Köpråd: SUV eller crossover kring åm 2005

TurboTarzan
5 maj 2015 · 235 Inlägg

Alla tips välkomna. Är tex. X3:orna något att ha?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2015 · 17 376 Inlägg

TurboTarzan skrev:
Alla tips välkomna. Är tex. X3:orna något att ha?

Ingen aning. Men de är små.
Hyundai Santa Fe? 2005-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TurboTarzan
5 maj 2015 · 235 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

TurboTarzan skrev:
Alla tips välkomna. Är tex. X3:orna något att ha?

Ingen aning. Men de är små.
Hyundai Santa Fe? 2005-

Är Santa Fe bra bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2015 · 17 376 Inlägg

Ja, de är bra. Sålde dessa då jag var bilhandlare förut. Är fortfarande inne på "min" gamla firma ibland. De verkar knalla på. Nu svär jag i kyrkan men tror nog de är bättre än BMW :-)

Stor och rejäl släde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
5 maj 2015 · 7 198 Inlägg

Beror väl lite på vad du ska ha bilen till.
Ska du ha den som dragbil för t ex hästsläp så ska du absolut ha en bil med fördelningslåda med lågväxel.
Helst ska bilen även ha konstant 4x4 och riktig fördelningslåda med låsbar mellandiffrential.

Suzuki har 3 bilar som alla är mer eller mindre kompetenta.
Grand Vitara XL7 har 3 sätesrader men tyvärr fördelningslåda utan mellandiffrential.
Grand Vitara Wagon senare modeller har konstant 4x4 och riktig fördelningslåda.
Grand Vitara 3-d är den minsta har konstant 4x4 men utan lågväxel.

Avråder, om du har krav på framkomlighet vintertid, att köpa Audi, BMW, Volvo, KIA, Hyundai m fl som inte har riktig 4x4 utan s k Haldex som, om den försenat griper in när framhjulen redan förlorat greppet, inte gör någon praktisk nytta. Den automatiska 4x4, typ Haldex, kan även gripa in oönskat när du t ex i normal landsvägsfart i en kurva med vinterväglag ger lite för mycket gas så kan bilen ändra karaktär från understyrd till överstyrd.
Mycket obehagligt.

Andra trevliga lagom stora bilar är Mazda Tribute, Jeep Cherokee/Liberty KJ och Ford Maverick.
Den senare har lite enklare transmission med viscokoppling.

Vill du ha lite enklare och mindre bil men med kompetens så finns lågbudgetalternativet Lada Niva.
Lite större, rymligare, dyrare och kompetent bil så finns Land Rover Defender 110. Men den kanske är lite för macho. Den får dessutom dra 3½ ton på 50 mm kula. Något ton mera på "lantbruksdrag".

Till syvende och sist är det nog din budget, ditt behov och körkänslan som kommer att avgöra ditt val.

TurboTarzan
5 maj 2015 · 235 Inlägg

torsen skrev:
Beror väl lite på vad du ska ha bilen till.
Ska du ha den som dragbil för t ex hästsläp så ska du absolut ha en bil med fördelningslåda med lågväxel.
Helst ska bilen även ha konstant 4x4 och riktig fördelningslåda med låsbar mellandiffrential.

Suzuki har 3 bilar som alla är mer eller mindre kompetenta.
Grand Vitara XL7 har 3 sätesrader men tyvärr fördelningslåda utan mellandiffrential.
Grand Vitara Wagon senare modeller har konstant 4x4 och riktig fördelningslåda.
Grand Vitara 3-d är den minsta har konstant 4x4 men utan lågväxel.

Avråder, om du har krav på framkomlighet vintertid, att köpa Audi, BMW, Volvo, KIA, Hyundai m fl som inte har riktig 4x4 utan s k Haldex som, om den försenat griper in när framhjulen redan förlorat greppet, inte gör någon praktisk nytta. Den automatiska 4x4, typ Haldex, kan även gripa in oönskat när du t ex i normal landsvägsfart i en kurva med vinterväglag ger lite för mycket gas så kan bilen ändra karaktär från understyrd till överstyrd.
Mycket obehagligt.

Andra trevliga lagom stora bilar är Mazda Tribute, Jeep Cherokee/Liberty KJ och Ford Maverick.
Den senare har lite enklare transmission med viscokoppling.

Vill du ha lite enklare och mindre bil men med kompetens så finns lågbudgetalternativet Lada Niva.
Lite större, rymligare, dyrare och kompetent bil så finns Land Rover Defender 110. Men den kanske är lite för macho. Den får dessutom dra 3½ ton på 50 mm kula. Något ton mera på "lantbruksdrag".

Till syvende och sist är det nog din budget, ditt behov och körkänslan som kommer att avgöra ditt val.

Tack för ett bra svar.
Ska ha bilen till allt möjligt men ytterst sällan jag drar något tyngre än gipsskivor från byggmax till renoveringsobjektet. Aldrig ute i terräng, bor mitt inne i stan och kör under tusen mil/år.
Kärringen vill ha suv o jag är mest ute efter en överdimensionerad bil för jag har inte garage längre och vill inte hålla på och skruva utanför huset som en pundare var o varannan vecka. En Avalanche hade vart perfekt men dom är så sjukt dyra att ha i finland. Om man inte lyckas typa den till 3500kg och importera som lastbil(=skattefritt) dvs:) Men då måste kärringen o jag ta c-kort...

Rquired Allmänt envis
5 maj 2015 · 12 512 Inlägg

Påstår man att moderna drivlinor inte har 'någon praktisk nytta' så anser jag att man inte vet vad man pratar om, men den diskussionen har jag och torsen haft förut. Jag har en familj och delvis en bekantskapskrets vars fritidsintressen kräver lite grövre bilar, och själv har jag ett intresse av båtar och har haft hund som det tränats med mitt ute i ingenstans. Tidigare fanns här en mängd bilar som säkert hade fallit torsen i smaken som Tahoe och Pajero 3500 med flera men jag körde även just en Grand Vitara ett tag. Den finns faktiskt kvar men tyvärr står den och förfaller med en brusten kamkedja trots god servicehistorik.

För övrigt använder torsen fel beteckningar, den lilla med 3d heter enbart Vitara och 5d hette Wagon under generation ett samt Grand Vitara för senare generationer. XL7 var en förlängd variant av GV II.

De här 'riktiga' terrängbilarna är idag ersatta av moderna SUV som i de flesta fallen gör ett lika bra jobb, det är en stor skillnad på stadsjeep och stadsjeep bör nämnas. BMW X3 som sågas ovan är i mina ögon en suverän bil även utanför asfalten; vattensjuk lera över hjulbanorna i skogen, lös sand i strandkanten med båten bakom eller decimeterdjup snö orsakade aldrig ens en pärla med svett på den bilen.

Hybridsmurfen har all rätt att svära men X3 E83 byggde på gammal teknik och en beprövad plattform jämfört med resten i BMW´s produktportfölj och än så länge verkar modellen vara driftsäker samt slitstark, vilket säger en del eftersom modellen presenterades i slutet av 2003. Jag kan själv säga att med 18700mil på mätaren (vill jag minnas) så kändes min gamla pärla (X3 xDrive20i) lika fräsch som när den köptes vid knappt ett års ålder, den krånglade inte en enda gång och underhållet var billigare än till nuvarande Nissan; Och tysken drack mindre bränsle trots permanent 4WD och flera hundra kilo högre vikt, men japanen är piggare och smidigare att köra.

Jag hade personligen litat på X3, men om du inte har något mot modern teknik och inte har några högre krav på bilens terrängförmåga så fundera på en Lexus RX400h. Visserligen är det mycket teknik i dem men kvalitén är god och tänker man efter så har elmotorer, omvandlare samt batterier funnits lika länge som förbränningsmotorer; Varför räds vi hybridbilar när många RX/Prius (samma teknik i grunden) har rullat 60-70.000mil eller mer utan problem och när ett batteribyte inte kostar mer än ett kamremsbyte?

Men visst även de har några svaga punkter, som på alla bilmodeller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurboTarzan
5 maj 2015 · 235 Inlägg

Rquired skrev:
Påstår man att moderna drivlinor inte har 'någon praktisk nytta' så anser jag att man inte vet vad man pratar om, men den diskussionen har jag och torsen haft förut. Jag har en familj och delvis en bekantskapskrets vars fritidsintressen kräver lite grövre bilar, och själv har jag ett intresse av båtar och har haft hund som det tränats med mitt ute i ingenstans. Tidigare fanns här en mängd bilar som säkert hade fallit torsen i smaken som Tahoe och Pajero 3500 med flera men jag körde även just en Grand Vitara ett tag. Den finns faktiskt kvar men tyvärr står den och förfaller med en brusten kamkedja trots god servicehistorik.

För övrigt använder torsen fel beteckningar, den lilla med 3d heter enbart Vitara och 5d hette Wagon under generation ett samt Grand Vitara för senare generationer. XL7 var en förlängd variant av GV II.

De här 'riktiga' terrängbilarna är idag ersatta av moderna SUV som i de flesta fallen gör ett lika bra jobb, det är en stor skillnad på stadsjeep och stadsjeep bör nämnas. BMW X3 som sågas ovan är i mina ögon en suverän bil även utanför asfalten; vattensjuk lera över hjulbanorna i skogen, lös sand i strandkanten med båten bakom eller decimeterdjup snö orsakade aldrig ens en pärla med svett på den bilen.

Hybridsmurfen har all rätt att svära men X3 E83 byggde på gammal teknik och en beprövad plattform jämfört med resten i BMW´s produktportfölj och än så länge verkar modellen vara driftsäker samt slitstark, vilket säger en del eftersom modellen presenterades i slutet av 2003. Jag kan själv säga att med 18700mil på mätaren (vill jag minnas) så kändes min gamla pärla (X3 xDrive20i) lika fräsch som när den köptes vid knappt ett års ålder, den krånglade inte en enda gång och underhållet var billigare än till nuvarande Nissan; Och tysken drack mindre bränsle trots permanent 4WD och flera hundra kilo högre vikt, men japanen är piggare och smidigare att köra.

Jag hade personligen litat på X3, men om du inte har något mot modern teknik och inte har några högre krav på bilens terrängförmåga så fundera på en Lexus RX400h. Visserligen är det mycket teknik i dem men kvalitén är god och tänker man efter så har elmotorer, omvandlare samt batterier funnits lika länge som förbränningsmotorer; Varför räds vi hybridbilar när många RX/Prius (samma teknik i grunden) har rullat 60-70.000mil eller mer utan problem och när ett batteribyte inte kostar mer än ett kamremsbyte?

Men visst även de har några svaga punkter, som på alla bilmodeller.

Jag blundade för torsens sågande för jag har lärt mig att inte tjafsa om åsikter. Alla är berättigade till sin.
Jag är insatt i diverse fyrhjulsdrifts teknik, vilka som anses som skit och vilka som är populära bland offroad dårarna, som är många i min bekantskapskrets, etc. Undersökt det mesta ganska ingående då jag länge önskat bygga en AWD roadster. Men nu är det ju bilen i sin helhet jag är ute efter. Pålitlig med simpel underhåll, kvalité, gärna motorn i longitud... BMW X3 lutar det åt helt enkelt. Svindyra i finland och skatten vid import vill jag inte ens nämna men väl värt det tror jag.
Men så halkade jag tillbaka på avalanche linjen.
Totalvikt på nästan 3200kg. Höjer jag vikten på den med 400kg (en baggis) och typar den så, så får jag in den i finland skattefritt + att den kostar mindre att äga än en nissan micra från 1982(sjukt dyrt att äga bil i finland)
Jag kör under 1000mil/år(sjöman, bor mitt i stan etc.) så förbrukningen är skit samma egentligen. Behöver inte låna släp när jag åker o köper skivor o virke. Samt med Avalanche så har jag en sjukt överdimensionerad bil som minimerar risken för ras.
12000sek skulle det kosta att ta c-kort för mig o kärringen men det sparar jag in på ett ynka år.

Sen har polarn en Ford Expedition till salu oxå, 2003 åm. Vilken är bäst, och varför, av 2003 Expedition eller 2003 Avalanche?

torsen
6 maj 2015 · 7 198 Inlägg

TurboTarzan skrev:
Men så halkade jag tillbaka på avalanche linjen.

Visst är det en fin bil.
Men i rubriken efterfrågade du SUV eller crossover!
Inte lastbil/pickis.

Har själv ägt ett 15-tal 4x4-bilar sedan slutet på nittiotalet.
Men aldrig någon med Haldex.
Men har provkört de flesta med Haldex och visco.
Därav mitt "tyckande".

Hellre en visco, typ Land Rover Freelander, än en Haldex.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2015 · 17 376 Inlägg

Rquired skrev:
Påstår man att moderna drivlinor inte har 'någon praktisk nytta' så anser jag att man inte vet vad man pratar om, men den diskussionen har jag och torsen haft förut. Jag har en familj och delvis en bekantskapskrets vars fritidsintressen kräver lite grövre bilar, och själv har jag ett intresse av båtar och har haft hund som det tränats med mitt ute i ingenstans. Tidigare fanns här en mängd bilar som säkert hade fallit torsen i smaken som Tahoe och Pajero 3500 med flera men jag körde även just en Grand Vitara ett tag. Den finns faktiskt kvar men tyvärr står den och förfaller med en brusten kamkedja trots god servicehistorik.

För övrigt använder torsen fel beteckningar, den lilla med 3d heter enbart Vitara och 5d hette Wagon under generation ett samt Grand Vitara för senare generationer. XL7 var en förlängd variant av GV II.

De här 'riktiga' terrängbilarna är idag ersatta av moderna SUV som i de flesta fallen gör ett lika bra jobb, det är en stor skillnad på stadsjeep och stadsjeep bör nämnas. BMW X3 som sågas ovan är i mina ögon en suverän bil även utanför asfalten; vattensjuk lera över hjulbanorna i skogen, lös sand i strandkanten med båten bakom eller decimeterdjup snö orsakade aldrig ens en pärla med svett på den bilen.

Hybridsmurfen har all rätt att svära men X3 E83 byggde på gammal teknik och en beprövad plattform jämfört med resten i BMW´s produktportfölj och än så länge verkar modellen vara driftsäker samt slitstark, vilket säger en del eftersom modellen presenterades i slutet av 2003. Jag kan själv säga att med 18700mil på mätaren (vill jag minnas) så kändes min gamla pärla (X3 xDrive20i) lika fräsch som när den köptes vid knappt ett års ålder, den krånglade inte en enda gång och underhållet var billigare än till nuvarande Nissan; Och tysken drack mindre bränsle trots permanent 4WD och flera hundra kilo högre vikt, men japanen är piggare och smidigare att köra.

Jag hade personligen litat på X3, men om du inte har något mot modern teknik och inte har några högre krav på bilens terrängförmåga så fundera på en Lexus RX400h. Visserligen är det mycket teknik i dem men kvalitén är god och tänker man efter så har elmotorer, omvandlare samt batterier funnits lika länge som förbränningsmotorer; Varför räds vi hybridbilar när många RX/Prius (samma teknik i grunden) har rullat 60-70.000mil eller mer utan problem och när ett batteribyte inte kostar mer än ett kamremsbyte?

Men visst även de har några svaga punkter, som på alla bilmodeller.

Jag ber avbön. Säger Rquired att X3 är bra så är den nog det. Sen föreslår Torsen en Lada Niva som joker. Det är ett intressant alternativ för självplågare. Den är en jävel på att ta sig fram, inget snack om saken, dessutom kostar väl en två år gammal runt 5000:-? Men köra till vardags? Kanske inte...

RX400h? Ja! Men dyr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TS_quattro fyrkrafsare
7 maj 2015 · 1 443 Inlägg

Och nu sticker jag fram skallen och säger Subaru Forester. Driftsäker, välbyggd om än lite plastig, 2,5XT går dessutom riktigt bra. Dock så kan den vara lite törstig men allt är relativt. Tomatlådan är visserligen lite hård i växlingarna men driftsäker.

http://www.blocket.se/sodermanland/Suba … 18&w=3

edit: -07 har en lite vassare motorsetup...

http://www.blocket.se/jamtland/Subaru_F … 18&w=3

Senast redigerat av TS_quattro (7 maj 2015)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Evildan
7 maj 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Påstår man att moderna drivlinor inte har 'någon praktisk nytta' så anser jag att man inte vet vad man pratar om, men den diskussionen har jag och torsen haft förut. Jag har en familj och delvis en bekantskapskrets vars fritidsintressen kräver lite grövre bilar, och själv har jag ett intresse av båtar och har haft hund som det tränats med mitt ute i ingenstans. Tidigare fanns här en mängd bilar som säkert hade fallit torsen i smaken som Tahoe och Pajero 3500 med flera men jag körde även just en Grand Vitara ett tag. Den finns faktiskt kvar men tyvärr står den och förfaller med en brusten kamkedja trots god servicehistorik.

För övrigt använder torsen fel beteckningar, den lilla med 3d heter enbart Vitara och 5d hette Wagon under generation ett samt Grand Vitara för senare generationer. XL7 var en förlängd variant av GV II.

De här 'riktiga' terrängbilarna är idag ersatta av moderna SUV som i de flesta fallen gör ett lika bra jobb, det är en stor skillnad på stadsjeep och stadsjeep bör nämnas. BMW X3 som sågas ovan är i mina ögon en suverän bil även utanför asfalten; vattensjuk lera över hjulbanorna i skogen, lös sand i strandkanten med båten bakom eller decimeterdjup snö orsakade aldrig ens en pärla med svett på den bilen.

Hybridsmurfen har all rätt att svära men X3 E83 byggde på gammal teknik och en beprövad plattform jämfört med resten i BMW´s produktportfölj och än så länge verkar modellen vara driftsäker samt slitstark, vilket säger en del eftersom modellen presenterades i slutet av 2003. Jag kan själv säga att med 18700mil på mätaren (vill jag minnas) så kändes min gamla pärla (X3 xDrive20i) lika fräsch som när den köptes vid knappt ett års ålder, den krånglade inte en enda gång och underhållet var billigare än till nuvarande Nissan; Och tysken drack mindre bränsle trots permanent 4WD och flera hundra kilo högre vikt, men japanen är piggare och smidigare att köra.

Jag hade personligen litat på X3, men om du inte har något mot modern teknik och inte har några högre krav på bilens terrängförmåga så fundera på en Lexus RX400h. Visserligen är det mycket teknik i dem men kvalitén är god och tänker man efter så har elmotorer, omvandlare samt batterier funnits lika länge som förbränningsmotorer; Varför räds vi hybridbilar när många RX/Prius (samma teknik i grunden) har rullat 60-70.000mil eller mer utan problem och när ett batteribyte inte kostar mer än ett kamremsbyte?

Men visst även de har några svaga punkter, som på alla bilmodeller.

Jag ber avbön. Säger Rquired att X3 är bra så är den nog det. Sen föreslår Torsen en Lada Niva som joker. Det är ett intressant alternativ för självplågare. Den är en jävel på att ta sig fram, inget snack om saken, dessutom kostar väl en två år gammal runt 5000:-? Men köra till vardags? Kanske inte...

RX400h? Ja! Men dyr.

Klart att Torsen gör, denna herre som enligt egen utsago hållit på med bilar sedan mitten på -50 talet försöker byta bort sin Niva för att den inte är bekväm nog att åka i till stugan vilket man kan läsa om i hans egna 4WD köprådstråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=304561

Eller en RAV4, enkel och robust men dock ingen bergsget då den saknar lågväxel.

Fast jag instämmer med skribenen ovan en RAV4+ eller RX400h som det står på bilen är inte någon dum kompromiss, väldigt bekväma till vardags och fungerar lika bra offroad som vilken XC90 eller Q7 som helst.

TurboTarzan
7 maj 2015 · 235 Inlägg

Avalanche/Expedition är nog ba o glömma, kärringen vägrar ta c-kort...
Lutar mer och mer mot x3. Forestern verkade intressant, måste provköra en sån. Inte ägnat dom en tanke då äldre modellen är ful som flera meter stryk. Är det bara 2,5turbon som gäller då eller? Jag tycker om att köra om bör tilläggas.

TS_quattro fyrkrafsare
7 maj 2015 · 1 443 Inlägg

Dieslarna går också väldigt fint men då ska du ha en -10 eller nyare och då sticker prislappen iväg.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang