Registrera volvo 740/760 med turbokonverterad d24

turbo98
17 maj 2015 · 1 362 Inlägg

hur funkar det att konvertera en d24 sugis till turbo o sen regga i en 740 eller 760? jag menar vad tycker bilprovningen och vad skrivs i reg papprena?

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 maj 2015 · 461 Inlägg

Motorn jag har i min som kommer från min gamla 760 är från början en TD bara men ic konverterades i 760:in men reglades aldrig om. Och nu när jag reggade 745:an så sa jag bara som det va att 760:in aldrig reggades med det.
Och det du skriver och undrar över ska nog gå helt utan problem.

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
turbo98
17 maj 2015 · 1 362 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Motorn jag har i min som kommer från min gamla 760 är från början en TD bara men ic konverterades i 760:in men reglades aldrig om. Och nu när jag reggade 745:an så sa jag bara som det va att 760:in aldrig reggades med det.
Och det du skriver och undrar över ska nog gå helt utan problem.

tror också att det borde funka men vill bara vara säker innan man ger sig på något smile

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
17 maj 2015 · 411 Inlägg

Det går ifall du kan intyga effekten efteråt, genom en bromsning/bänkning till exempel. Om dina papper är tillräckligt bevis avgör de på plats. Det är det som jag fått som svar från besiktningen. Beroende på vilken bil du sätter den i så är det vissa krav bilen måste ha för att kunna godkännas vid effektökning. Ökar du inte effekten gentemot originalmotorn så bör det inte vara så krångligt. smile

Det Går!!!
turbo98
17 maj 2015 · 1 362 Inlägg

Tinx2 skrev:
Det går ifall du kan intyga effekten efteråt, genom en bromsning/bänkning till exempel. Om dina papper är tillräckligt bevis avgör de på plats. Det är det som jag fått som svar från besiktningen. Beroende på vilken bil du sätter den i så är det vissa krav bilen måste ha för att kunna godkännas vid effektökning. Ökar du inte effekten gentemot originalmotorn så bör det inte vara så krångligt. smile

d24 finns ju somsagt med turbo orginal så borde funka om man använder sig av orginal delar vid konverteringen va?

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 maj 2015 · 461 Inlägg

Ja det finns original som sagt och dom har en pärm som dom slår upp effekten osv i. Räcker att du säger att det är en original td annars.

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
turbo98
17 maj 2015 · 1 362 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Ja det finns original som sagt och dom har en pärm som dom slår upp effekten osv i. Räcker att du säger att det är en original td annars.

ja men kan dom inte slå upp motornummer o se att det är en sugis då? tongue

Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 maj 2015 · 461 Inlägg

Nä. D24t fanns bara med 80kw och 109 häst så smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
turbo98
17 maj 2015 · 1 362 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Nä. D24t fanns bara med 80kw och 109 häst så smile

okej men då borde inte problemet vara så stort:)

Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2015 · 26 136 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Motorn jag har i min som kommer från min gamla 760 är från början en TD bara men ic konverterades i 760:in men reglades aldrig om. Och nu när jag reggade 745:an så sa jag bara som det va att 760:in aldrig reggades med det.
Och det du skriver och undrar över ska nog gå helt utan problem.

Men nu är det ju lite skillnad på att eftermontera IC på en D24T och bygga turbo på en D24..är det inte?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
17 maj 2015 · 411 Inlägg

Att hävda att en motor är en annan är troligtvis inte populärt om de kollar motornumret och det inte stämmer överens med numret till turbomotorn vilket de antagligen gör. Att använda td-grejer och montera är ju självklart okej men en bromsning är nog ett måste ändå. Som sagt, de avgör på plats ifall dina papper är tillräckliga. Vet en som tagit papper från en originalturbo och tagit originalturbodelar till en sugis och reggat med en wikipediareferens till motoreffekten. Det gick igenom men det kan nog skilja sig lite mellan olika besiktningsgubbar wink

Det Går!!!
Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
17 maj 2015 · 461 Inlägg

Jag bytte från b230fs till d24tic och allt dom gjorde på reggningen va att kolla så att motorn satt där och vägde bilen.
I och med att d24t fanns original till bilarna så är jag fruktansvärt tveksam till att dom kollar motornr. Vet om flera som köpt turbokonverterade motorer och reggat med dom utan att bes kollat motornr.

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
17 maj 2015 · 411 Inlägg

Scania-Jonte skrev:
Jag bytte från b230fs till d24tic och allt dom gjorde på reggningen va att kolla så att motorn satt där och vägde bilen.
I och med att d24t fanns original till bilarna så är jag fruktansvärt tveksam till att dom kollar motornr. Vet om flera som köpt turbokonverterade motorer och reggat med dom utan att bes kollat motornr.

Jag tvivlar inte på det men man vet aldrig tänker jag mest wink

Det Går!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang