Problem med Volvo 850 som lägger av

Rob1
21 maj 2015 · 8 Inlägg

Hej!

Har fått ett lite märkligt problem med min Volvo 850 -95 med 170-hästarsmotorn. Det är en automat.

Första gången som bilen la av var precis efter att jag hade tankat full tank. Startade bilen och la i "driven", men lät bilen rulla på driven utan att gasa. (fråga mig inte varför) Bilen la då plötsligt av och gick inte att starta förrän jag hade rullat bort den en bit med "N" neutralen i. Andra gången bilen la av var när jag hade släpvagn (olastad) och skulle backa långsamt och lät bilen rulla på "R" backen. Sedan dess har bilen lagt av vid ytterligare två tillfällen med samma fenomen som jag har beskrivit. Har ni någon teori om vad det kan vara? Bensinpumpen? Den har hittills aldrig lagt av under färd. När den har stannat har den varit svårstartad, trots knackningar på tank och uppe på bensinpumpen. Efter stund har den dock hoppat igång..

Tacksam för hjälp!

Blyfot_Racing
21 maj 2015 · 904 Inlägg

Typ av vevaxelgivare? Bara gissar

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Rob1
21 maj 2015 · 8 Inlägg

Berätta gärna vad som får dig att gissa det? Borde inte bilen kunna lägga av när som helst då?

Blyfot_Racing
22 maj 2015 · 904 Inlägg

Hade en kompis som hade det felet den dog i början, sen blev det bara oftare å oftare

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Rob1
22 maj 2015 · 8 Inlägg

Ok, hade den samma fenomen eller la den bara av när som?

turbodeath
22 maj 2015 · 2 452 Inlägg

tippar på bensinpumpen,men kan även vara att växelgrejen till automatlådan kan tappa signal....sitter i motorrummet på växellådan,kan ju komma skit som lägger sig...rengör med nån elektroniksprej o se om det blir bättre...den kostar runt 1500 kr har jag för mig för några år sen...

döden kommer tillbaka
Rob1
22 maj 2015 · 8 Inlägg

Men om det vore bensinpumpen så borde bilen lägga av lite när som helst, inte enbart med "D" eller "R" utan gas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang