Toyota Prius 07-08, hur är de att köra?

xXSammy
17 juni 2015 · 6 569 Inlägg

-matte skrev:

Malheus skrev:
Priusen har en 1.5L motor utöver elmotorn.

Beror väl faktiskt på vilken årsmodell det är... roll

Men "förbränningsmotor" är väl den korrekta termen.

Ottomotor.. wink Men Priusen mellan 2003-2009 hade en 1.5L

De/Dem
Evildan
18 juni 2015 ·

Priusens elmotor assisterar även vid landsvägskörning, både vid fartökning samt när mer kraft behövs i exempelvis uppförbackar.
När det rullas utför kan elmotorn helt ta över driften vid jämn fart även i landsvägshastigheter.
När föraren släpper gasen stängs förbränningsmotorn av och bilen använder retardationskraften för att ladda hybridbatteriet.
Bilen har även en helt steglös utväxling vilket möjliggör för de två framåtdivande motorerna att arbeta på effektivast möjliga varvtal.

Gällande det låga luftmotståndet är det ännu lite lägre på gen III än på gen II.
1.5 Gen II  0.26cD
1.8 Gen III 0.25cD.


Några matnyttiga länkar för den tekniskt intresserade:

http://eahart.com/prius/psd/

http://goto.glocalnet.net/larsthomee/hybrid.html


Samt den ständigt roande och informative Robert Llewellyn i en film gällande vanliga missuppfattningar om just Prius.
https://www.youtube.com/watch?v=86Fx03i0rJk

Lägger även till en film från Fifth Gear.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Senast redigerat av Evildan (18 juni 2015)

Mattia-SS
18 juni 2015 · 188 Inlägg

Tack för svaren o tack för videorna, Llewelyn var ju grym :-)

Mattia-SS
30 juli 2015 · 188 Inlägg

Inte förrän igår blev min Volvo såld! Nu ska jag bara hitta en hyfsad Prius. Har lite tankar and bussiness pkt o executive paketet. Ska man stirra sig blind på det? Trevligt med en stor skärm iofs.

Evildan
30 juli 2015 ·

Mattia-SS skrev:
Inte förrän igår blev min Volvo såld! Nu ska jag bara hitta en hyfsad Prius. Har lite tankar and bussiness pkt o executive paketet. Ska man stirra sig blind på det? Trevligt med en stor skärm iofs.

Den dagen du vill sälja en Prius behöver du inte vänta, det är en av de snabbast säljande begbilarna både privat och i bilhandeln.

Business räcker gott anser jag.

Hur ser budgeten ut nu?

Mattia-SS
1 augusti 2015 · 188 Inlägg

Evildan skrev:

Mattia-SS skrev:
Inte förrän igår blev min Volvo såld! Nu ska jag bara hitta en hyfsad Prius. Har lite tankar and bussiness pkt o executive paketet. Ska man stirra sig blind på det? Trevligt med en stor skärm iofs.

Den dagen du vill sälja en Prius behöver du inte vänta, det är en av de snabbast säljande begbilarna både privat och i bilhandeln.

Business räcker gott anser jag.

Hur ser budgeten ut nu?

Tja max 130 egentligen. Hittade en fast alldeles för långt bort, en 10 a med 3800 mil på mätaren. För 140 iofs. Måste vara ett bra pris. Jag räds lite för att åka långt o komma fram till en skönbeskriven bil. Har hänt mig alldeles för många gånger.

Evildan
1 augusti 2015 ·

Mattia-SS skrev:

Evildan skrev:

Mattia-SS skrev:
Inte förrän igår blev min Volvo såld! Nu ska jag bara hitta en hyfsad Prius. Har lite tankar and bussiness pkt o executive paketet. Ska man stirra sig blind på det? Trevligt med en stor skärm iofs.

Den dagen du vill sälja en Prius behöver du inte vänta, det är en av de snabbast säljande begbilarna både privat och i bilhandeln.

Business räcker gott anser jag.

Hur ser budgeten ut nu?

Tja max 130 egentligen. Hittade en fast alldeles för långt bort, en 10 a med 3800 mil på mätaren. För 140 iofs. Måste vara ett bra pris. Jag räds lite för att åka långt o komma fram till en skönbeskriven bil. Har hänt mig alldeles för många gånger.

140 är förhoppningsvis med prutmån.
Är ett vettigt pris för en så lågmilad.
Firma eller privat? Hos Toylådehandlaren ingår TKG som varit uppe i tråden.
Länka gärna den om du vill.

Har också åkt på "ojojoj så fina bilar" som tydligen blev utbytta till något lik när jag var på väg till säljaren, det är ett jvl aber.
Men många fynd är gjorde på det viset också.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Evildan skrev:

Mattia-SS skrev:

Evildan skrev:

Den dagen du vill sälja en Prius behöver du inte vänta, det är en av de snabbast säljande begbilarna både privat och i bilhandeln.

Business räcker gott anser jag.

Hur ser budgeten ut nu?

Tja max 130 egentligen. Hittade en fast alldeles för långt bort, en 10 a med 3800 mil på mätaren. För 140 iofs. Måste vara ett bra pris. Jag räds lite för att åka långt o komma fram till en skönbeskriven bil. Har hänt mig alldeles för många gånger.

140 är förhoppningsvis med prutmån.
Är ett vettigt pris för en så lågmilad.
Firma eller privat? Hos Toylådehandlaren ingår TKG som varit uppe i tråden.
Länka gärna den om du vill.

Har också åkt på "ojojoj så fina bilar" som tydligen blev utbytta till något lik när jag var på väg till säljaren, det är ett jvl aber.
Men många fynd är gjorde på det viset också
.

Har gjort det i en vecka nu... Men den 6:e bilen var som sagt ett fynd. Eller guldägg om man så vill. Nyskick!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattia-SS
1 augusti 2015 · 188 Inlägg

Här är den http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_PR … 21&w=3
Angående TKG så är vad jag kan läsa Folksams Toyota försäkring i princip identisk.

Senast redigerat av Mattia-SS (1 augusti 2015)

Evildan
2 augusti 2015 ·

Mattia-SS skrev:
Här är den http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_PR … 21&w=3
Angående TKG så är vad jag kan läsa Folksams Toyota försäkring i princip identisk.

Den ser fin ut, men det gör de flesta bilar på bild. Det är iaf inte ett lik på bilderna.

Ring och snacka med säljaren och var den där "hatade" personen som prutar på telefon. wink
Liknande: Jag har långt att åka, vad är det lägsta du är villig att släppa den?
Inte: Aaa, tjaa, vad är sista priset? wink

Mattia-SS
2 augusti 2015 · 188 Inlägg

precis såna som jag själv avskyr :-) Jag brukar säga till säljaren att jag själv inte gillar när någon prutar på telefon men att jag känner mig tvungen då jag kanske har 80 mil t/r att åka. Jag har själv förståelse för de som gör likadant. Dock inte för dem som prutar 40% på sms och mail utan att ens fråga om skicket FAST det står i annonsen att man inte svarar på mail och sms prut.
Faktum är fortfarande att folk ändå ljuger som fan och jag drar mig vääääldigt mycket för att åka längre än 15 mil. Fast i Småland finns knappt en enda Prius till salu!

Det längsta jag blivit lurad är till Stockholm....två gånger!! (160mil i onödan) Bilarna var i "nyskick" När jag kom dit för att inspektera hade det växt 2 tallar rakt igenom bilen :-) Ok lite överdrivet :-) men känslan av misslyckade o besvikelse är ju total i det läget.

Är det någon här som kan tänka sig att åka o kolla på en bil om den skulle råka finnas i närheten av er? Självklart mot ersättning för tid och bensinpeng. Skriv i såfall var ni bor. Detta har funkat för mig innan och jag har själv åkt o kollat på bilar åt ett par kompisar som bott alldeles för långt iväg.

Mattia-SS
29 augusti 2015 · 188 Inlägg

Nu har jag äntligen köpt en.Det var som det var sagt, de hinner ju sälja innan man hinner åka o kolla!
Denna hann jag på iallafall och inte för långt bort. Det är en 2012a med 7000 mil på mätaren.
Satt på hemvägen o försökte förstå alla grejer på displayen mm. Nu är jag hemma o ska läsa lite instruktionsbok.
Jag nollade inte nåt men det står förbrukning på 5.0 på dsiplayen. Jag antar att det är senast körda mil eller?
Står också Best:43. Är 5.0 en ok förbrukning på 20 mil mest landsväg i hastighet runt 100-105kmh?




https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22591/22591-f38cfd22614cbd9757865818e6bc6bec.jpg
2012 prius Business 7000 mil

Evildan
29 augusti 2015 ·

Fett nice!

Grattis.


Det finns en mängd olika värden du kan spara som du ser, ta med dig boken i n på muggen och plöj igenom den. Relativt finessrik färddator på dom med en mängd sparade fakta och inställningar.
första milen blir ngt törstigare innan man vant sig vid att köra den på "rätt sätt". 5.0l/100km är nog inte ovant i början, kommer säkerligen att sjunka.
Om du håller in tripknappen 0-ställs de sparade fakta som syns på displayen medans A/B faktan inte raderas beroende på vilken sida du har framme.

Ser fin ut.
Kul och välkommen ned i hybridträsket. tongue

Mattia-SS
29 augusti 2015 · 188 Inlägg

Tackar, jag trivs redan med den. Älskar när man smyger iväg bara på elmotorn! Ljudnivån vid körning var ju ingen höjdare iofs:-) men inget jag inte väntade mig.

Går det att få tag på bättre golvmattor gjorda för vår vinter?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Tackar, jag trivs redan med den. Älskar när man smyger iväg bara på elmotorn! Ljudnivån vid körning var ju ingen höjdare iofs:-) men inget jag inte väntade mig.

Går det att få tag på bättre golvmattor gjorda för vår vinter?

Grattis! Fin färg! En till nere för räkning då :-)
Köp gummimattor på Toyota eller på biltema. En prisfråga. Jag har köpt original, bilen i sig var ju inte gratis...

Som Evil sa: Hög förbrukning i början blir det. När man lärt sig ska du se att det kan droppa upp till en dl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattia-SS
29 augusti 2015 · 188 Inlägg

Tackar! Är 5.0 en hög förbrukning på landsväg i de farterna? Har ni några körtips?

Juggen1988
31 augusti 2015 · 161 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Tackar! Är 5.0 en hög förbrukning på landsväg i de farterna? Har ni några körtips?

Kör med ägg under gaspedalen big_smile

Ett allmänt råd är att försöka köra mjukt och planera körningen så gott som det går, försök att undvika att stanna och måste du stanna så tvärstanna inte utan bromsa mjukt så att du kan maximera laddningen av batteriet. Sen kan man också stänga av motorn i vissa lägen (tex när man kör i runt 50-80km/tim) så att man kan glida en viss sträcka utan att konsumera vare sig batteri eller bensin. Men den delen krävde för mig en del övning innan jag hittade läget med gaspedalen.

Här har du lite läsning:

https://en.wikibooks.org/wiki/Toyota_Pr … ing_tricks

Riktigt snygg färg på bilen btw wink

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Ja. Rent generellt skulle jag nog säga att om motorn hörs så lätta på gasen. Visst varvar den under acc men i normala fall hör jag mycket sällan min maskin vid normalkörning.

Jag har varvräknare i bilen (via mobilen) och den gillar att ligga på cirka 2000 rpm för däromkring är den som effektivast. Som Juggen88 nämnde så finns det ett mellanläge där bilen är "död" och bara rullar. lär man sig utnyttja detta blir det bra. Nu har jag förvisso GenII men antar att GenIII har det med.

Det där med bromsning är en speciell teknik, ja. bromsa lite och länge så batterierna hinner ladda upp sig istället för att energin försvinner som värme ut i bromsbeläggen :-)

En nackdel med detta körsätt är att bromsarna inte används speciellt mycket. Ha för vana att tokbromsa någon gång då och då. Jag får skäll på besiktningen varje år :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
31 augusti 2015 ·

Buller från däcken är inte ovanligt speciellt med 17" som är både bredare samt hårdare i stommen än 15".

Är det Bridgestone originalgummina så är dom stenhårda redan som nya pga sin lättrullande konstruktion.
Jag böt till http://www.alven-ingvarsson.se/sommard& … &pr=65 och bilen blev markant tystare, speciellt från bakre hjulhusen.

Gällande förbrukningen:
Kör inte med farthållaren och använd alltid ECOläget, det gör responsen från gaspedalen sävligare och mindre påverkbar för ofrivilliga rörelser.
Då kan du få bilen att rulla snålare.

Mattia-SS
31 augusti 2015 · 188 Inlägg

Jag har fortfarande knappt kört nånting med bilen. Bara till jobbet o hem idag med färdväg  som beskrivet tidigare i tråden. Idag gick min förbrukning ner till 0.49. Det kan räcka för mig. Min tidigare bil tog 0.99 och med en årsskatt på 3100:-

Alltså jag älskar när den släcker motorn o bara går på elmotorn:-) Men varför sätter inte Toyota in en snåldiesel istället för bensinmotorn?

Senast redigerat av Mattia-SS (31 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang