Projekt-råd: Golf mk1 cabriolet

Eddy Galen, inte dum.
5 maj 2015 · 1 324 Inlägg

tjena. jag behöver hjälp med att bestämma vad som ska göras på min bil.

Jag köpte en mk1 cab för några veckor sedan och börjar fundera på att bli av med min Saab. Förutsättningen att bli av med saaben är att jag har en bil med lite sportigare prestanda än de 70 förlamade hästar som har bebott sig under huven på golfen. Detta innebär att jag är eventuellt ute efter att ge golfen en omgång i garaget, med motorbyte och sådant roligt på listan.

Däremot har jag inte alls någon koll på vad som är typiskt att göra med dessa små monster. Så jag vill ha hjälp med ett recept man kan följa som innebär mer prestanda men som undviker att jag behöver bygga en rörramsbil, så helst vill jag byta till bättre grejor som passar bolt-on eller med mindre modifikationer. Tänk på att min svets kommer från Biltema.

motor:
-helst överladdad, men inte ett krav. Funderar på g60 eller kanske 1.8t. Vad går att regga med och vad går i utan större modifikationer? Jag har inga större problem att turboladda en befintlig motor, sålänge jag kan regga den så.

Bromsar:
-de som sitter på är nog de sämsta jag varit med om. Passar något bolt-on? Byter man hela bromssystemet?

chassie:
-det är en cab så jag förväntar mig inga under. Finns det förstärkningar man kan sätta under bilen?


All information som är relevant uppskattas!

Senast redigerat av Eddy (5 maj 2015)

caromania Forummoderator
5 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Om jag var sugen att lägga ner en del tid och pengar på ett dylikt projekt så skulle jag titta på den vanliga Gti-motorn och utgå från den. Det bör gå(?) att få den godkänd med den motorn och den har en hel del potential i en Golf etta. I övrigt finns ju en miljard grejer till dessa i Tyskland, allt från snyggare fälgar till väghållning/broms och annorlunda lyktor.

Någon dräpare kommer den ju aldrig bli, men den första Golf Gti var väldigt länge även den snabbaste som tillverkats. Jag tror du kommer tycka 120-130 hästar är ganska lagom och du kommer inte vara långsammast vid rödljusen, tvärtom.

Tips: scrolla Ebay.de och bara sondera. Men steg ett bör vara en rejäl karossrenovering och inventering av skicket?

Edit: Med vanliga Gti-motorn menar jag den på 110-112hk.

Senast redigerat av caromania (5 maj 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eddy Galen, inte dum.
5 maj 2015 · 1 324 Inlägg

Tack för svar!

Är det såpass mycket fräs i mk1 GTi motorn?

Karossen har varit rostlagad, samt mycket är bytt undertill så det ser fräscht ut för att vara så gammal bil. Därav är jag sugen på att bygga om den då hälften är redan renoverat.

Senast redigerat av Eddy (5 maj 2015)

caromania Forummoderator
5 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Eddy skrev:
Tack för svar!

Är det såpass mycket fräs i mk1 GTi motorn?

Karossen har varit rostlagad, samt mycket är bytt undertill så det ser fräscht ut för att vara så gammal bil. Därav är jag sugen på att bygga om den då hälften är redan renoverat.

Ja, den är "snabb". Jag säger inte att den blir långsammare med en 1,8t, självklart inte, men den lilla bilen med 110-112hk rör ganska bra på sig. Cabben är väl lite tyngre dock. För övrigt så är ju en cab fan ingen gokart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang