Motormännen vill skrota alla bilar äldre än 10 år (modellår 2005 och äldre)

it_mutt Avstängd
20 maj 2015 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
En modern bil i samma storleksklass borde dra snäppet mindre om motorerna är något sånär likvärdiga i volym och cylinderantal. Konstigt vore det annars. Tänker man på att femman är en femcylindrig motor från 80-talet så drar de inte så jävla mycket mer. Nån dl, max 2.

Ursäkta, glömde ju att staten tvingar dig att göra dig av med 05:an= Du får inte sälja den vidare för de ska bort från bilparken= Det blir skroten som Motormännen vill. Du förespråkar detta då du tycker det är bortkastade pengar att ha kvar den.

A6an är en grym bil men bara 300kr billigare i försäkring än min. Den är inte heller jättesnål. Dessutom kostar den en del att köpa. Så jag vetefan om det är en besparing. Men visst, på 100 år kanske....

Då har du alltså erkänt att förbrukningen är mindre (det i sig är ju då inte något som är bättre tydligen, sett till att det inte finns några fördelar alls med att byta ut sin gamla bil mot en ny(are) enligt dig)
Försäkringen vet jag inte var du fick fram något om, då jag pratade om skatten...


Men om vi utgår från att du faktiskt syftade på skatten, så motbevisar det två saker du skrivit;
Det måste vara en miljöbil för att skatten ska bli lägre (stämmer då inte).
Det finns inga fördelar med en ny bil (skatten är lägre, det i sig -är- en fördel för de flesta).

Nu är det ju inte ens tal om att "staten ska" något alls, Motormännen har det som ett konstaterande, inte ens som ett förslag i nuläget (vad jag kunnat läsa mig till).

Så, då var vi där igen; antingen läser du inte, eller så begriper du inte.

Jag har -inte- påstått att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil. Nu är det inte första gången du påstår det, så, för att inte spä på bilden av dig själv som ren lögnare ännu mer; visa var jag skrivit att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil.

vad jag däremot -har- påstått är att jag -inte- anser att det per automatik behöver vara bortkastade pengar att skaffa en ny(are) bil (som du påstår).

Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt för dig att begripa när det gäller skillnaden där.

Senast redigerat av it_mutt (20 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
EmilHammarlund
20 maj 2015 · 44 Inlägg

Jag är inte tillräckligt mekkunnig för att köra en nyare bil. De få gånger mina gamlingar gått sönder har reperationskostnaden varit låg. Bara en service på en nyare bil går säkert på över 1000-lappen men om denna pajasförening betalar så kanske det kan bli aktuellt...

Är det något man ska ge sig på så är det nya bilar ty gamla försvinner med tiden. Rabatt på riktiga miljöbilar och bort med "mopedbilar" som t ex Aygo.

Senast redigerat av EmilHammarlund (20 maj 2015)

Masquerade Aldrig nöjd
20 maj 2015 · 804 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Jag är inte tillräckligt mekkunnig för att köra en nyare bil. De få gånger mina gamlingar gått sönder har reperationskostnaden varit låg. Bara en service på en nyare bil går säkert på över 1000-lappen men om denna pajasförening betalar så kanske det kan bli aktuellt...

Är det något man ska ge sig på så är det nya bilar ty gamla försvinner med tiden. Rabatt på riktiga miljöbilar och bort med "mopedbilar" som t ex Aygo.

Tusenlapp? Testa 6000kr för minsta service på t.ex. en ny XC70.

Nej, vi får alla börja köra Suzukis nya A-traktorer. Från 139 000kr och förs fram i behagliga, lättkontrollerade 30km/h. Säkrare blir det inte.

http://d3r6fppmnpquqq.cloudfront.net/bf/77/i104363967._szw565h2600_.jpg

Senast redigerat av Masquerade (20 maj 2015)

Livet är för kort för att äga Volvo.
xXSammy
20 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Masquerade skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jag är inte tillräckligt mekkunnig för att köra en nyare bil. De få gånger mina gamlingar gått sönder har reperationskostnaden varit låg. Bara en service på en nyare bil går säkert på över 1000-lappen men om denna pajasförening betalar så kanske det kan bli aktuellt...

Är det något man ska ge sig på så är det nya bilar ty gamla försvinner med tiden. Rabatt på riktiga miljöbilar och bort med "mopedbilar" som t ex Aygo.

Tusenlapp? Testa 6000kr för minsta service på t.ex. en ny XC70.

Nej, vi får alla börja köra Suzukis nya A-traktorer. Från 139 000kr och förs fram i behagliga, lättkontrollerade 30km/h. Säkrare blir det inte.

http://d1r9jua05newpd.cloudfront.net/61 … h1280_.jpg

Fast nu var det en Hyundai du postade.. wink
Och så länge bilarna inte har besiktningskrav så tycker jag det är farligare på vägen.
A-traktor/Epa, nej tack. (Men blir det årlig besiktning på dem, visst)

Billigaste servicen ink 1 års fri assistans på en Focus 1.8 Flexifuel (2004-2011) går på ca 2000 kr. smile

Senast redigerat av Malheus (20 maj 2015)

De/Dem
Muttley
20 maj 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

-matte skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ser hellre att staten kunde fixa säkrare och bättre vägar. Det är främst där problemet ligger. Och seriöst nu, hur osäker är en V70N?

Citat från artikeln.

– I princip. Exempelvis en Volvo från början av 2000-talet ser ganska säker ut om man tittar på den från utsidan. Och det är den också jämfört med motsvarande bil som är tio år äldre. Men jämfört med en bil av de senaste årsmodellerna är den inte det.

Enligt Johan Strandroth visar beräkningar att det ur trafiksäkerhetsperspektiv vore rationellt att införa en skrotningspremie för bilar som är äldre än tio år.

– Att få bort dem från vägarna kostar visserligen en del pengar. Men det är kostnader som ska jämföras med vad en sådan åtgärd sparar i form av bland annat färre olyckor, räddade liv, färre invaliditetsfall och lägre produktionsbortfall.

Är nog dags att lämna denna tråd snart. Stor humor.

Kan du tala om vad humorn är?  Att de vill införa en premie?  De som ändå vill byta bil får en förmån för att förnya sig.

Eller är de kanske kostnaden för invaliditet?  Du skulle bara veta vad de egentligen kostar med en människa som blir invalid.


Ja 2006 var den volvon från och prisuppgiften fick jag höra av mekanikerna som fått uppgift från volvo.  wink

Masquerade Aldrig nöjd
20 maj 2015 · 804 Inlägg

Malheus skrev:

Masquerade skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jag är inte tillräckligt mekkunnig för att köra en nyare bil. De få gånger mina gamlingar gått sönder har reperationskostnaden varit låg. Bara en service på en nyare bil går säkert på över 1000-lappen men om denna pajasförening betalar så kanske det kan bli aktuellt...

Är det något man ska ge sig på så är det nya bilar ty gamla försvinner med tiden. Rabatt på riktiga miljöbilar och bort med "mopedbilar" som t ex Aygo.

Tusenlapp? Testa 6000kr för minsta service på t.ex. en ny XC70.

Nej, vi får alla börja köra Suzukis nya A-traktorer. Från 139 000kr och förs fram i behagliga, lättkontrollerade 30km/h. Säkrare blir det inte.

http://d1r9jua05newpd.cloudfront.net/61 … h1280_.jpg

Fast nu var det en Hyundai du postade.. wink
Och så länge bilarna inte har besiktningskrav så tycker jag det är farligare på vägen.
A-traktor/Epa, nej tack. (Men blir det årlig besiktning på dem, visst)

Billigaste servicen ink 1 års fri assistans på en Focus 1.8 Flexifuel (2004-2011) går på ca 2000 kr. smile

Ouch, rättade till det nu. Hyundai går ju inte för sig! wink

Livet är för kort för att äga Volvo.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 maj 2015 · 1 128 Inlägg

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
En modern bil i samma storleksklass borde dra snäppet mindre om motorerna är något sånär likvärdiga i volym och cylinderantal. Konstigt vore det annars. Tänker man på att femman är en femcylindrig motor från 80-talet så drar de inte så jävla mycket mer. Nån dl, max 2.

Ursäkta, glömde ju att staten tvingar dig att göra dig av med 05:an= Du får inte sälja den vidare för de ska bort från bilparken= Det blir skroten som Motormännen vill. Du förespråkar detta då du tycker det är bortkastade pengar att ha kvar den.

A6an är en grym bil men bara 300kr billigare i försäkring än min. Den är inte heller jättesnål. Dessutom kostar den en del att köpa. Så jag vetefan om det är en besparing. Men visst, på 100 år kanske....

Då har du alltså erkänt att förbrukningen är mindre (det i sig är ju då inte något som är bättre tydligen, sett till att det inte finns några fördelar alls med att byta ut sin gamla bil mot en ny(are) enligt dig)
Försäkringen vet jag inte var du fick fram något om, då jag pratade om skatten...


Men om vi utgår från att du faktiskt syftade på skatten, så motbevisar det två saker du skrivit;
Det måste vara en miljöbil för att skatten ska bli lägre (stämmer då inte).
Det finns inga fördelar med en ny bil (skatten är lägre, det i sig -är- en fördel för de flesta).

Nu är det ju inte ens tal om att "staten ska" något alls, Motormännen har det som ett konstaterande, inte ens som ett förslag i nuläget (vad jag kunnat läsa mig till).

Så, då var vi där igen; antingen läser du inte, eller så begriper du inte.

Jag har -inte- påstått att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil. Nu är det inte första gången du påstår det, så, för att inte spä på bilden av dig själv som ren lögnare ännu mer; visa var jag skrivit att det är bortkastade pengar att behålla en gammal bil.

vad jag däremot -har- påstått är att jag -inte- anser att det per automatik behöver vara bortkastade pengar att skaffa en ny(are) bil (som du påstår).

Förstår verkligen inte vad det är som är så svårt för dig att begripa när det gäller skillnaden där.

Självklart menade jag skatt, redigerade det i efterhand...

Det är liksom skitsamma än hur du tjatar om att den där A6an är 300kr billigare i skatt och drar 1 dl mindre än "min gamla släde". En ekonomisk besparing gör man inte genom att köpa en dyr tysk/A6a för 3-4-5-6-7-8-900k.

Så nu tycker du inte att det är bortkastat att behålla en äldre bil?? Och samtidigt är det inte bortkastade pengar att köpa en ny?

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Givetvis ska man behålla "en gammal släde" om man är trädkramare. Antagligen så är det en minusaffär men som sagt: Återvinn. Sen om man råkar mula av i sin antika bil vid en krock/singelolycka så är det knappast ens eget problem.

Samma för folk i allmänhet: Dör man så är det andra som får lida, är man idiot så är det likadant. Har inget problem med det själv då personen i fråga inte är medveten om detta faktum, men andra lider. En liknelse bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
20 maj 2015 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Självklart menade jag skatt, redigerade det i efterhand...

Det är liksom skitsamma än hur du tjatar om att den där A6an är 300kr billigare i skatt och drar 1 dl mindre än "min gamla släde". En ekonomisk besparing gör man inte genom att köpa en dyr tysk/A6a för 3-4-5-6-7-8-900k.

Så nu tycker du inte att det är bortkastat att behålla en äldre bil?? Och samtidigt är det inte bortkastade pengar att köpa en ny?

Hur du än vänder och vrider på det, så sparar du fortfarande pengar på skatt och exempelvis förbrukning. Det kommer du inte ifrån. Det var just detta du motsade dig. Enligt dig finns det ingen besparing på en "ny" bil som inte är en miljöbil (i förhållande till den gamla), vilket jag motbevisade ganska enkelt;

_Blue_Speed_ skrev:
OM du ska köpa en splitterny bil måste det vara en miljöbil för att du ska få lägre, förbrukning, skatt och försäkring.

Värt att notera är att jag inte bryr mig om om den är 300:- billigare i skatt för din del, för min del skulle det vara en betydligt större besparing (vilket också det har påpekats).
Igen, jag motsatte mig ditt att det -enbart- är bortkastade pengar om man köper en ny bil. Du plockar dessutom bort hela aspekten "ny bil" med alla trevligheter det innebär.

_Blue_Speed_ skrev:
Så nu tycker du inte att det är bortkastat att behålla en äldre bil??

^^ Jag vet riktigt vad som är fel på dig, men VISA var jag har påstått att det skulle vara bortkastat att behålla en äldre bil.

Ska du hålla dig till att diskutera det som faktiskt skrivs, eller ska du fortsätta sitta och påstå (som igen; är väldigt vanligt i ditt argumenterande) saker som inte är sant och envisas med att diskutera dessa som om de vore sanna!

Senast redigerat av it_mutt (20 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
21 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Givetvis ska man behålla "en gammal släde" om man är trädkramare. Antagligen så är det en minusaffär men som sagt: Återvinn. Sen om man råkar mula av i sin antika bil vid en krock/singelolycka så är det knappast ens eget problem.

Samma för folk i allmänhet: Dör man så är det andra som får lida, är man idiot så är det likadant. Har inget problem med det själv då personen i fråga inte är medveten om detta faktum, men andra lider. En liknelse bara.

Jag har löst det med att vara idiot, dör jag så blir det bara bättre då det innebär att folk SLIPPER lida. cool

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
21 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Min Accord från 2004 har abs, antisladd, antispinn och jag tror 16 airbags. Om jag fick drygt marknadsvärde för att skrota den vore det ett mycket intressant alternativ när jag väl byter bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Givetvis ska man behålla "en gammal släde" om man är trädkramare. Antagligen så är det en minusaffär men som sagt: Återvinn. Sen om man råkar mula av i sin antika bil vid en krock/singelolycka så är det knappast ens eget problem.

Samma för folk i allmänhet: Dör man så är det andra som får lida, är man idiot så är det likadant. Har inget problem med det själv då personen i fråga inte är medveten om detta faktum, men andra lider. En liknelse bara.

Jag har löst det med att vara idiot, dör jag så blir det bara bättre då det innebär att folk SLIPPER lida. cool

Du knäckte koden... Men jag tror knappast du åker "GammelMerca" till vardags? Eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 maj 2015 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-5f00a5e29d909ebfeea66543dc3bd2f1.jpg

IceEyes Varningar: För många..
23 maj 2015 · 2 552 Inlägg

Tråd låst


/Fullast i Västernorrland

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sushikocken Sleeper
23 maj 2015 · 3 084 Inlägg

IceEyes skrev:
Tråd låst


/Fullast i Västernorrland

Tråd Upplåst

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang