S60 t5 2001:a spökar i motorstyrningen

Funtimes
30 maj 2015 · 34 Inlägg

Tjena grabbarna! Har fått problem med min s60 t5a 01a

Allt började såhär, lmm spökade under en längre tid, jag blev orolig för att det var ecun efter ett tag men bilen går klockrent iövrigt. Lmmen spökade som sagt och den gick taskigt ibland samt tvekade på växlarna.. Dog peroidvis ( tilläger att det är en automatlåda) Värsta var när jag en gång körde in i en rondell och bilen dog, den kopplar liksom när du inte gasar eller ligger över 2500 varv, då går den ner och lägger sig på sina 650 varv, så den blir tung i styrningen etc.

Nu förra veckan så märkte jag att turbon inte spollade som den skulle och växlade inte ner som den skulle.. kickade jag den fullt la den sig på 4000 varv ca...

Körde med bilen dagen efter att jag uppmärksammat detta, och den går väl ok till en början men efter 20 mins körning smäller det till någonstanns i bilen svårt att lokalisera var det kom ifrån men kändes från växelådan, men tror snarare det var motorn då den gick in i felsäkert läge, Medelande på skärmen (dtc service erfordras) Sen ladda den inte för 5 ören.

Jag kopplade ur lmm vilket normaltsätt hjälper då den "Mappar" om sig. men det funkade inte denna gången dvs att det är något utöver lmm:en.
Jag börjar felsöka kollade alla slangar till turbon (tror jag) klämde lätt med en polygrip med silvertejp runt gaddarna för att inte skadda slanarna, alla slangar som gick till magnetventilen var super fina och täta, och den grova vacumslangen såg också väldigt ny och fräsch ut. Nu hoppades jag ju på att det skulle vara map sensorn då jag fått felkoder p0236 + p0237 vilka rent av indikerar att turbo trycket är för lågt... Dvs läcka eller kass mapsensor... Men jag fick även en kod på insuget,  p1513 (intake manifold changeover valve2 circuit short to B+)

Jag snackade lite med en mekaniker och han blev inte riktigt klok på detta, grinnade och sa ja det e bara till o laga allt... Jo visst men det kan vara hur mycket som helst... Gasspjäll är ju bebissjuka på dom bilarna och gårsönder relativt ofta...

Är det någon av er som har en susning om vad detta kan vara?

Bebissjuka på dessa bilar vad jag vet är som sagt lmm spjällhuset samt på måndags exen går div givare sönder...

Extremt tacksam för svar

//mvh

zleepy Trucker
30 maj 2015 · 1 392 Inlägg

Har du rengjort spjällhuset? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Funtimes
30 maj 2015 · 34 Inlägg

Inte gjort det men hjälper det någonsin? Mekanikern sa att det e bara byta men det e klart han vill göra kassa

zleepy Trucker
30 maj 2015 · 1 392 Inlägg

Klart det gör, har du fullt med skit på locket och där runt så mår det bättre av en rengöring, dock sitter det som skit på 2,4t men finns en bra guide 'how too' på tuben, så man vet smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Funtimes
30 maj 2015 · 34 Inlägg

A nu e det ju en t5a men antar att ser likadant ut kopplar man loss den eller det e bara spruta rätt.på?

zleepy Trucker
30 maj 2015 · 1 392 Inlägg

på min 2,4t så sitter den UNDER insuget, sjukt oåtkomligt, så man får rensa bort röret från intercoolern, osv för att sen skruva loss den med fyra bultar, lossa fästet till startmotorn så man får loss kabeln som dom otroligt smart har dragit bakom, så man sen kan rengöra utan att stå vikt över och försöka rengöra i blindo...

hade hellre sett det varit som min gamla v70 2.4 där den satt synligt och inga problem att rengöra smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Funtimes
31 maj 2015 · 34 Inlägg

Haha nä den sitter dumt till men det e bara riva ut och hoppas på det bästa jag kommer ta loss den helt misstänker att den är.extremt smutsig

TacK för svar förresten B-)

Funtimes
4 juni 2015 · 34 Inlägg

Sådär spjället rengjort och verkar funka ganska bra men ett problem återstår.. Bilen gillar inte när lmm är inkopplad, den dör samt går upp o ner i varven, fått div felkoder på den, tex luftflöde lågt etc en spännande är p0126 denna kod brukar komma när kablarna har blivit kortslutna, den spollar inte lika snabbt eller med.lika högt tryck som den gjorde innan varken med eller utan lmm inkopplad vad i helvete kan vara fel?

zleepy Trucker
4 juni 2015 · 1 392 Inlägg

Lmm kan vara trasig, den är känslig den där lilla tråden...prova rengöra med crc mass flow spray, annars är det nog byte som gäller, tyvärr

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Funtimes
4 juni 2015 · 34 Inlägg

a köpte en slipp ny, funkade bra i knappt en månad sen testade jag o rengöra osv osv, dock biltemas lmm... misstänker att det var ett stort misstag xd är det skillnad på lmm om det är manuell eller automat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang