Dubbelmassesvänghjul - var hör det hemma?!

novis_novis
24 maj 2015 · 2 Inlägg

Hej allihop.

Ny som user här och sitter med ett litet bekymmer.
Jag köpte en BMW 320, som nu efter 9-10 månader börjat vibrera kring dragläge, ibland kraftigt. Jag googlade lite och kom fram till vad det förmodligen berodde på men för säkerhets skull så lämnade jag även in bilen för felsökning. Verkstaden säger: "enkel felsökning, det är dubbelmassesvänghjulet som är dåligt".

Inga problem, tänker jag. Jag köpte ju bilen med "begagnadförsäkring" från Autoconcept. De har ju inte varit speciellt sugna på att betala för något tidigare men det här borde ju vara glasklart då "garantin" täcker, citat: "Mekaniskt haveri av koppling..." och "Växellåda - alla mekaniska komponenter", samt "alla invändiga mekaniska komponenter i motorblock".
Men gissa vad! Svaret VAR glasklart, fast glasklart NEJ.

Så jag tänkte höra med er på detta forum om någon kan hjälpa mig med att definiera exakt var man skulle säga att dubbelmassesvänghjulet hör hemma?
Jag säger: det tillhör kopplingen! Å andra sidan så sitter det precis vid blocket...så...? Det måste väl ändå antingen vara en invändig komponent till motorblock eller till koppling? Vilka andra alternativ finns?!
Jag kommer överklaga deras beslut, såklart, men det är lite marigt för mig som tämligen novis på bilar att motivera exakt varför jag ska få reparationen betald.

Tack på förhand

//Hans

Lasse62
24 maj 2015 · 292 Inlägg

Tråkigt, tyvärr är Autoconcept svåra att få ut något av (Har egen erfarenhet från 2011 visserligen)
Svänghjulet hör ju inte till växellådan och förmodligen anser man inte att det hör till en invändig komponent till motorn eftersom det sitter utvändigt på vevaxeln.

Hade garantin gällt skador på transmission/drivlina hade det varit solklart men det aktar man dig för att skriva.

bronco_z
24 maj 2015 · 604 Inlägg

Dubbelmassehjul är för att dämpa vibrationer pga lågt tomgångsvarvtal. Aka en motorkomponent. Svänghjul generellt är ju för att hålla igång motorn mellan takterna. Men sitter utanför blocket så dom har både hängslen och livrem där.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
novis_novis
24 maj 2015 · 2 Inlägg

Då är det med andra ord kört. Jaja, bara att pynta då. Billigt och bra...
Nu har ju ingen gjort någon värre utredning på svänghjulet än eftersom jag mest fick en liten fingervisning från verkstad och ett inofficiellt beslut över telefon så kanske är värt att försöka att att lämna in bilen på full diagnos och sen reparation och utgå från att man får betala, men hoppas på att man slipper smile

xXSammy
25 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Vibrerar det bara i dragläge eller smäller/knackar det i friläge också?

De/Dem
torsen
25 maj 2015 · 7 234 Inlägg

Hur långt har bilen rullat och hur gammal är den?
Vanligt på BMW, och en del andra märken också, att dubbelmassesvänghjulet "pajjar".
Många tycker att det är en förbrukningsvara som däck etc på en BMW.
Har du helförsäkring så ingår hos de flesta försäkringsbolag maskinskadeförsäkring.
Hos Folksam är självrisken 2.000:-.
Har du hyrbil så kan du, i stället, få 150:- per dag i upp till 45 dagar.
Men då får inte bilen vara körd mer än 10.000 mil och vara över 10 år gammal.
Är bilen en "privatimport", vilket syns hos Transportstyrelsen, så avvisar de flesta försäkringsbolag krav på maskinskadeförsäkringen.
Men det går bra att teckna och betala för den.

Lasse62
25 maj 2015 · 292 Inlägg

Jag råkade ut på detta på en nyinköpt Octavia Scout med 2 liters dieseln, ett jäkla liv vid belastning mellan 2-2500 r/m och durrande på tomgång. Bilen gått 18 t.

Men... detta tog försäljaren utan minsta knot, notan stannade på 22 tkr eftersom man bytte koppling o slavcylinder samtidigt.

Hade jag haft Autoconcept istf MRF garanti hade jag förmodligen inte fått en spänn.

viccoA
26 maj 2015 · 3 109 Inlägg

Om det är så att kopplingen är sliten och att nitarna tagit i svänghjulet, i det fallet täcker autoconcept både svänghjul och koppling? (Båda delarna behövs för att få funktionen koppling tillsammans med slavcylinder)

Om däremot svänghjulets dubbelmassefunktion har låst sig så täcker inte garantin?

Jo man blir trött.

Lasse62
26 maj 2015 · 292 Inlägg

Om kopplingen är sliten så lär man hänvisa till normalt slitage om miltalet är högt och annars ovarsam körning.
Det finns kryphål för allt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang