Subaru Legacy -90 startar inte efter kamremsbyte

subleg
16 maj 2015 · 6 Inlägg

Satte alla märken där dom ska vara men tror att när jag tog bort remskivan så snurrade mitten hjulet runt men hur ska jag efter det veta hur märkningen ska vara på en boxermotor? När jag drar runt motorn för hand så går det först lätt och sedan tungt och lätt igen. När jag försöker starta så hugger som motorn till och startar inte. När alla märkningar står upp så är första kolven till vänster uppe.

Senast redigerat av subleg (16 maj 2015)

Christian S
16 maj 2015 · 4 816 Inlägg

hjulen på kamaxlarna ska stå mot markeringarna på plastkåpen (då hamnar även dom andra markeringarna som finns på hjulen mot varandra) och vevaxeln ska stå så att markeringen på triggerhjulet står mot markeringen som är vid vevaxelgivaren.
här har du en bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-9235cfd09d76eb84fa2f275d287cea2d_large.jpg
bilden ligger här www.garaget.org/mypage/gallery_image.ph … ge=2395782 om du vill få den lite större annars kan jag maila den i orginalstorlek till dig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
subleg
17 maj 2015 · 6 Inlägg

Bra bild men det är enkel kam på min bil vilket är synd då det vore mycket enklare att se om hjulen står rätt. Är det din motor på bilden undrar om du kan kolla var du har kolvarna när du har sträcken uppåt. Såg en video på youtube där dom sa något om att kolvarna ska vara i mitten då alla sträck står rätt men jag kanske inte förstod dom rätt.

MR-P
17 maj 2015 · 135 Inlägg

Denna videon kanske kan hjälpa.
https://www.youtube.com/watch?v=ddFsFfiyOvg titta från och med 40:00min och framåt.

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
subleg
17 maj 2015 · 6 Inlägg

Var ut och tittade på markeringarna igen och dom är 100% rätt men nu funderar jag på om det kan vara så att när jag tog bort remskivan så kuggade mitten kuggen och då kanske något skadades i toppen eller kolven? Det vore då synd då det är en rostfri bil på 16.000 mil. När jag drog runt motorn med startmotorn så gick motorn runt fint 2 sekunder så högg den som till och gick bra igen 2 sek och högg till igen? . En annan grej jag funderade på om man tar bort remmen och drar runt mitten kuggen ett varv hamnar motorn då i ett nytt läge eller är det samma?

Christian S
18 maj 2015 · 4 816 Inlägg

subleg skrev:
Bra bild men det är enkel kam på min bil vilket är synd då det vore mycket enklare att se om hjulen står rätt. Är det din motor på bilden undrar om du kan kolla var du har kolvarna när du har sträcken uppåt. Såg en video på youtube där dom sa något om att kolvarna ska vara i mitten då alla sträck står rätt men jag kanske inte förstod dom rätt.

blir svårt att kolla det då motorn sitter i bilen sedan länge.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
subleg
18 maj 2015 · 6 Inlägg

Idag drog jag runt mitten kuggen ett varv men ingen skillnad testade sedan startgas men det hände ingenting. Gnista får den. Testade fel koda men lampan bara blinkade i jämn takt? Har fel kodat bilen ett år sedan och det gick bra men inte idag? Muttrade under huven idag att jag dräper Japanen som kom på den här motorn.

subleg
20 maj 2015 · 6 Inlägg

Tog komp test och allt var bra men när jag tittade på rotorn så  pekade den på cylinder 2? När jag tog bort stiften för att ta komp prov så kollade jag gnistan på alla stiften så upptäckte jag att gnistan på cylinder 3 och 4 ville inte fungera? först kom det gnista och sedan inte och cylinder 3-4 hade annan takt i gnistan.  Imorgon hämtar jag ut ny rotor och fördelare.

subleg
23 maj 2015 · 6 Inlägg

Satte in ny fördelare och rotor men bilen startar inte. Nu väntar jag på en begagnad tändspole då en ny skulle gå på 1800 kr och på måndag sätter jag in en ny generator rem om man nu måste ha det för att kunna starta bilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang