Plug in OBD box

xlillebror
2 juni 2015 · 4 Inlägg

Hej

Undrar om någon har testat eller hört något om boxar man pluggar in i OBD2 uttaget istället för att chippa bilen.
T.ex. CRS-tuning eller Racechipgalaxy

xlillebror
10 juni 2015 · 4 Inlägg

Känns som ingen har någon erfarenhet av det så tänkte dela med mig av vad jag får för upplevelse.

Beställde en box till min Suzuki Kizashi från Racechipgalaxy på måndag kväll.
Skickades på tisdag, fick den idag (onsdag). Snabb frakt och grattis.

Står att det tar 200 km för boxen att kalibrera sig efter motorn.
Koppla in den och para den med ECU:n. Den blinka lite efter ca.30sek. Märkte när jag starta att den gick upp lite extra i varv.
Börja köra och absolut ingen skillnad... Fortsatte köra med boxen i för skulle på ett ärende. Kört ungefär 30km märker jag att bilen känns lite piggare, speciellt i mellan registret. Vet inte om jag inbilla mig eller inte. Står dock att man inte ska plugga ut boxen under inlärning (första 200km). Så får jämföra med och utan box efter det.

Dock är det en sak jag hittat som jag stör mig på är att boxen aldrig släcker alla dioder. Står att detta kan hända om bilen har original larm vilket jag har. Dock ska det ej dra mycket ström.

Återkommer när jag kört min 200km och testat lite. (ca. en vecka)

Christian S
11 juni 2015 · 4 816 Inlägg

vad är det för konstig box som ska sitta i obd uttaget hela tiden? man brukar bara läsa in den nya programvaran i bilen via obd uttaget sen när det är gjort tar man bort den, som man gör med tex autotech´s apc eller brs´s ppc box

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
xlillebror
11 juni 2015 · 4 Inlägg

Jag gissar på att det är liknande piggyback box, men istället för att koppla rak på kablarna ändrar man parametrarna i ECU.

Kört 100km nu känns som det är en bättre respons i bilen. Men absolut ingen jätte skillnad.
Ska väl till lägga att jag knappt kört bilen två veckor innan jag satte in boxen då jag brukar pendla och köra mc under sommar månaderna.

xlillebror
21 juni 2015 · 4 Inlägg

Har nu kört 300km med boxen. Jämfört med och utan box. Som de flesta troligen trodde så gör boxen ingen skillnad alls. Det jag kände i början vara troligen bara min inbillning då jag ville att den skulle funka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang