Volvo b230 530 topp förgasare

Pugo
19 maj 2015 · 67 Inlägg

Jag köpte en 530 topp häromdagen som jag tänkt å göra iordning samt att jag köpte en timo 12,2, 112 kamaxel och vill få ut lite av den.
Det jag funderar över är:
Är det värt att kosta på nya ventiler och ventilfjädrar och isåfall vilka?
Vad för storlek på lashcapsen?
Vad för förgasare kan jag köra med utan något överdrivet?

Portning och plananing är givet.

Mål: Runt 140hk

Ge tips för en bra setup.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 maj 2015 · 1 899 Inlägg

Är det Timos motor som slipat kamaxeln så dra iväg ett mejl till dem och fråga om storleken på lashcapsen.
Om det är värt att byta ventiler avgör du, det beror på vad du har tänkt dej för effekt, vilken budget du har, vilken kunskap du har och vad du kan göra själv. Jag vet inte hur mycket du kommer varva med den där kammen, men runt 6k kanske? Tror originalfjädrarna hänger med dit, men det är ju aldrig fel att byta till förstärkta/dubbla om du ska varva mycket. Weber 36/36 kanske kan vara något? Enligt en tråd på sävarturbo så räcker dubbla 45or till 200hk annars. Har inte hållit på särskilt mycket med förgasare, och de jag skruvat i har varit fyrportsförgasare typ holley, edelbrock och dyl. för V8or så jag är inte särskilt insatt i det där.

Mitt tips är att du specificerar lite bättre vilken budget du har och vad du kan göra själv så håller vi tummarna för att någon mera kunnig svarar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
ERU013
22 maj 2015 · 5 Inlägg

Smidda kolvar. Lättat svänghjul. Portad 531 topp med grupp A-kam.
Extraktor grenrör och 2,5" hela vägen
Detta är min gamla B23E
Den gjorde 200 i 4:an och 220 i Overdriven
(Volvo 740 utan kat)

Dubbla weber osv dricker bara en massa bensin
Då kör man hellre med V8!

Senast redigerat av ERU013 (22 maj 2015)

Gammalt är nytt
Chevrolet G20 Van "Starcraft" (1989)
Pugo
22 maj 2015 · 67 Inlägg

Tack för dom tipsen men vill gärna ha tips för en bra 530 setup.
36/36 föggar? Är det värt att lägga pengar på sånna eller ska man lägga till lite och köpa något större?
Har förövrigt lashcaps nu.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 maj 2015 · 1 899 Inlägg

Pugo skrev:
Tack för dom tipsen men vill gärna ha tips för en bra 530 setup.
36/36 föggar? Är det värt att lägga pengar på sånna eller ska man lägga till lite och köpa något större?
Har förövrigt lashcaps nu.

Weber 36/36 är en dubbelportsförgasare, ska enligt uppgift vara bland de bättre att justera in. Brukar gå för 2 - 3tkr beggade beroende på skick. Om det är värt det avgör du själv, men jag tror att en sån räcker till för 140hk.

Senast redigerat av PHrnfeldt (22 maj 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang