Vad är det för något på bilden? Återanvändning av inkommande luft, eller vadå? (Volvo 244, 85, b200k 2L)

Wheel_Spin
25 maj 2015 · 245 Inlägg

Ja, vad exakt är det jag ringat in på bilden, vad för funktion har det. Är det någon slags konstruktion för att återanvända luft från motorn?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209885/209885-fe26c9a446d02eb9aa2d3d9933d11dd5.jpg

Vad kallas det? och vad är det för rund plast-detalj strax innan kåpan för luftfiltret? Är det ett filter där i också? Vad kallas detta?

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 maj 2015)

Wheel_Spin
25 maj 2015 · 245 Inlägg

zleepy skrev:
Bifoga en bild också vore bra smile

Den kom fram nu tror jag smile

zleepy Trucker
25 maj 2015 · 1 391 Inlägg

Yes den gjorde ju det, så därför raderade jag mitt inlägg smile

är nog troligtvis vevhusventilation det där smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Wheel_Spin
25 maj 2015 · 245 Inlägg

zleepy skrev:
Yes den gjorde ju det, så därför raderade jag mitt inlägg smile

är nog troligtvis vevhusventilation det där smile

Jag tänkte på det också innan, men denna del kommer inte upp när jag söker runt på nätet och när jag kollar i min haynes bok så får jag inte upp något som liknar detta heller, det bör alltså finnas ett vevhusfilter i den runda lilla plastdetaljen? Har försökt få upp helvetet, men de sitter fast som fan, tänkte byta filter om de finns big_smile

Catoxxo
25 maj 2015 · 324 Inlägg

Det där systemet kallas Puls-Air. Puls-air systemet tillsätter syre i grenröret, detta gör man för att få ned HC-utsläppen.
Det finns rest-bränsle i avgaserna (restbränsle ger högt HC). Tillsätter vi syre i grenröret, där avgaserna fortfarande är mycket varma, så antänds bränslet o brinner upp, o vi får lägre HC-utsläpp.

Jag tror att den runda klockan på slangen är en backventil och stänger när du motorbromsar, så att du inte får avgassmällar i luftfiltret.

( fakta från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=36882 )

Senast redigerat av Catoxxo (25 maj 2015)

Wheel_Spin
25 maj 2015 · 245 Inlägg

Catoxxo skrev:
Det där systemet kallas Puls-Air. Puls-air systemet tillsätter syre i grenröret, detta gör man för att få ned HC-utsläppen.
Det finns rest-bränsle i avgaserna (restbränsle ger högt HC). Tillsätter vi syre i grenröret, där avgaserna fortfarande är mycket varma, så antänds bränslet o brinner upp, o vi får lägre HC-utsläpp.

Jag tror att den runda klockan på slangen är en backventil och stänger när du motorbromsar, så att du inte får avgassmällar i luftfiltret.

( fakta från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=36882 )

Vad kallas då detta puls-air system på svenska? HC är alltså ett mått på oförbränt bränsle? smile

xXSammy
25 maj 2015 · 6 566 Inlägg

Heter Puls-Air på Svenska också.
Och HC är oförbränt bränsle.

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:
Heter Puls-Air på Svenska också.
Och HC är oförbränt bränsle.

HC är kolväte. Alltså olja. Och även bensin. Det är ju olja från början. Läcker motorolja in i förbränningsrummet får man således hög HChalt oxå. Hade bara G i kemi så jag vill inte skriva någon på näsan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Wheel_Spin
25 maj 2015 · 245 Inlägg

Jahaja, man lär sig något nytt varje dag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang