Byta intercooler och inget annat?

Cupra_
19 maj 2015 ·

Hej

Har sökt men inte fått någon klarhet.

Jag undrar, vad händer om jag byter intercooler på bilen till en som är större och har bättre flöde, utan att mappa om bilen?

Bilen är för övrigt original i motorn (seaten) sånär på ett chip.

Kommer den helt enkelt bara kyla bättre än originalet?  Eller kommer bilen gå sämre än innan? Jag är lite grön på detta och kommer eventuellt behöva byta min till en ny pga att den gamla läcker. Funderar på att uppgradera på en gång då.

LocKtar Herr
19 maj 2015 · 1 722 Inlägg

Kommer inte hända nåt, om du nu inte överdriver storleken på ic'n och rören rejält.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Cupra_
19 maj 2015 ·

LocKtar skrev:
Kommer inte hända nåt, om du nu inte överdriver storleken på ic'n och rören rejält.

Okej, så håller man sig hyggligt nära originalets storlek på grejerna BEHÖVER man inte mappa? Sen förstår jag att det såklart blir BÄTTRE om man mappar..

Tobzter
19 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Ja skulle nog slänga iväg ett mail till stertman å fråga. För ja vet att tex vissa insugskit som man monterar så behövs de ny  programvara.sen om de är ett måste de vet ja ej

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
19 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Ja skulle nog slänga iväg ett mail till stertman å fråga. För ja vet att tex vissa insugskit som man monterar så behövs de ny  programvara.sen om de är ett måste de vet ja ej

Har pratat med dem idag. Enligt dem så kan jag få någon laddtryckspeak men inget som skadar eller ger felkoder (då anser jag det safe).
Däremot om jag ska mappa med den setup jag har nu så vill de helst att jag skaffar autotechs högtryckssoppapump.

Jag vet inte vad jag ska tro. Stertman är duktiga, och det är klart att en bättre soppapump gör skillnad vid mappning, men samtidigt har ju de ett egenintresse i att sälja sina produkter..

Jag hade en tanke i att om jag nu måste byta intercooler så skaffar jag en bättre på en gång, men för att motverka laddtryckspeakar och liknande så vill jag mappa, men nästan 5000 till för en soppapump vet jag inte om jag är så sugen på.. Borde ju göra lika stor om inte större skillnad att byta downpipe och kat?

Sen vet jag att en del har haft problem med originalpumpen redan vid steg 1 mappning..

Senast redigerat av Deception (19 maj 2015)

Tobzter
19 maj 2015 · 3 145 Inlägg

De med högtryckspumpen är att den inte orkar skicka på med den mängd bensin som behövs vid högre laddtryck .knappt så den orkar av steg 1 va jag har läst mig till så ska man över steg 1 så är den nödvändig tyvärr

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
caromania Forummoderator
19 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Det är aldrig sämre med en bättre IC. Däremot är ju frågan hur kass den är som sitter där och vad din filosofi är kring "vad som skulle vara bättre"? En Massproducerad bling-bling IC från ebay/valfritt stylingföretag är sannolikt inte bättre, men en beprövad välbyggd IC med bra flöde/lite tryckförlust är det. Vad har du för insugstemp en varm sommardag? En bra IC ska klara av att hålla nere tempen till kanske Max 20 över yttertemp. En gammal sliten sanning är att åtta grader är en häst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cupra_
19 maj 2015 ·

caromania skrev:
Det är aldrig sämre med en bättre IC. Däremot är ju frågan hur kass den är som sitter där och vad din filosofi är kring "vad som skulle vara bättre"? En Massproducerad bling-bling IC från ebay/valfritt stylingföretag är sannolikt inte bättre, men en beprövad välbyggd IC med bra flöde/lite tryckförlust är det. Vad har du för insugstemp en varm sommardag? En bra IC ska klara av att hålla nere tempen till kanske Max 20 över yttertemp. En gammal sliten sanning är att åtta grader är en häst.

Insugstemp har jag noll koll på, men om jag skulle byta IC så har jag kollat på en från Wagner tuning (stertman säljer dessa) som inte är "bling bling" utan en seriös tillverkare.

Det här med vad som skulle vara bättre..
Min tanke är att en soppapump kostar nästan 5000, en downpipe är ungefär samma pengar. Om jag nu inte anser mig att ha råd med allt på en gång, vad ska jag börja med?

Själv känner jag att det lutar åt sosoppapumpen då jag ändå måste mappa om jag byter downpipe, och jag har läst samma som Tobzter, att vissa får fuelcuts redan med steg 1..

Erre
19 maj 2015 · 22 Inlägg

Du kan få en Autotech pump för 3200kr från Tyskland. Jag fick min idag smile

Cupra_
19 maj 2015 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-67336e8f01cc4c6431fcb5792bd5419e.jpg

Såhär ser det ut när man tittar in genom nedre grillen i alla fall. IC:n sitter bakom Ac-kylaren, helt kletig. Har tyvärr ingen bild från baksidan just nu.

Cupra_
19 maj 2015 ·

Erre skrev:
Du kan få en Autotech pump för 3200kr från Tyskland. Jag fick min idag smile

Ebay.de?

Tobzter
19 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Hmmm kan man inte provtrycka dessa på något set?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
19 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Hmmm kan man inte provtrycka dessa på något set?

Alltså klart det går, men jag ska riva slangen imorgon och kolla dels om klämman sitter, samt om man kan se någon skada efter rengöring.

Ser jag ingenting, och klämman sitter som den ska, så lär det ju vara IC:n tänker jag.. Bara göra rent och köra ett tag sen kolla lite då och då och se var "ny" olja tränger fram annars..

Erre
20 maj 2015 · 22 Inlägg

Beställde min från www.turbozentrum.de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang