50mm2 till 8mm2 strax innan steget

Copyright91
20 maj 2015 · 136 Inlägg

Hej

Har en 50mm2 kabel dragen back till ett fördelningsblock.

Min fråga är. Kan jag säta från fördelningsblocket till steget en 8mm2 kabel. 1200wat steg o de blir ca 1/2 m kabel.

Funkar de då att använda 8mm2 kabel till jordning då med? Även den en halv meter kanske kortare.



Inte ute efter massa matematiska svar eller jag är smartare en dig de förstår du vel att de inte går svar.

Bara ute efter lite trevlig hjälp smile

mvh Mike smile

Volvo V70 (1999)
MammDiin
20 maj 2015 · 2 019 Inlägg

Men varför köra med en sån klen kabel till ett steg som ger över 1kW?

Men för att svara på din fråga så måste du i så fall säkra av 50mm² kabeln enligt max säkring man får ha till 8mm² kabel, vilket borde vara 40A om jag minns rätt.
Eller så köper man ett distributionsblock med säkringshållare och säkrar där om man går ner i kabelstorlek.

Andyah
21 maj 2015 · 242 Inlägg

du borde nog försöka hitta grövre kabel..för nog sjutton får det plats betydligt större i steget? sen släng på så grov jord du bara kan dessutom.

lighter22
21 maj 2015 · 436 Inlägg

eftersom du inte vill ha några matematiska uträkningar så blir svaret enkelt ja det GÅR men avrådes kraftigt om du är rädd om steget!
antingen spara lite pengar så du kan köpa riktig kabel eller dra kabel på annat vis så den får plats eller vilken anledning du nu kan tänkas ha till att vilja underdimensionera kabeln.

PS du kan säkra av kabeln med 35A för 8MM2.

Senast redigerat av lighter22 (21 maj 2015)

Fjong
21 maj 2015 · 1 494 Inlägg

Glöm inte att säkra av alla kablar rätt. Ska sitta en vid batteriet på 50mm2 kabeln och har du ett block bak så måste du säkra av alla kablar som går ut ur blocket individuellt efter vad dom tål smile Tänkte att det är bäst att förtydliga det för det är inte kul om bilen brinner upp tongue

Förövrigt så håller jag med föregående, 8mm2 är för klent.

Copyright91
21 maj 2015 · 136 Inlägg

Jag tackar alla smile
Jag har hela tiden planerat att ha störe. Men en vän hade så o jag hade dom kablarna hem. Så blev lite fundersam på om de va onödigt o köpa mer.  Men blir att handla smile
O de med säkringarna vet jag smile

Trevlig helg smile

Volvo V70 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang