Seat Altea vit rök, går dåligt!

AK-TUNING Four rings to rule them all
20 maj 2015 · 227 Inlägg

Hej,

Har en vän till mig med en Seat Altea från 2006 som rullat ca 22k. Det är en 2.0TDI
Han var ute och körde igår och pressa bilen lite. Precis när han var framme vid parkeringen så började bilen gå jätte dåligt och dessutom så börja den ryka... Först en blandning av svart/vit rök, därefter endast vit rök.
Verkar vara som att det dessutom ryker lite från motorn någonstans. Några tips? Turbon? EGR?

Cupra_
20 maj 2015 ·

Topplockspackning? Kolla oljan och kylvätskan så de ser fräscha ut till att börja med. Vitt i oljan eller olja i vattnet = Topplockspackning eller sprucket block/topp.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2015 · 13 983 Inlägg

BMW-318 skrev:
Hej,

Har en vän till mig med en Seat Altea från 2006 som rullat ca 22k. Det är en 2.0TDI
Han var ute och körde igår och pressa bilen lite. Precis när han var framme vid parkeringen så började bilen gå jätte dåligt och dessutom så börja den ryka... Först en blandning av svart/vit rök, därefter endast vit rök.
Verkar vara som att det dessutom ryker lite från motorn någonstans. Några tips? Turbon? EGR?

Man kan ju undra vad "Pressa bilen lite" menas. En 2.0 TDI är ju inte precis nån racerbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
AK-TUNING Four rings to rule them all
20 maj 2015 · 227 Inlägg

Kylarvätskan ser bra ut.. Oljan tror jag har tömts ordentligt, måste kolla med honom imorgon. Vad mer ska man kolla efter?

Cupra_
20 maj 2015 ·

Det kan ju iof vara någon turbopackning så den drar olja.. Men när det ryker vitt är det oftast vatten..

lenti
20 maj 2015 · 174 Inlägg

ryker den hel vitt eller med någon blånyans färg?

ifall så, då kan det vara turbon det är fel på.

Audi A5 3.0TDI Steg 2
Kia Stinger GT "Stingray" (2019)
AK-TUNING Four rings to rule them all
20 maj 2015 · 227 Inlägg

Helt vitt just nu

simlar
21 maj 2015 · 5 508 Inlägg

Låter som att turbon eventuellt har tokrasat.
Lite oljeförbränning = blårök, MYCKET oljeförbränning = tjock vit rök.

Så kolla hur mycket olja som har försvunnit.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AK-TUNING Four rings to rule them all
21 maj 2015 · 227 Inlägg

Om oljan är helt tom? Vilket jag tror att den var...

AK-TUNING Four rings to rule them all
21 maj 2015 · 227 Inlägg

Glömde tillägga: gjorde en felsökning igår dessutom med VCDS och fick upp två fel, minns inte riktigt var det stod förutom att det var något med:
- EGR
- Pressure boost

Sen när jag skulle köra ytterligare en felsökning, då visa den ingenting? Inga felmedd eller liknande dyker upp på instrumentpanel heller.

simlar
21 maj 2015 · 5 508 Inlägg

BMW-318 skrev:
Om oljan är helt tom? Vilket jag tror att den var...

Det är inte så att den tömt oljan under körningen?

Det tar lååång tid för olja att brännas helt ut ur avgassystemet så kan ryka tjockt vitt ett bra tag efter turbon rasat, ryker ett bra tag även efter byte till ny turbo vid turboras.

Senast redigerat av simlar (21 maj 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AK-TUNING Four rings to rule them all
21 maj 2015 · 227 Inlägg

Oljan är helt slut!

Cupra_
21 maj 2015 ·

Inga synliga tecken på läckage någonstans i motorrummet eller under bilen?

AK-TUNING Four rings to rule them all
22 maj 2015 · 227 Inlägg

Inte vad jag kan se... Hade behövt lyfta upp bilen och plocka bort kåporna underifrån för att lägga märke till det

AK-TUNING Four rings to rule them all
22 maj 2015 · 227 Inlägg

Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2015 · 13 983 Inlägg

BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AK-TUNING Four rings to rule them all
22 maj 2015 · 227 Inlägg

Vettemannen skrev:

BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Hehe jo såklart! Men nu verkar det som att den puffat ut all olja (då det kom väldigt mycket svart rök).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2015 · 13 983 Inlägg

BMW-318 skrev:

Vettemannen skrev:

BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Hehe jo såklart! Men nu verkar det som att den puffat ut all olja (då det kom väldigt mycket svart rök).

Puffat ut 3, 4 eller 5 liter. Då måste det puffat länge. Har det puffat ut på kort tid borde det vara riktigt kladdigt i motorrummet och rykt svart av h-----e!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
AK-TUNING Four rings to rule them all
22 maj 2015 · 227 Inlägg

Tror inte han riktigt vill erkänna, eller så vet han inte. Men enligt honom så puffade den i max 2-3 min.

AK-TUNING Four rings to rule them all
23 maj 2015 · 227 Inlägg

Ska man fylla på med 4L olja och starta motorn? Lär väl puffa ut svart rök igen då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang