Extern tempmätare Passat 2004 ??

nicotin Fotograf
4 juni 2015 · 88 Inlägg

Hej !

Min tempmätare i panelen har lagt av enligt verkstaden säger han att det är något chip som inte funkar och hela enheten behöver bytas ut.

Det är en gammal bil och tänker då, hur svårt är det att ansluta en extern tempmätare typ Biltema ?
Detta kan väl bara bästa alternativet tänker jag !?

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se
Maxen Teknisk
4 juni 2015 · 328 Inlägg

Är inte svårt alls. Körde tillfälligt med Biltemas tempmätare precis när jag bytt motor i Volvon. De har en mycket smidig slangadapter som monterar genom att kapa övre kylarslangen, stoppar dit adaptern och drar åt två slangklämmor. Känselkroppen monteras i denna adapter.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000030639/

Inget krångel alls. Det enda som är nackdelen med montaget är att du har ingen koll på kylarvattnet i själva motorn och beroende på hur bra kylare/termostat du har kommer temperaturen att vandra lite upp och ner beroende på belastning. Dessutom ger den inget utslag förrän termostaten öppnat.

Senast redigerat av Maxen (4 juni 2015)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
it_mutt Avstängd
4 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Jag läste det som; kan man plugga in Biltemas mätare till panelen

Men jag kanske läste "fel".

Fungerar inte tempmätaren i en VAG-kärra (inte bara givetvis) är det i regel en av av två saker; kass givare eller kasst kombiinstrument.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Maxen Teknisk
4 juni 2015 · 328 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag läste det som; kan man plugga in Biltemas mätare till panelen

Men jag kanske läste "fel".

Fungerar inte tempmätaren i en VAG-kärra (inte bara givetvis) är det i regel en av av två saker; kass givare eller kasst kombiinstrument.

Visst kan man kanske tolka det så, men det såg jag inte som ett tänkbart alternativ ens.

Man kan givetvis tolka frågan som att TS vill koppla in en extern "mätare" till original "givare" på motorn. Men då det med största sannolikhet inte stämmer med signalen som Biltemas mätare vill ha såg jag det som ett ytterligare otänkbart scenario och gick raskt över till det enda tänkbara:

Installation av både givare och mätare från Biltema. Då de t.o.m. är förpackade tillsammans förutsatte jag att TS åsyftade detta.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
it_mutt Avstängd
4 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Maxen skrev:

it_mutt skrev:
Jag läste det som; kan man plugga in Biltemas mätare till panelen

Men jag kanske läste "fel".

Fungerar inte tempmätaren i en VAG-kärra (inte bara givetvis) är det i regel en av av två saker; kass givare eller kasst kombiinstrument.

Visst kan man kanske tolka det så, men det såg jag inte som ett tänkbart alternativ ens.

Man kan givetvis tolka frågan som att TS vill koppla in en extern "mätare" till original "givare" på motorn. Men då det med största sannolikhet inte stämmer med signalen som Biltemas mätare vill ha såg jag det som ett ytterligare otänkbart scenario och gick raskt över till det enda tänkbara:

Installation av både givare och mätare från Biltema. Då de t.o.m. är förpackade tillsammans förutsatte jag att TS åsyftade detta.

Nej jag såg inte heller det som ett "fungerande alternativ". Men, konstigare saker har frågats här inne.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nicotin Fotograf
7 juni 2015 · 88 Inlägg

precis..tanken var att sätta den externa mätaren någonstans på instrumentbrädan så jag i alla fall kan se om tempen sticker iväg.

Jag har iaf hört att när termostat och tempgivare fungerar så funkar i alla fall kopplingen till kylfläkten så motorn inte börjar koka !?

Så jag vill mest bara se vad kylvattentempen är under drift och fånga upp om den skulle börja gå varm typ i bilkö..

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se
it_mutt Avstängd
7 juni 2015 · 10 388 Inlägg

nicotin skrev:
precis..tanken var att sätta den externa mätaren någonstans på instrumentbrädan så jag i alla fall kan se om tempen sticker iväg.

Jag har iaf hört att när termostat och tempgivare fungerar så funkar i alla fall kopplingen till kylfläkten så motorn inte börjar koka !?

Så jag vill mest bara se vad kylvattentempen är under drift och fånga upp om den skulle börja gå varm typ i bilkö..

Har du ac i bilen?

På vags "övriga äldre motorer" (nåja, det gäller säkert inte alla i vanlig ordning) har fläkten en egen termobrytare till fläkten (den är alltså oberoende av tempgivaren till kombbiinstrument/ecu)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nicotin Fotograf
18 juni 2015 · 88 Inlägg

it_mutt skrev:

nicotin skrev:
precis..tanken var att sätta den externa mätaren någonstans på instrumentbrädan så jag i alla fall kan se om tempen sticker iväg.

Jag har iaf hört att när termostat och tempgivare fungerar så funkar i alla fall kopplingen till kylfläkten så motorn inte börjar koka !?

Så jag vill mest bara se vad kylvattentempen är under drift och fånga upp om den skulle börja gå varm typ i bilkö..

Har du ac i bilen?

På vags "övriga äldre motorer" (nåja, det gäller säkert inte alla i vanlig ordning) har fläkten en egen termobrytare till fläkten (den är alltså oberoende av tempgivaren till kombbiinstrument/ecu)

japp har AC så nu funkar fläkten iaf...

Men sur verkstaden som pysslat med bilen lyckas ju aldrig läsa ut felkoderna..bläää

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang