Saab 9000 cs 2.3i 147hk köpråd

VarvaDiesel
24 maj 2015 · 18 Inlägg

Tjena grabbar! tar körkort snart och har funderat på förstabil. Har kollat på alla möjliga bilar upp till 15k (min budget) och har fastnat bl a för Saab 9000 enligt rubrik. Är även öppen för andra förslag men inget som överskrider min budget eller kostar skjortan i soppa pengar!

Ni som har ägt just en saab 9000 med 2.3i (sugmotor) kan ju gärna berätta om de.

Slash Saabifierad
24 maj 2015 · 2 023 Inlägg

Saab 9000 är härliga och prisvärda bilar.
Måste det just vara CS utan turbo? Med en CSE får du mer utrustning samt med turbo blir det roligare samtidigt som det går att vässa den senare.

Det som brukar sägas om 9000 generellt är att se upp för modeller med TCS (antispinnsystem), om detta börjar krångla är det väldigt svårmeckat då det är en hel drös som hör till TCSen.

Styrservobehållaren har en tendens att börja läcka, detta brukar vara att en slang lossnar.

Rost i framskärmarna råkar alla 9000 ut för förr eller senare, när du väl börjar se att lacken släpper så är det lite försent för de börjar rosta inifrån.

Har motorn tändkassett så är det bra om den redan är bytt eller att man får med sig en då dessa också säger upp sig förr eller senare.

Andra bilar du kan titta på är:
Volvo 940
BMW E36-modellerna
Toyota Celica

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
VarvaDiesel
24 maj 2015 · 18 Inlägg

Tack för ett rejält svar! big_smile det där med cs eller cse spelar egentligen dock vet jag att just cse med skinnstolar, träpanel, automatlåda, 2.3t är väldigt sköna att åka då vi hade en sådan i vår familj för ett antal är sedan och lite därför jag är ute efter saab 9000. Framskärmarna är just 9000 ökända för! den vi hade fick stora rosthål i framskärmarna mot slutet.

Av att jag är ute efter en sugis är för att det inte finns någon turbo som kan paja vilket kan bli dyrt och jobbigt att byta på turbomotorer. Men det är ju klart man kan göra undantag.

Volvo anser jag vara alldeles för törstiga och på tok för vanliga bland ungdomar om inte minst a-traktorer.

BMW är trevliga bilar men krånglig teknik och dyr försäkring, motorerna är visserligen tysta, körglada... har i och för sig tittat en hel del på 318 men tyckte att det inte riktigt var något alternativ.   

Celican är ingen bil för mig helt enkelt.

Nu låter jag väldigt kräsen till den lilla budget jag har, men grejen är att jag vill inte ha någon så värst avanserad bil utan jag är snarare ute efter bil som är skattad och besiktigad, lite rost gör inte så mycket så länge den går igenom besiktningen, manuell låda är ett krav, minst 4 dörrar är ett krav, kombi/sedan spelar ingen roll, bakhjulsdrift/framhjulsdrift spelar inte heller någon roll. En sammanfattning skulle kunna vara en billig, enkel, besiktigad kärra om gärna med lite hästar i stallet typ 150.

Vad tror ni om en vw passat 1.8t 98-01?

Jokabsson
24 maj 2015 · 1 171 Inlägg

2.3i kostar nog mer än det smakar. Stor motor och ingen skjuts från turbo. Kolla på 2.0t i stället! Den går dugligt snålt för att vara en så gammal och stor bil. Turbon bör ju helst var bytt någon gång under åren, men samtidigt kan den ha en väldigt fräsch originalturbo också om den är körd på "rätt" sätt. Det vet man aldrig i förväg, men det finns sätt att lyssna efter om en turbo är frisk eller om den visslar på sista refrängen.

Tycker du ska provköra en 9000 och se om du gillar dem. Andas 80-90 tal i inredningen vilket kan ses som charmigt eller bara uråldrigt. Jag tycker det ger ett fräckt utseende som inte liknar något annat idag! Prioriterar du åkkomfort så kommer du älska Saab 9000. Skönare stolar har jag nog aldrig åkt i. Inte ens i bilar från 2013.

Men som sagt, leta efter rost. 15 000kr är ganska mycket pengar att lägga på en snart 20 år gammal bil så om du har tur kan du hitta ett riktigt fint näst intill rostfritt exemplar.

EDIT: Såg nu att ni haft en 9000 förut och då vet du ju vad det handlar om! Tycker ändå du ska prova 2.0t och känna om allt känns som det ska med bilen. Tror som sagt att du kan i stort sätt välja och vraka med den budgeten.
Är du gasglad så kommer du troligen tröttna på 149hk och då är turbon till stor hjälp, då den gör det mycket enklare och billigare att trimma än en sugis. Det gäller bara att allt annat håller ihop i bilen wink

Senast redigerat av Cracksoup (24 maj 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
VarvaDiesel
25 maj 2015 · 18 Inlägg

Tack för era svar!

Det här med min budget på 15k är vad jag kan max betala sen om det är en billigare bil så är det plus men 15 är då min max budget för mer än så har jag inte. 2.0t kan vara ett alternativ men 2.3:an och LTT är den ända jag känner till vars motorkaraktär. Sen verkar ju 2.0t vara något vanligare och ligger vanligtvis i lägre pris en 2.3an. 150 hästar räcker alldeles utmärkt som förstabil då jag bara åkt moppe innan (övningskör också).

Trimning har jag inte funderat då jag ska har råd o tanka också och vill gärna behålla körkortet.

Inredningen spelar i sig ingen större roll då jag inte är så kräsen, men det är ju trevligt med skinnstolar...

Vill nog heller inte lägga ut mer än 10k för en 9000 då de är gamla och många är sletna! 

Vet någon hur bränsleförbrukningen är på 2.0t (blandad körning?)

AChr
25 maj 2015 · 336 Inlägg

Som sagt, 2.3i hade jag skippat och letat rätt på en med turbo istället, de brukar ändå inte vara något större problem. smile

Mig veterligen ska 2.3i mest vara långsam, tråkig och törstig. 2.0t lär ha en mycket trevligare karaktär, och om det är någon skillnad i förbrukning lär det vara till 2.0t:s fördel. Själv föredrar jag dock 2.3-litersmotorerna med turbo, även om 2.3t (170hk) är ganska trött från fabrik (Den piggnar dock till ordentligt efter att det pillats lite i mjukvaran. wink).

Hade jag varit dig hade jag letat efter en A50 eller en Classic, då får du en bil med skinn, Aero-paket och en del mer skoj, och de är inte dyra. Var inte rädd att lägga lite mer för rätt bil, ägandet blir så mycket roligare om bilen är fräsch, och förhoppningsvis slipper du en del av de reparationer du eventuellt hade fått göra om du köpt en billigare. Samtidigt bör det såklart finnas lite kvar i plånboken till bensin och eventuella reparationer.

Senast redigerat av AChr (25 maj 2015)

Just turbo power, no real shit.
Jokabsson
25 maj 2015 · 1 171 Inlägg

VarvaDiesel skrev:
Tack för era svar!

Det här med min budget på 15k är vad jag kan max betala sen om det är en billigare bil så är det plus men 15 är då min max budget för mer än så har jag inte. 2.0t kan vara ett alternativ men 2.3:an och LTT är den ända jag känner till vars motorkaraktär. Sen verkar ju 2.0t vara något vanligare och ligger vanligtvis i lägre pris en 2.3an. 150 hästar räcker alldeles utmärkt som förstabil då jag bara åkt moppe innan (övningskör också).

Trimning har jag inte funderat då jag ska har råd o tanka också och vill gärna behålla körkortet.

Inredningen spelar i sig ingen större roll då jag inte är så kräsen, men det är ju trevligt med skinnstolar...

Vill nog heller inte lägga ut mer än 10k för en 9000 då de är gamla och många är sletna! 

Vet någon hur bränsleförbrukningen är på 2.0t (blandad körning?)

Jag håller med om att 150hk räcker för någon med färskt körkort. Dock ska inte det ena utesluta det andra. Bara för att du trimmar så måste du inte köra som en galning smile
Trimmet har faktiskt hjälpt mig att komma ner i förbrukning både i lugn och inspirerad körning. Sedan hjälper det till enormt om man vill hinna före en lastbil på påfartssträckan till motortrafikled eller vad det nu kan vara! Du tänker dock helt rätt angående att inte köra 200+ hästar under huven som första bil.

Förbrukning ligger på 0,99 enligt specifikation men går att köra både snålare och törstigare.

Senast redigerat av Cracksoup (25 maj 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
VarvaDiesel
25 maj 2015 · 18 Inlägg

Någon som prövat båda 2.0t och 2.3t (150, 170hk)? sen är det väl kamkejda på saabar och hur är de att mecka med (9000)?

Sen känns det inte så värt att trimma bil för 5-10k

Är väldigt tacksam för era svar! smile

IceEyes Varningar: För många..
25 maj 2015 · 2 552 Inlägg

Ägde en gång i tiden en 2,3 och det var sannerligen en angenäm kärra med fullt tillräcklig prestanda, och därtill acceptabel bränsleförbrukning. Personligen upplevde jag prestandamässigt ingen nämnvärd skillnad mellan den och min nuvarande 2,3t (170 hk).

Så det här med att en Saab prompt ska ha turbo köper jag inte.

I överlag är 9000 inte överdrivet knöliga att skruva med, även om det naturligtvis är trängre under huven än exempelvis Volvo 740. Att komma åt, och demontera generatorn var dock en onödigt dryg procedur tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
VarvaDiesel
25 maj 2015 · 18 Inlägg

Tack för ett bra när det gäller just 2.3 sugis!

Har kollat en hel på Saabar och många andra bilar samtidigt som jag övar inför körkortet:P

Känner att det finns mycket annat att välja än just Saab både när gäller ekonomi och bilen i sig. Nu tänker inte jag skippa Saabarna men skulle även vilja ha lite andra förslag.

I rubriken borde det snarare stå "förstabil 15k köpråd?" men kan inte hålla på och starta massa olika trådar.

Slash Saabifierad
25 maj 2015 · 2 023 Inlägg

Tja andra bilar som finns är:
Nissan Primera
Honda Accord
Mitsubishi Galant
Peugeot 406
Seat Toledo
Skoda Octavia
Volvo S40
Volvo 850/S70

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Jokabsson
25 maj 2015 · 1 171 Inlägg

Leta efter en bil som faller dig i smaken och som ser bra ut, kom sedan tillbaka till tråden och fråga vad som är bra och dåligt precis som du gjorde med 9000 2.3! smile
Blir lättare för oss andra att tipsa då. Jag var väldigt sugen på en Mitsubishi Galant.  Men GDI motorn i dessa är kända för att sota igen och hittade inget exemplar utan rost I skärmarna så därmed föll den bort. Dessa bilar är extremt snygga tycker jag men rostskyddet är en för stor nackdel...

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
VarvaDiesel
25 maj 2015 · 18 Inlägg

Volvo V40 2.0 136hk? Känner till väldigt om bilen i sig men har bara åkt (även kört lite) med lilla turbo motorn på 160 kusar (2.0t) och gillar både komforten utseendet och de drar inte så förbaskat mycket heller i alla fall inte 2.0t.

Nu undrar ni säkert varför jag inte väljer en 2.0t istället men det är för att de jag känner som har haft en sådan har fått turboras vilket jag inte vill råka ut för, därför tittar jag på 2.0 sugis.

Tacksam för svar

Jokabsson
25 maj 2015 · 1 171 Inlägg

Vill du med så höga odds som möjligt slippa betala reparationer så tycker jag absolut att du ska titta närmare på bilar som Honda Accord, Toyota Corolla, Nissan Almera osv.

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_A … 21&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_C … 21&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Nissan_Alme … 21&w=3

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
25 maj 2015 ·

Instämmer med Cracksoup och bifogar några förslag på en ofta bortglömd stor bil från Toyota, Camryn, som enligt mig inbegriper utrymmen och komfort i SAAB 9000 klass.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … amp;last=1

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1


Hittade även en ruskigt billig discojeep i Botkyrka, en RAV4 som rullat en bit men förmodligen har många mil kvar att ge sin brukare.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

En G6R Corolla, lite extra kosmetisk plast och 6-stegad tät låda.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

Senast redigerat av Evildan (25 maj 2015)

trippelturbo Trucker
25 maj 2015 · 2 710 Inlägg

Jag har en 9000 2.3t 170hk (trimmad .. ca 230-240hk, sam ägaren innan). Detta är min 3e 9000. Köper du, så köp INTE utan turbo och det ska vara 2.3t, 2.0t varvar mkt och är ingen vidare komfortbil.

Att dom ska gå sönder osv, ja visst, alla bilar pajar förr eller senare. Jag är tung på foten och kör mkt, bara tankat och kört senaste 6 månaderna jag haft den! Kollat att all olja och vätska är i sin ordning, sen är det bara att tuta och köra. Ingen onödig teknik, men ändå tex el-hissar, acc, fjärrstyrt c-lås etc.

Rekommenderar en 2.3t 170hk alt 200hk! INTE mindre!!

Fart missbrukare
Kvartz
25 maj 2015 · 33 Inlägg

IceEyes skrev:
Så det här med att en Saab prompt ska ha turbo köper jag inte.

+1

Har själv tillgång till en MY 93 2.3 sugis med automatlåda.

Vist, den e lite törstig -
men just med aut lådan, så dra den bra iväg långt ut på växlarna.

Har aldrig förstått mig på varför folk rek stora stärka bilar till folk som just skall "lära" sig köra bil roll

Bara för att man just fått lappen, så betyder detta inte att du e proffs ute på vägarna direkt.

Du skall lära dig den sits. du kan "råka ut för" i trafiken -
inte den/dom du "utsätter" dig för med en motorstark bil hmm


Men, det är endast vad jag tycker wink

VarvaDiesel
26 maj 2015 · 18 Inlägg

Tack för era svar!

Toyota är faktiskt ingen dum bil, jag har tittat lite på camry med 2.2liters motorn (136-130hk?). Vet någon bränsleförbrukningen på den bilen och sedan hur motorn är (körglädje).

silversnurran
26 maj 2015 · 773 Inlägg

De där med att 2,0t är varviga etc är ju ren lögn i mina ögon:)

Äger en lågmilad 2,0t pendlar på 70-90 väg och har en förbrukning på 0.67, vid 130 km/h ligger varvet på strax över 3000 vilket jag tycker hyffsat.

Komfort och 9000 går hand i hand, finns inte mycket skönare. Men kolla rost i skärmar stötdämparhusen bak, och ha med en plattmejsel och be om bilen kall så du kan kolla om turbon glappar genom att skruva av inloppsröret.
Ägt 3 9000 och aldrig haft turbo haveri, ändå har dem brukats med minst steg 3 trimmning och ex antal dragrace:)

Enda negativa är ju lådan om man kör med pungen:)

Sen Honda är ju en fantastiskt bil, speciellt Crx. sporting 3 dörrars cupé 118-124 eller 150 hk dock är dessa svåra att få tag på de dem körts sönder eller rostat sönder:)
Skatt 980 kr vikt 1080 kg, kan säga dig att det är en gokart med motor på testosteron:)

Själv körde jag med s40 2,0 140 hk. DON'T DO IT!!!!! Törstigare bil får du fan leta efter, och du kommer vilja testa gränserna och då är den där bilen inget vidare. Egen erfarenhet slutade i ett räcke för att bilfan vart hör som ett höghus plus rullgrus= understyrd utav guds förbannelse:) Gick ändå bara i 50 båda klara sig oskadda men bilen blev skrot.


Lycka till

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
VarvaDiesel
27 maj 2015 · 18 Inlägg

Tack för svar och tipset om turbon:)

Ner det gäller 2.0t eller 2.3t så spelar det nog inte så stor roll det är nog mer bilens helhet jag mest tittar på (rost, mil, pris...), 2.3:an är dock mitt förstahandsval.

I övrigt har jag inte så mycket mer att fråga om Saab 9000, ni har hjälpt mig väldigt mycket och jag återkommer när bilköpet är gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang