Passat Variant 1.9tdi, dricker mykcet.

Encoded
4 maj 2015 · 68 Inlägg

Hejsan!

Nu är det såhär, har bytt oljefilter, olja samt packningen till pluggen.
Bytt luftfilter också för den delen.

Men den dricker fortfarande 0.9 nästan 1liter milen på landsvägkörning..
Sen får jag ett "lagg" om ni förstår.

Vad kan felet vara? Dieselpumpen vart renoverad av förra ägaren.

Tacksam för snabba svar!

Mvh
Tobias

shogun
4 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Kolla om injektorerna småläcker. Svartryker den mycket?
Laggar kan innebära att turbon är trött eller att något tryckrör pyser ut luften.
Kolla även packningarna till turbo/grenrör. Om de läcker får turbon för lite avgastryck (som driver den) och bilen blir slöare än normalt.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Encoded
4 maj 2015 · 68 Inlägg

Den svartryker mycket när man står stilla, fick ganska höga avgasvärden på besiktningen.

Tack! ska kolla detta till helgen smile

mb_pucken
4 maj 2015 · 5 087 Inlägg

Är den lättstartad både varm som kall?
Knackar den mycket eller lite eller mitt i mellan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SimonT Egen
5 maj 2015 · 277 Inlägg

Gör en felsökning, kan mycket väl va givarfel

Encoded
5 maj 2015 · 68 Inlägg

Den startar lätt kall som varm, knackar ingenting, låter som den ska.

Beror på vad du menar med knackar, inte hört något knackande ljud!

Alright, få se vad de kan vara för fel genom kolla de ovanstående tipsen smile

zshoe Kokar ris
5 maj 2015 · 923 Inlägg

http://www.1000sads.com/photos/2013-03/ … tdi_05.jpg

kolla efter hål i tryckslangen med 90graders böj till vänster om oljelocket där. under slangen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
cyberk2
5 maj 2015 · 214 Inlägg

vilken motor har du? motorkod? årsmodell? borde vara en AHF eller AFN ? Troligen blev nått fel när dieselpumpen blev borttagen? Står verkligen pumpen rätt och kamaxeln rätt? Sprutar den in diesel vid rätt tillfälle? Man kan koppla in datorn och kolla om spridare 3 har en elsladd. Då kan man även kolla turbotryck och MAF, luftmassemätaren och tempgivare. Har bilen gått bra för dig eller har den alltid varit sådär?

Encoded
10 maj 2015 · 68 Inlägg

Ingen aning vad det är för motorkod, lagget har funnits där hela tiden.

AYX492 - Du kan checka upp regnummret om det hjälper!

TimeJudge
11 maj 2015 · 183 Inlägg

Troligtvis är det AFN motorn

Det är inte laddet som dödar.
smmurffen
17 maj 2015 · 19 Inlägg

Ja det är afn motorn han har. Vet fortfarande inte vad felet är på den tyvärr:/

We learned at an early age that 4WD sucks.
Volvo 850 GL "Xavier" (1994)
Fjellner
18 maj 2015 · 245 Inlägg

Kolla tryckslangar så dom är hela!

Polaren har en A4 1.9tdi och han har bytt ett antal tryckslangar, ger dom symptomen som du beskriver.

Encoded
19 maj 2015 · 68 Inlägg

Ska byta dessa, hoppas på bra tryck då!
För när bilen blir varm så blir den seg som in i helvete..
Inga större bekymmer när den är kall!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang