Bmw e46 högtalare strul.

M_G Mårre
12 maj 2015 · 246 Inlägg

Tjenare!

Har en 2000 bmw e46 330ci med stora Harman Kardon systemet.
Så sitter en stärkare i skuffen samt massa högtalare.

För drygt en månad sen nu köpte jag en ny stereo. En 2-Din stereo för jag ville ha fler möjligheter för att koppla in en telefon och slippa usla FM-sändare.

Allt fungerade skit bra till en början! Allt lät riktigt bra ur alla högtalare.

Efter några dagar började alla Högra högtalare Fadea In och Ut så ljudet försvann och kom tillbaka ur dom hela tiden.

Nu är typ allt ljud borta från högra sidan av bilen Det är som att alla högtalare går på 15% där.
Flyttar jag över balansen på stereon till endast Höger så måste jag ha högsta för att få något märkbart ljud ur dom.

Alla andra högtalare på vänster sida fungerar precis som dom ska och inga missljud eller så.

Har gått över alla kablar jag kan se bakom enheten samt dom som går till stärkaren i skuffen och alla är hela och intakta.

HAR EJ klippt några kablar. Jag kör med en adapter.

Vad kan felet vara? Hur allvarligt kan det vara eftersom det finns ljud ur alla högtalare bara det att alla på Höger går på typ 15% av ljudet så dom hörs inte...

Tacksam för alla möjliga svar då detta snart gör mig galen...

"Dream it, build it, drive it!"
lighter22
12 maj 2015 · 436 Inlägg

låter som det är någon form av glapp jag kan tyvärr inte BMWs system allt för bra med detta är ett typiskt tecken på antingen en dålig signal jord eller liknande.

kan du förklara lite mer exakt hur det är kopplat använder du stereons egna förstärkare till högtalarna eller går det med lågnivå till steget och sedan därifrån till alla högtalare?

M_G Mårre
12 maj 2015 · 246 Inlägg

lighter22 skrev:
låter som det är någon form av glapp jag kan tyvärr inte BMWs system allt för bra med detta är ett typiskt tecken på antingen en dålig signal jord eller liknande.

kan du förklara lite mer exakt hur det är kopplat använder du stereons egna förstärkare till högtalarna eller går det med lågnivå till steget och sedan därifrån till alla högtalare?

Har en "stereo adapter" från original stereokontakten till den nya stereon. Alla sladdar har jag ej rört så alla går in i Original steget.

Har testat att koppla ut och in Harman Kardon steget samt adaptern till stereon men utan resultat...

"Dream it, build it, drive it!"
lighter22
13 maj 2015 · 436 Inlägg

då är det antingen så har dem "högra" kanalerna gett sig i stereon eller så har det blivit ngt glapp eller så har högtalarna gett med sig om steget inte styr högtalarna.

M_G Mårre
13 maj 2015 · 246 Inlägg

Har nu testat med original stereon och då funkar precis allt som det ska!

Kan det vara så enkelt så det är ISO kabeln som gett upp? Stereon är ju typ bara 3-4 veckor gammal hmm

"Dream it, build it, drive it!"
lighter22
13 maj 2015 · 436 Inlägg

det är bara att kolla isokablaget och adapter kablaget om det kan finnas något glapp men låter onekligen som att problemet ligger i stereon

M_G Mårre
14 maj 2015 · 246 Inlägg

Har bytt iso nu men problemet kvarstår.

Har slängt in ett slutsteg samt baslåda i skuffen nu så ska nog koppla högtalarna till den istället för att dom går genom original steget.
Bara att hoppas att allt funkar efter det bara!

Jag har en idé nu eftersom steget inte har tillräckligt med kanaler.
Det är om jag kopplar alla högtalare till nya steget men låter Tweeters högtalarna sitta kvar i original steget. Kommer detta låta skit eller funkar det att köra så?

"Dream it, build it, drive it!"
lighter22
15 maj 2015 · 436 Inlägg

om du ska koppla diskanterna direkt på steg måste du ha ett filter eller ett steg som klarar av att sätta filtret ganska högt så du inte får massa låga frekvenser in i diskanterna då kommer det säga poff efter tag smile

det funkar att köra dem på original steget men du får väl inget ljud på ena sidan på det steget? så då kommer du ändå stå där med en diskant som är tyst??

M_G Mårre
17 maj 2015 · 246 Inlägg

lighter22 skrev:
om du ska koppla diskanterna direkt på steg måste du ha ett filter eller ett steg som klarar av att sätta filtret ganska högt så du inte får massa låga frekvenser in i diskanterna då kommer det säga poff efter tag smile

det funkar att köra dem på original steget men du får väl inget ljud på ena sidan på det steget? så då kommer du ändå stå där med en diskant som är tyst??

Ja det är tyst men diskanterna låter mer än basen så att säga...
Men om jag ska köpa ett till steg hur parkopplar man sånt?

"Dream it, build it, drive it!"
lighter22
18 maj 2015 · 436 Inlägg

om du ska köpa ett steg till så kan du antingen köpa ett steg som klarar av att filtrera tillräckligt högt för diskanterna eller så köper du delningsfilter tex: http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … -s1%2F2327 och kopplar på diskanterna och kör dessa på egna kanaler och mellanregister högtalarna på egna kanaler (dem är inga problem att sätta delning till på ett vanligt steg)

eller så kan du använda dessa filter:http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken/kove-audio/delningsfilter/kove-audio-kc2/?group=prod_prod_grp-s1%2F2327
som ger delning till både diskanter och midar.

om du inte redan har filter till högtalarna dvs (är inte helt säker på hur det är byggt i BMW)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang