verkstaden fixa det, då jag kan noll och ingenting om bilar smile

kwansa Hmm, vet inte?
7 maj 2015 · 1 775 Inlägg

Har det hänt en/två/tre gånger eller är det så alltid? alltså att du måste lägga i neutralen och rulla fram?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
CryptoN
7 maj 2015 · 38 Inlägg

kwansa skrev:
Har det hänt en/två/tre gånger eller är det så alltid? alltså att du måste lägga i neutralen och rulla fram?

Nej, jag har ibland bara väntat lite, och så har den startat sen efter några försök.

kwansa Hmm, vet inte?
7 maj 2015 · 1 775 Inlägg

CryptoN skrev:

kwansa skrev:
Har det hänt en/två/tre gånger eller är det så alltid? alltså att du måste lägga i neutralen och rulla fram?

Nej, jag har ibland bara väntat lite, och så har den startat sen efter några försök.

Låter lite som vevaxelgivare! smile
Googla på vevaxelgivare Saab 9-3 eller 9-5

spelar det någon roll om bilen är kall eller varmkörd?

Senast redigerat av kwansa (7 maj 2015)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
CryptoN
8 maj 2015 · 38 Inlägg

kwansa skrev:

CryptoN skrev:

kwansa skrev:
Har det hänt en/två/tre gånger eller är det så alltid? alltså att du måste lägga i neutralen och rulla fram?

Nej, jag har ibland bara väntat lite, och så har den startat sen efter några försök.

Låter lite som vevaxelgivare! smile
Googla på vevaxelgivare Saab 9-3 eller 9-5

spelar det någon roll om bilen är kall eller varmkörd?

Nej, det spelar ingen roll. Jag har redan googlat, och folk som har bytt sin givare har upplevt exakt samma symptom som jag. smile

kwansa Hmm, vet inte?
8 maj 2015 · 1 775 Inlägg

CryptoN skrev:

kwansa skrev:

CryptoN skrev:

Nej, jag har ibland bara väntat lite, och så har den startat sen efter några försök.

Låter lite som vevaxelgivare! smile
Googla på vevaxelgivare Saab 9-3 eller 9-5

spelar det någon roll om bilen är kall eller varmkörd?

Nej, det spelar ingen roll. Jag har redan googlat, och folk som har bytt sin givare har upplevt exakt samma symptom som jag. smile

Dock brukar vevaxelgivaren ge symtomen att bilen oftast inte startar när den blivit varmkörd...tex när man springer in på affären i 5minuter och sen kommer man ut och så startar inte bilen på 15-30minuter.
Fast på morgonen när motorn är samma tempratur som ute så startar den 99% av fallen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Dr_struts
8 maj 2015 · 1 861 Inlägg

kwansa skrev:

CryptoN skrev:

kwansa skrev:

Låter lite som vevaxelgivare! smile
Googla på vevaxelgivare Saab 9-3 eller 9-5

spelar det någon roll om bilen är kall eller varmkörd?

Nej, det spelar ingen roll. Jag har redan googlat, och folk som har bytt sin givare har upplevt exakt samma symptom som jag. smile

Dock brukar vevaxelgivaren ge symtomen att bilen oftast inte startar när den blivit varmkörd...tex när man springer in på affären i 5minuter och sen kommer man ut och så startar inte bilen på 15-30minuter.
Fast på morgonen när motorn är samma tempratur som ute så startar den 99% av fallen.

Vanligt med alla möjliga mysko fel PGA vevläges givaren! Min bil går fint som fan men när jag hårdkör den så kan den missa ibland pga släpp från givaren... (ska bytas så klart men latmasken orkar inte roll )

Det låter helt klart som vevläges givaren! big_smile Ett smart sätt att se om den är kass på är om din varvräknare ligger i botten när du tuggar på startmotorn! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang