M50b25 med delar från en m52b28

M-Lundqvist
7 maj 2015 · 46 Inlägg

Hejsan har tänkt lite på att bygga en m50 turbo men alla vill ju ha så mycket för en m50b25 men för en m50b20 är halva priset och det finns mycket mer  av dom. Därför tänkte jag om man kunde ta en m50b20 och ta veven från en m52b28 med kortare stakar men sen undrar jag om toppen från en m52b28 passar då för den har ju bättre kammar och större ventiler . eller jag helt ute o cyklar ? Kanske inte är värt extrajobbet som blir?

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
7 maj 2015 · 55 Inlägg

Du får en hyfsat tråkig motor med 2,8 liters vev och 80 mm borr eller vad det kan vara i en b20 motor, toppen passar men de e inte värt besväret enligt mig, du får en mer varvvillig motor med kortare slag i veven och större cylinderborr än tvärtom. Frågan är om det ens är möjligt att hitta kolvar så man kan få ett vettigt kompressionsförhållande ens. Jag kör 3 litersvev i min med så gott som maxborrat b25 block och jag varvar inte högre än 6700 med den.
Hade jag börjat bygga idag hade jag byggt på en M54b25/30 istället, trevlig och stryktålig motor det med.

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
tekniknissen1
7 maj 2015 · 866 Inlägg

Jag håller med långt slag på en M50b20 motor blir en tråkig motor till och BMW tänkte nog om när dom fick ut M54b22 motorn i 3 serien 00 Tråkig motor ! Då är 2 liters med 80/66 fan så roligare. Provat med M3 heeders och insug på en M50b20 med varvstopp på 7000V/min  och bänka 188Hk 196Nm Men rekomederar starkt att gå över till solida tyckare. och bättre fjädrar :-D Men skitrolig motor med en vättig slutväxel 3,92 typ. Ska du överladda och köra med bilen så visst ett längre slag får man ett bättre grund vrid. Ska du köra sugis så blir det bara fel då toppen når upp till maxflödet tidigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang