Fråga angående huvudenhetsintällningar vs slutsteg

puttepro
17 maj 2015 · 239 Inlägg

Som rubriken lyder har jag lite frågor angående inställning av ljuded för att få så fint ljud som möjligt.
Har följande komponenter:

Huvudenhet: Pioneer AVH  2500bt
Högtalare: 4 st MDS FP-650 FANATIC Performance + 4 diskanter/delningsfilter.
Baslåda: Singel 12a "Crunch crb 250"
Monoblock : MDS 850w mer vet jag inte om den.

Polaren som hjälpte mig installera detta sa att huvudenheten räcker gott o väl för att driva dessa högtalare, så har alltså inget steg till högtalarna, men nu till frågan.

På Huvudenheten finns det en MÄNGD olika inställningar, och även på steget. Så nu är frågan, vart bör man tweaka den största delen?

Tänker mest på bas ljudet, finns inställningar på stereon som  heter "subwoofer" , bassbooster, highpassfilter.
Ifall jag höjjer tex bassboster, är det enbart singel 12an som kommer att spela starkare eller "drabbas" alla högtalare som sitter i bilen? Och vad är skillnaden på subwoofer level och bassboster level, båda är väl bas på svenska?

Finns det någon riktlinje förutom man bör gå efter, i och med att jag har olika sorts skruvar och inställningar på steget såsom, basslevel, frekvens etc.

Skulle va kul med lite konkret info och inte "kör på det du tycker låter bra" som man ofta får till svar.

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang