Mekaniker säger att jag måste byta däck - vad säger ni?

EttPaeronTillMeck
13 maj 2015 · 3 Inlägg

Hej Garaget!

Först och främst, jag kan ingenting om bilar så jag ber om översende. Nu när jag lämnat in bilen för byte till sommardäck har jag fått bakläxa av två verkstäder. Har haft felaktig 4-hjuls-inställning, så två av mina sommardäck har slitits väldigt mycket på ena kanten av däcket. I övrigt är de fina, bra mönsterdjup.

De ser ut så här: http://i.imgur.com/mnQGzqQ.jpg

De två verkstäderna har båda sagt att jag måste köpa nya däck (och i nästa andetag erbjudit mig köpa däck av dem). Den ena sa att "däcken kommer explodera", den andra sa att "däcken har fått vingar och det kommer leda till missljud och att bilen drar åt olika håll när du kör".

Sen pratar jag med en kompis som kan bilar bättre än mig, och han säger att verkstäderna snackar skit och bara ser möjligheter att sälja nya däck fastän det inte behövs. Han menar att de däck jag har går alldeles utmärkt att köra på nu när jag fixat 4-hjuls-inställningen, de kommer huvudsakligen slitas i mitten där de ska och gå jättefint.

Vad säger ni?

Om ni behöver saker som bilmodell, årsmodell osv osv kan jag bifoga det men det kändes inte obligatoriskt för denna frågeställning.

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 maj 2015 · 1 103 Inlägg

Ett snedslitet däck kommer inte sluta slita snett för att du gör hjulinställning. Ja det kan uppföra sig skumt när man kör...
Slitet i inner eller ytterkant, fram eller bak?

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
EttPaeronTillMeck
13 maj 2015 · 3 Inlägg

Det glömde jag säga, tack. Innerkant, däcken har suttit bak. Har framhjulsdrift på bilen.

Djo
13 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Dina däck är tydligt snedslitna (och kommer fortsätta slita snett trotts korrekt framvagns inställning) Ja du har förmodligen fått (vingar) kommer ej på något vettigt ord för det iallafall dessa känner man, man ser ej och dessa kommer skapa oljud.

Bör du bytta däck ja det bör du kan du chansa och köra denna sommar iallafall vist kan du det.

Men har du råd så skulle jag skaffat nya sulor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Parsan
13 maj 2015 · 166 Inlägg

Dom vingar du har fått kallar vi slitklackar.Det kan orsaka ett ljud som låter ungefär som defekt hjullager.Har det gått så pass långt så att det finns risk för att korden kommer fram så tycker jag absolut att du ska byta däck.För som tidigare sagt så kommer det fortfarande slita däck trots utförd hjulmätning/justering.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
shogun
13 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Ett annat argument. Enligt svensk lagstiftning ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm och vinterdäck 3,0 mm i huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd) runt hela däckets omkrets.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
EttPaeronTillMeck
13 maj 2015 · 3 Inlägg

Hm, låter lite på er som att ni är på mekanikernas sida i det här. Jag är ju som sagt novis på bilar och vet inte alls. Det enda jag kan tycka är att varje gång man lämnar in bilen av någon anledning, så hittar de något fel som kommer kosta X tusenlappar att fixa och själv märkte man inget varken före eller efter felet är fixat. smile

Djo
13 maj 2015 · 10 157 Inlägg

EttPaeronTillMeck skrev:
Hm, låter lite på er som att ni är på mekanikernas sida i det här. Jag är ju som sagt novis på bilar och vet inte alls. Det enda jag kan tycka är att varje gång man lämnar in bilen av någon anledning, så hittar de något fel som kommer kosta X tusenlappar att fixa och själv märkte man inget varken före eller efter felet är fixat. smile

Finns många saker på en bil som slits utan  att du märker det i din körning (därför mekanikerna vill byta det) för när du märker en heldel av grejerna kanske det är i diket eller ståendes brevid vägen och ej vet vad som hänt.

Sen är det förstås svårt för en novis som ej vet vad allt konstigt vi mekaniker pratar om är eller vad dom gör. Och kanske inte alltid förstår varför det kostar som det gör eller varför det är viktigt och ibland lifsviktigt att bytta eller laga. Eller kanske rent av för att bilen ska klara en besiktning.

Senast redigerat av Djo (13 maj 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FLindgren
13 maj 2015 · 5 089 Inlägg

Ingen tanke på din egna (och min) säkerhet när du är ute och kör med de däcken?

Men för övrigt. Gör du hjulinställning med dessa däcken kommer värdena ändra sig sen när du sätter på bra däck igen.
Och det är därför verkstaden inte vill hjälpa dig. För det känner på sig att du kommer tillbaka om ett halvår igen med slitna däck och du tror det är deras fel. Och du vill att de batalar nya däck till dig, även fast de har varnat dig.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
JBeam
13 maj 2015 · 201 Inlägg

EttPaeronTillMeck skrev:
Hm, låter lite på er som att ni är på mekanikernas sida i det här. Jag är ju som sagt novis på bilar och vet inte alls. Det enda jag kan tycka är att varje gång man lämnar in bilen av någon anledning, så hittar de något fel som kommer kosta X tusenlappar att fixa och själv märkte man inget varken före eller efter felet är fixat. smile

Det är för att folk som är novis på bilar aldrig har koll på sina bilar och kör med fel alldeles för länge.. såå när bilen väl kommer in på verkstad kan man hitta rätt mycket som behöver fixas smile dina däck är slut, pga att du inte kontrollerat att dom slits jämnt.. köp nya däck och så har du lärt dig det wink

shogun
13 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Well...
Jag har kört med däck som helt saknat mönster och det gick bra det med...
men det var i en helt annan diciplin

http://i61.tinypic.com/2yltvs7.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
shogun
13 maj 2015 · 2 117 Inlägg

För övrigt så kan du köra ett tag till på dina snedslitna däck men håll ordentlig koll på dem. Den slitna ytan går ganska snabbt ned sig och då kommer corden fram, speciellt vid kurvtagning då klackarna utsätts för extra mycket belastning och slitage. Då måste du byta.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Slash Saabifierad
13 maj 2015 · 2 026 Inlägg

Om det bara rör bakdäcken = byta bara dem, verkstäderna har ofta en tendens att de vill byta alla däck. Om verkstäderna rekommenderar 1500 kronors däck = säg nej och leta vidare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
13 maj 2015 ·

Tycker mig på bilden se att korden tittar fram.
Då ska däcket ovillkorligen kasseras.

Mickius
14 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Byt däcken! De där är absolut kasserat!

kiiient
14 maj 2015 · 106 Inlägg

jag själv skulle kört med dom däckena tills korden kommer fram iallafall smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Lasse62
14 maj 2015 · 292 Inlägg

Om du absolut ska slita vidare på däcken skulle jag ha vänt på dem så du får den mest slitna delen utåt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang