Inlåst i bil 7 timmar

Xoff Volvo tönt... =)
19 maj 2015 · 2 344 Inlägg

Även om batteriet dog i dosan så går det ju köra nycklarna i tändningen och vrida om så ev. elfönster går att veva ner, på köpet så går ju larmet som kan varsla folk till din plats... så detta är ju bs... (eller okunnnghet)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Anders1984
19 maj 2015 · 82 Inlägg

Xoff skrev:
Även om batteriet dog i dosan så går det ju köra nycklarna i tändningen och vrida om så ev. elfönster går att veva ner, på köpet så går ju larmet som kan varsla folk till din plats... så detta är ju bs... (eller okunnnghet)

Elen dog. Inte fjärren.

Bilen hade troligen sunkit batteri, därav hon inte kunde låsa upp med fjärren. Hon låser upp bilen manuellt, sätter sig i bilen och vips låser den sig o sätter sig i blockerat låsläge. Tillbaka på ruta 1, dock är hon inne i bilden denna gången och har således inte möjlighet att mekaniskt låsa upp bilen.

Låter väldigt osannolikt hela grejen, dock inte omöjligt.

EDIT: om hon bara skulle hämta några papper kan man ju fråga sig varför hon sätter sig i bilen och stänger dörren?

Senast redigerat av Anders1984 (19 maj 2015)

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
Andyring
20 maj 2015 · 1 Inlägg

Det sk blockerade låsläget finns på de flesta bilar i Sverige idag.

Det aktiveras dock INTE automatiskt.

Du måste medvetet låsa bilen med fjärrkontrollen för att aktivera låsläget. Om damen i detta fall låst upp bilen med nyckeln så inaktiveras det blockerade låsläget och kan inte aktiveras igen utan att hon låser bilen med fjärrkontrollen.

Det kan heller inte aktiveras om motorn är igång.

Självklart kan man låsa bilen med fjärrkontrollen, sittande I bilen och då aktiveras låsläget - men då kan det också avaktiveras genom ett nytt tryck på dosan. Om bilen helt saknar spänning låter det väldigt konstig att låsläget ska ha kunnat aktiveras igen...

Inom EU-administrationen pågår en diskussion om hur man ska hantera riskerna med att någon blir inlåst i en riskfylld situation pga det blockerade låsläget. Här tar man exempel som att man lämnar någon i bilen och låser med fjärrkontrollen och att sedan bilen tex skulle börja brinna.

Här är Volkswagens funktion hos det blockerade låsläget en av anledningarna till att diskussionen kommit upp.

De flesta biltillverkare använder en funktionalitet som innebär att ett första tryck på fjärrkontrollen endast aktiverar normalt låsläge - ett andra tryck aktiverar det blockerade låsläget. Detta innebär att man bör vara tämligen medveten när man genom två tryckningar aktiverar blockerat låsläge.

Bla Volkswagen har valt att aktivera blockerat låsläge redan vid första trycket.

Det kommer antagligen att komma ny lagstiftning om hur detta ska hanteras.

I praktiken är det dock högst osannolikt att den i artikeln beskrivna situationen ska kunna uppkomma. Antingen är viss information utelämnad eller så har fordonet ett konstruktions/funktionsfel.

Någon skriver i en kommentar att "larmet borde ju gå...". Det är inte självklart att en bil med blockerat låsläge har larm.

Däremot är det idag vanligt att åtminstone premium märkena - Volvo, Audi mfl - standardmonterar larm i sina bilar. Då är det ju riktigt att larmet skulle gå om jag låser och aktiverar det blockerade låsläget med en person kvar i bilen.

Senast redigerat av Andyring (20 maj 2015)

Evildan
20 maj 2015 ·

Det kan ha regnat? Då brukar jag stänga dörren snarast.

Men, är det vanligt med elhissar bak på en gammal V40? Men hon kan å andra sidan vara så ofärdig att hon inte klarar att klättra till baksätet och krypa ut genom ett bitvis neddraget fönster.

Goffen Administratör
20 maj 2015 · 2 974 Inlägg

Vad bilar ska göra, inte ska göra och vad bilar gör är helt skilda saker..... safelock kom på vag redan 98 nånstans. Div bilmärken med nycklar i tändningslåset som låst sig helt oförklarligt är ju ingen nyhet jag har själv haft inne bilar som låst sig när den stått i verkstan därav körs alltid rutan ner på förardörren. Jag har även legat och mejslat bort låskistor som gått i baklås på div bilar. Det finns säkert hur många scenarior som helst som kan förklara vad som hänt men det är nog inget vi kan lösa här !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Apach
20 maj 2015 · 2 Inlägg

Angående inlåsningen !  :  Läser ibland om folk som lämnar barn och djur i bilar när de går ut för att handla mm. Tycker det är rent fördj...gt . Men ibland kan man ha ett visst förstående att det kan inträffa .  OCH DETTA HÄNDE NÄMLIGEN MEJ en dag förra sommaren !!! Eller rättare sagt K.G smile
Min sk. arbetskamrat K.G (ibland lite långsam) hann inte ut ur vår fina firmabil  VW-Caddy årm. 2010 innan jag hunnit låsa den ( tänkte nog inte på att han var med eller nått ) big_smile  Nu är det så att om man låser bilen via fj-låsning utifrån så kommer man inte ut ur den bilen heller.  Och där satt den lille 45+ gubben och kved alla helvetes kval i ca 45-55 graders värme i säkert hela 5-10 minuter utan att kunna komma ut . Efter ett tag kom han på att han äger en helt fungerande mobiltelefon som han kan ringa på , OCH DET GJORDE HAN ...en massa gånger utan att lyckas få kontakt  smile När jag äntligen kom ut till bilen och låst upp, fick jag se en , högröd ,svettig och frustande 45+:are med viss övervikt ...."fan vet om han inte var lite förbannad också".. Som ni nu förstår kan det vara lätt att glömma .....men det är inte förlåtande om man nu får tro K.G....  big_smile  Förstår inte vad han gnällde för ... jag hade ju bjussat honom på en köttbulle-smörgås till frukost . Dessutom tappade han säkert ett par Kilo
En del blir aldrig nöjda !  wink

Senast redigerat av Apach (20 maj 2015)

Kubista
20 maj 2015 · 71 Inlägg

Kunde hon inte tuta?

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Cobraa
20 maj 2015 · 47 Inlägg

Evildan skrev:
Det kan ha regnat? Då brukar jag stänga dörren snarast.

Men, är det vanligt med elhissar bak på en gammal V40? Men hon kan å andra sidan vara så ofärdig att hon inte klarar att klättra till baksätet och krypa ut genom ett bitvis neddraget fönster.

Många äldre s/v40 har manuella fönsterhissar bak.
Men eftersom rutan inte går hela vägen ner (går att veva ner typ 70%) så kommer ingen osmidig person ut. smile

Apach
20 maj 2015 · 2 Inlägg

Kubista skrev:
Kunde hon inte tuta?

Vet inte om "Hen" vilken var en Han gjorde det smile   Var inne i en butik .

Evildan
22 maj 2015 ·

Cobraa skrev:

Evildan skrev:
Det kan ha regnat? Då brukar jag stänga dörren snarast.

Men, är det vanligt med elhissar bak på en gammal V40? Men hon kan å andra sidan vara så ofärdig att hon inte klarar att klättra till baksätet och krypa ut genom ett bitvis neddraget fönster.

Många äldre s/v40 har manuella fönsterhissar bak.
Men eftersom rutan inte går hela vägen ner (går att veva ner typ 70%) så kommer ingen osmidig person ut. smile

Ungefär det jag skrev.

Xoff Volvo tönt... =)
24 maj 2015 · 2 344 Inlägg

Men det borde bli enklare att krossa en halvt nervevad ruta, då man kan slå på kanten...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
DasAuto
24 maj 2015 · 2 751 Inlägg

Mack skrev:
Läste om det där häromdagen.

Fattar inte hur det ska ha gått till, för även om det hade varit knas med låsmekanismen i en dörr så borde väl NÅN dörr ha gått att öppna inifrån?

Jag har faktiskt själv låst mig inne en gång nere i garaget. Kopplade bort batteriet för att jag skulle få bort en felkod, tänkte sätter mig i bilen så länge och då blev allt låst. Fick i mörkret leta fatt på vajermekanismen som låser upp bagageluckan. Du kan gissa hur lätt detta var i total mörker i en A6 sedan.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 maj 2015 · 14 047 Inlägg

DasAuto skrev:

Mack skrev:
Läste om det där häromdagen.

Fattar inte hur det ska ha gått till, för även om det hade varit knas med låsmekanismen i en dörr så borde väl NÅN dörr ha gått att öppna inifrån?

Jag har faktiskt själv låst mig inne en gång nere i garaget. Kopplade bort batteriet för att jag skulle få bort en felkod, tänkte sätter mig i bilen så länge och då blev allt låst. Fick i mörkret leta fatt på vajermekanismen som låser upp bagageluckan. Du kan gissa hur lätt detta var i total mörker i en A6 sedan.

Låste sig dörrarna utan ström? Totalt mörker....du har inget lyse i garaget då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DasAuto
24 maj 2015 · 2 751 Inlägg

Vettemannen skrev:

DasAuto skrev:

Mack skrev:
Läste om det där häromdagen.

Fattar inte hur det ska ha gått till, för även om det hade varit knas med låsmekanismen i en dörr så borde väl NÅN dörr ha gått att öppna inifrån?

Jag har faktiskt själv låst mig inne en gång nere i garaget. Kopplade bort batteriet för att jag skulle få bort en felkod, tänkte sätter mig i bilen så länge och då blev allt låst. Fick i mörkret leta fatt på vajermekanismen som låser upp bagageluckan. Du kan gissa hur lätt detta var i total mörker i en A6 sedan.

Låste sig dörrarna utan ström? Totalt mörker....du har inget lyse i garaget då?

/Benny

Jepp dörrarna var helt låsta, belysningen gemensamma hyreshusgarage är inte direkt bra.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang