Ljuddämpares form och ljud. Byte Audi A4 1.8t.

kopplingssvarv
29 maj 2015 · 7 Inlägg

Hej.
Har en Audi A4 1.8t -02:a som jag vill ha lite vrål i. Tänkte köra på Simons för att prova på lite innan jag köper nått dyrare.

Hade först tänkt att bara byta ut sista ljuddämparna mot flödesdämpare men efter att ha hört en likadan bil med just det så började jag tänka om...

Funderar nu på att byta även dämparen mitt under bilen samt (givetvis) lite grövre rör. Alternativt sätta ett Y kors och köra bara på två slutburkar. Vilket blir bäst? Vill ha mer muller på hela gaspedalen, men inte så mycket så hörselkåpor måste användas.

Sen har jag läst någonstans att formen på ljuddämparen påverkar ljudets ton. Någon som kan klargöra skillnaden på en oval och en rund dämpares ljud?

Några negativa effekter av att bygga om när det gäller turbon mm?
Mvh.

Cupra_
29 maj 2015 ·

Jag hade kört en 3" halvsats/catback och struntat i mittendämparen men behållit den bakre..  Då får du en del ljud men samtidigt inte outhärdligt.

Jag har själv simons. Jag kan säga såhär: På min gamla S40 lät det rejält med deras halvsats med två dämpare, på min nuvarande blev det knappt någon förändring mot originalsystemet. Allt är ju en smaksak, tänk bara på att du ska palla sitta på motorväg i 20 mil med ljudet också (du fattar vad jag menar), annars ledsnar man fort.

kopplingssvarv
30 maj 2015 · 7 Inlägg

Jo. Det lutar lite åt typ 3" catback med två slutdämpare. Blir det för högljutt så kan man prova att sätta dit en extra dämpare senare.

Men hur är det med turbon osv? Har för mig att en turbomotor vill ha lite mer öppet än en turbolös men samtidigt inte för öppet?

Cupra_
30 maj 2015 ·

3" och dessutom cat-back kommer inte påverka turbon negativt alls. Snarare tvärtom. Om du däremot även byter downpipe/framrör så bör du mappa för att inte turbon ska varva på allt för mycket..

xXSammy
30 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Visst, annan bil men tror det är 2.5" på Alfan original, på den har jag tagit bort mitten dämparen och har dubbla sportdämpare bak.. Visst, det dånar en del men finns ju de som har det värre.

Hörs på flera kilometers avstånd utifrån dock. wink

De/Dem
kopplingssvarv
30 maj 2015 · 7 Inlägg

Deception skrev:
3" och dessutom cat-back kommer inte påverka turbon negativt alls. Snarare tvärtom. Om du däremot även byter downpipe/framrör så bör du mappa för att inte turbon ska varva på allt för mycket..

Men då såbig_smile

Malheus skrev:
Visst, annan bil men tror det är 2.5" på Alfan original, på den har jag tagit bort mitten dämparen och har dubbla sportdämpare bak.. Visst, det dånar en del men finns ju de som har det värre.

Hörs på flera kilometers avstånd utifrån dock. wink

Tror att det inte ens är 2" orginal efter första dämparen på min:P

Tack för svar:)
Ingen som har svaret på formen av dämparen?

zekezeke Vila i frid, pappa..
30 maj 2015 · 517 Inlägg

Ju större volym på dämparen ju dovare ljud. Formen har nog ingen betydelse.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Cuefa Ain't no place like home...
30 maj 2015 · 4 628 Inlägg

Det påverkar även mindre än man kanske tror på en turbomatad motor, då turbon slår sönder rätt mkt av ljudet. Lyssna på en ny RS6a t.ex. Väldigt tyst för att vara så potent. (för tyst imho)
Men som sagt, det är lätt att man gör "fel", o får resonanser vid vissa varvtal, som kan göra livet rejält jobbigt i kupén, så lite forskning och testning kan vara bra. Klarar man det på en budget, fine, go for it. Annars är det nog inte så dumt o spara lite till, o skaffa ett färdigt system som tillverkaren VET fungerar ihop med motorn och som dom kan garantera ger tillräckligt med komfort för att man ska stå ut. Ferrita e väl inte så fruktansvärt dyra till dessa bilar, och brukar låta riktigt trevligt. ABT Sportsline har en hel del fina grejer också, men prislappen e väl lite svettigare på dem...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
kopplingssvarv
30 maj 2015 · 7 Inlägg

zekezeke skrev:
Ju större volym på dämparen ju dovare ljud. Formen har nog ingen betydelse.

Tack!

Cuefa skrev:
Det påverkar även mindre än man kanske tror på en turbomatad motor, då turbon slår sönder rätt mkt av ljudet. Lyssna på en ny RS6a t.ex. Väldigt tyst för att vara så potent. (för tyst imho)
Men som sagt, det är lätt att man gör "fel", o får resonanser vid vissa varvtal, som kan göra livet rejält jobbigt i kupén, så lite forskning och testning kan vara bra. Klarar man det på en budget, fine, go for it. Annars är det nog inte så dumt o spara lite till, o skaffa ett färdigt system som tillverkaren VET fungerar ihop med motorn och som dom kan garantera ger tillräckligt med komfort för att man ska stå ut. Ferrita e väl inte så fruktansvärt dyra till dessa bilar, och brukar låta riktigt trevligt. ABT Sportsline har en hel del fina grejer också, men prislappen e väl lite svettigare på dem...

Resonasljudet är jag lite rädd för. Lite kan fungera men blir det för mycket kan det bli sjukt jobbigt...
Har tittat lite på Feritta och är lite sugen men jag har inte hört någon irl. Inte vad jag vet iaf... Youtube brukar förstöra ljudet tycker jag:/

zekezeke Vila i frid, pappa..
30 maj 2015 · 517 Inlägg

kopplingssvarv skrev:

zekezeke skrev:
Ju större volym på dämparen ju dovare ljud. Formen har nog ingen betydelse.

Tack!

Cuefa skrev:
Det påverkar även mindre än man kanske tror på en turbomatad motor, då turbon slår sönder rätt mkt av ljudet. Lyssna på en ny RS6a t.ex. Väldigt tyst för att vara så potent. (för tyst imho)
Men som sagt, det är lätt att man gör "fel", o får resonanser vid vissa varvtal, som kan göra livet rejält jobbigt i kupén, så lite forskning och testning kan vara bra. Klarar man det på en budget, fine, go for it. Annars är det nog inte så dumt o spara lite till, o skaffa ett färdigt system som tillverkaren VET fungerar ihop med motorn och som dom kan garantera ger tillräckligt med komfort för att man ska stå ut. Ferrita e väl inte så fruktansvärt dyra till dessa bilar, och brukar låta riktigt trevligt. ABT Sportsline har en hel del fina grejer också, men prislappen e väl lite svettigare på dem...

Resonasljudet är jag lite rädd för. Lite kan fungera men blir det för mycket kan det bli sjukt jobbigt...
Har tittat lite på Feritta och är lite sugen men jag har inte hört någon irl. Inte vad jag vet iaf... Youtube brukar förstöra ljudet tycker jag:/

Har en polare som köpte helsystem från feritta till sin Ford ST 2006.. Låter helt ok men inget värstingljud.. Han märkte dock skillnad med downpipen och generellt gick den bättre i och med flödet.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
fax110
30 maj 2015 · 344 Inlägg

Jag hade ett ferrita på en 1.8ts alltså en 180hk den lät riktigt bra men nästan lite för mycket om man gasade mycket, blev lite drygt i 100+ OBS detta var med det medföljande raka röret monterat i mitten (var både dämpare och rakt rör som följde med) så jag skulle rösta på åtminstånde en liten burk under  i mitten.

Cobraa
30 maj 2015 · 47 Inlägg

Deception skrev:
3" och dessutom cat-back kommer inte påverka turbon negativt alls. Snarare tvärtom. Om du däremot även byter downpipe/framrör så bör du mappa för att inte turbon ska varva på allt för mycket..

Nej, man behöver inte mappa om bara för att man byter downpipe.

kopplingssvarv
30 maj 2015 · 7 Inlägg

Någon som vet om Simons 044DH4R (catback, 2") är nått?

zekezeke Vila i frid, pappa..
1 juni 2015 · 517 Inlägg

kopplingssvarv skrev:
Någon som vet om Simons 044DH4R (catback, 2") är nått?

Jodå, jag säljer Simons och har inte hört några klagomål eller dylikt. Kör även med en Simons bakre burk och den låter och ser fortfarande fin ut efter 2 års bruk. Ska du köpa 044DH4R tycker jag dock du ska skita i dem mittre dämparna som ingår i det kittet och istället trixa fram raka rör till dem bakre burkarna. Detta för maxat flöde och ljud big_smile 044DB5R heter den satsen (endast bakre burkar, måtta och fixa rostfria rör själv..).

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
kopplingssvarv
7 juni 2015 · 7 Inlägg

zekezeke skrev:

kopplingssvarv skrev:
Någon som vet om Simons 044DH4R (catback, 2") är nått?

Jodå, jag säljer Simons och har inte hört några klagomål eller dylikt. Kör även med en Simons bakre burk och den låter och ser fortfarande fin ut efter 2 års bruk. Ska du köpa 044DH4R tycker jag dock du ska skita i dem mittre dämparna som ingår i det kittet och istället trixa fram raka rör till dem bakre burkarna. Detta för maxat flöde och ljud big_smile 044DB5R heter den satsen (endast bakre burkar, måtta och fixa rostfria rör själv..).

Härligt:) tänkte köra på 044DH4R och höra ju det låter:) ev byta ut eller ta bort nån ljuddämpare sen:)
Tack för svar och sorry för trög respons från mig.. Trög vecka..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang