Drivaxeln lossnade i farten på min golf mk2 -91

TeoHM
20 maj 2015 · 116 Inlägg

Det var när jag skulle hem från en kompis härom veckan som det small till som satan under bilen. Jag rullade in till sidan och stannade. När jag kollade under bilen låg den inre delen av vänster drivaxel på marken. Alla skruvarna satt kvar i drivaxeln så det var bara att skruva tillbaks den så gick det att köra hem sen. Men det känns ändå ganska osäkert. Kan även tillägga att det hörs ett knackande ljud från vänster fram, framförallt när man motorbromsar och svänger höger. Detta ljud kom ca en vecka innan drivaxeln lossnade.

Kan det vara vänster inre drivknut som är dålig och måste bytas, eller vad tror ni?

motorn bak är i min smak
shogun
20 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Drivaxeln lär ju inte må speciellt bra nu. Har den vobblat runt kan mycket ha gått sönder eller deformerats. Det tidigare missljudet kan vara allt från ett hjullager till knutar, obalans, växellådslager mm bara för att nämna några.
Chansa inte utan byt hela drivaxeln inklusive yttre och inre drivknut. Du hade tur förra gången, det kunde gått riktigt illa. Låt åtminstone en bra verkstad kolla upp det hela om du inte är tillräckligt erfaren själv.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang