Koppla in ljusautomatik honda civic import-93

Volvodude CNC-Operatör
9 maj 2015 · 561 Inlägg

tjena, som rubriken lyder,
skulle vilja koppla in ljusautomatik på min honda civic import-93
hur går jag till väga?

jannetso
9 maj 2015 · 23 Inlägg

du kan prova att dra ur kablarna ur kontakten och sen prova att starta bilen.. om det funkar då så är det troligen bara en sladd som måste kopplas ur, troligen jord.. på audi a4 -05 så drar du ur brun (jord) så funkar det som vi är vana med här

zzr94092
10 maj 2015 · 4 387 Inlägg

"du kan prova att dra ur kablarna ur kontakten och sen prova att starta bilen"  hur menar du nu?

jannetso
10 maj 2015 · 23 Inlägg

jag kom det här på spåren när jag höll på att koppla om min a4.. jag drog ur sladdarna ur kontakten (vredet i mitt fall) för att mäta upp dom och slog på tändningen och det fungerade som det skulle urkopplat .. fram+baklyse tändes när tändningen slogs på och helljus tuta men ej konstant helljus så jag drog ur 1 sladd i taget tills jag fick det att fungera som det skulle. jag brydde mig inte om att gå in och ta reda på varför.. alla vet ju hur nyare bilars elsystem ser ut tongue
har man tur så behövs inte någon avanserad lösning med reläer och kabeldragning på problemet big_smile
hur som helst JAG skulle prova med att leta reda på kabelstammen till ljus spaken/vredet och koppla ur spaken/vredet helt och sätta på tändningen och se om det lyser någon stans.. gör det så kan du koppla ur 1 sladd itaget tills det fungerar..

jannetso
10 maj 2015 · 23 Inlägg

jag vet att det här är ett ständigt problem med importerade bilar men biltillverkarna gör oftast standard kabel stammar.. mycket är fördraget till extrautrustning som senare kopplas eller aldrig kopplas in.. sen är det en mindre ändring bara för att anpassa bilen till en specifik marknad/köpare med det i baktanken så blir det lättare att förstå tankesättet i uppbyggandet av bilens el smile

Volvodude CNC-Operatör
10 maj 2015 · 561 Inlägg

jo så va de på forden att man kunde stoppa i ett relä (också import)
Men här måste man tydligen byta till en svensk kabelstam

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang