Kamrem gick av under färd på volvo 940 92a 531 topp

stoltosmart
22 maj 2015 · 884 Inlägg

tja

kamrem gick av under färd på min volvo 940 92a med en 531 topp

Undrar bara helt enkelt om det bara är att köpa en ny kamrems sats och vatten pump och montera dit eller är det nåt mer som har gått sönder eller nåt mer jag ska titta upp innan jag lägger ut massa pengar????

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
xXSammy
22 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Billigaste du kan göra utan större ingrepp är att bara byta kamremmen själv.

De/Dem
stoltosmart
22 maj 2015 · 884 Inlägg

Malheus skrev:
Billigaste du kan göra utan större ingrepp är att bara byta kamremmen själv.

Jo det är tanken men kan ventilerna krökts? kan motorn ha skurit finns det någon risk för det, ska jo inte göra det på gamla volvos har jag hört?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 maj 2015 · 3 730 Inlägg

stoltosmart skrev:

Malheus skrev:
Billigaste du kan göra utan större ingrepp är att bara byta kamremmen själv.

Jo det är tanken men kan ventilerna krökts? kan motorn ha skurit finns det någon risk för det, ska jo inte göra det på gamla volvos har jag hört?

Sålänge toppen inte tokplanats så går ventilerna fritt. Häng dit en ny rem bara så är det bara att tuta och köra. Vattenpumpen går inte på kamremmen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
stoltosmart
22 maj 2015 · 884 Inlägg

DiwraZ skrev:

stoltosmart skrev:

Malheus skrev:
Billigaste du kan göra utan större ingrepp är att bara byta kamremmen själv.

Jo det är tanken men kan ventilerna krökts? kan motorn ha skurit finns det någon risk för det, ska jo inte göra det på gamla volvos har jag hört?

Sålänge toppen inte tokplanats så går ventilerna fritt. Häng dit en ny rem bara så är det bara att tuta och köra. Vattenpumpen går inte på kamremmen

Okej då köper jag en sats
Vet att vattenpumpen inte går på kamremmen men är jag ändå där så tänkte jag byta den då den läcker som ett såll

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 maj 2015 · 3 730 Inlägg

stoltosmart skrev:

DiwraZ skrev:

stoltosmart skrev:

Jo det är tanken men kan ventilerna krökts? kan motorn ha skurit finns det någon risk för det, ska jo inte göra det på gamla volvos har jag hört?

Sålänge toppen inte tokplanats så går ventilerna fritt. Häng dit en ny rem bara så är det bara att tuta och köra. Vattenpumpen går inte på kamremmen

Okej då köper jag en sats
Vet att vattenpumpen inte går på kamremmen men är jag ändå där så tänkte jag byta den då den läcker som ett såll

Ja då är det hög tid att byta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bamzefan Bondmeckare
22 maj 2015 · 246 Inlägg

Bara på B230K & 16V som något kan ta stryk. Haka på en ny rem och nolla. Är gjort på en halvtimme-timme om man är lite händig. En hylsnyckelsats, en flatmejsel och en spik är det du behöver.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
stoltosmart
22 maj 2015 · 884 Inlägg

Tack för snabba svar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang