Elfel Suzuki Grand Vitara

Svedbergakulle
5 maj 2015 · 3 Inlägg

Hej alla. Jag är ny här och hoppas på lite input från er som är duktiga på el. Jag har ett elfel som jag behöver hjälp med. Jag har till och från haft instrumentbelysning, bakljus och nummerskyltsbelysning men nu när det är dags att besiktiga så har jag inget av det. Jag undrar om det är någon som vet vad det är som gjort att ljuset kommit och gått men som nu inte alls funkar. Säkringen är hel men säkringshållaren sitter så dumt till att det är svårt att mäta och kolla om allt ser bra ut.

Det finns ingen ström i släpvangskopplingen på bakljusen heller utan det är bara blinkers och bromsljus och backljus som fungerar på släp.

Det skulle betyda mycket för mig om det är någon som kan komma med någon input om vad felet kan vara.

Bilen är alltså en Suzuki Grand Vitara XL 7 -02 / Bensin

Mycket tacksam för hjälp! / Robert

zshoe Kokar ris
5 maj 2015 · 923 Inlägg

lyft ur batteriet och kontrollera så att kabelhärvan inte är avskavd där.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Svedbergakulle
5 maj 2015 · 3 Inlägg

Tack. Det ska jag kolla. Inga andra förslag?

Svedbergakulle
6 maj 2015 · 3 Inlägg

Är det verkligen ingen som kan komma med något förslag på vad det kan vara mer än vid batteriekablaget?

blink_pj
8 maj 2015 · 477 Inlägg

Byt eller koppla bort elen till dragkontakten! 9 gånger av 10 är det den som ställer till det med belysningen på just dessa bilar.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
68NYER
8 maj 2015 · 8 Inlägg

Kolla kabelhärvan till bakljusen under plasten till bakstötfångaren,där hade det nött hål på kabelisoleringen och till slut gick koppartråden av på en -01 jag haft.

Stakku
6 december 2023 · 1 Inlägg

Listade du ut vad felet var, råkade ut för samma elände idag på min. Inte så inbjudande att stå ute i -23 och gissa sig fram så jag tar tacksamt mot en eventuell lösning

A_axelsson97
4 januari · 1 Inlägg

jag har exakt samma problem och jag gjort allt jag kan för att hitta felet, men utan varmt garage är tålamodet inte det bästa. hittade någon av er problemet?

Mossan1
4 januari · 2 825 Inlägg

Fungerar positions/parkeringsljuset FRAM?

Matas ofta från samma strömbrytare/relä/säkring som bakljus/skyltljus på lite mer analoga fordon som en gammal XL7.  Tvivlar på att det är CAN-styrt ljus på den.
Kan vara skiljt mellan höger-vänster för säkring och relä dock.

Jag förutsätter att det inte lyser varken med ljusautomatiken eller med manuellt påslaget parkering eller halvljusläge på strömbrytaren.

Kabben
9 april · 1 Inlägg

Någon av er som löst problemet med baklyset, samt skyltbelysningen? Har precis råkat ut för samma. Dock lyser instrumentpanelen på min.
Har mätt och ingen ström i kontakten bak till baklampan. Säkring hel. Haft isär de 4 kontakterna på "dragbalken". Funderar nu på att riva släpvagnskopplingen och kolla om felet ligger där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang