Köpråd: Audi A4 08-12?

JFfoto
8 juni 2015 ·

Snart är det äntligen dags för en "ny" bil, nyaste jag haft är en -98ans volvo 940.

Den jag fastnat för mest är Audi A4 08-12 och jag kan lägga ut 150.000 +/- 10.000.
Jag är helt ny inom Audi, vet ingenting om deras motorer eller va de står för. Vet inte om jag ska
ha diesel eller inte.  Så det är här jag hoppas kan få hjälp. Någon motor man ska undvika lite mer än någon annan?

Har kollat runt och årsmodellen 11-12 ligger väl runt min prislapp,  Ett måste är quattro iaf.  Ska man unvdvika de som har rullat långt? De som rullat runt 10-11.000 mil sjunker drastigt i pris verkar det som, är det någon stor service som kommer just då?

Sen har man ju även funderat på att kanske köpa en 08-09 för en mindre summa pengar fast mer kanske mer utrustning och lägre mil?

Hoppas kunna starta en diskussion utav detta. smile

Senast redigerat av Kalltkaffe (8 juni 2015)

JFfoto
13 juni 2015 ·

Hur är standard ljudet? eller ska man satsa på uppgraderade versionen?

it_mutt
13 juni 2015 · 10 379 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Hur är standard ljudet? eller ska man satsa på uppgraderade versionen?

BO-system är, i mitt tycke, överskattade. MEN sjukt mycket bättre än de äldre BOSE-systemen. Så hittar du någon som har det så varför inte. Det har ex.vis funktionen att dels omvandla stereoljud till 7.1-ljud och att via mikrofoner höra hur omgivningen är i bilen, och anpassa inte bara volymen utan även göra eq-inställningar utifrån detta.

Hittar du en Proline så får du per automatik "steg 2"-stereon (Concert), den går iofs att köpa som "löst" tillbehör när man beställde bilen. Den i sig påverkar inte ljudet, men är enligt mig snyggare, och har lite mer lull-lull.

"Audi sound System" har jag för mig är aktiva högtalare, ska dock inte svära på det.

Ljudet är, rent generellt, bra i Audislädar även vid "instegsnivåer". BO /Bose (bereonde på vilka årsmodeller man pratar om) är väl aldrig tråkigt, men personligen är det inget jag skulle betala extra för.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
JFfoto
13 juni 2015 ·

it_mutt skrev:

Kalltkaffe skrev:
Hur är standard ljudet? eller ska man satsa på uppgraderade versionen?

BO-system är, i mitt tycke, överskattade. MEN sjukt mycket bättre än de äldre BOSE-systemen. Så hittar du någon som har det så varför inte. Det har ex.vis funktionen att dels omvandla stereoljud till 7.1-ljud och att via mikrofoner höra hur omgivningen är i bilen, och anpassa inte bara volymen utan även göra eq-inställningar utifrån detta.

Hittar du en Proline så får du per automatik "steg 2"-stereon (Concert), den går iofs att köpa som "löst" tillbehör när man beställde bilen. Den i sig påverkar inte ljudet, men är enligt mig snyggare, och har lite mer lull-lull.

"Audi sound System" har jag för mig är aktiva högtalare, ska dock inte svära på det.

Ljudet är, rent generellt, bra i Audislädar även vid "instegsnivåer". BO /Bose (bereonde på vilka årsmodeller man pratar om) är väl aldrig tråkigt, men personligen är det inget jag skulle betala extra för.

Tack för ett utförligt svar smile Det där BO-systemet verkar ju intressant, men då tar jag nog hellre  en med "Audi sound system" Och så ska jag kolla hur "steg 2" stereon ser ut.

ajokko
20 juni 2015 · 214 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

it_mutt skrev:

Kalltkaffe skrev:
Hur är standard ljudet? eller ska man satsa på uppgraderade versionen?

BO-system är, i mitt tycke, överskattade. MEN sjukt mycket bättre än de äldre BOSE-systemen. Så hittar du någon som har det så varför inte. Det har ex.vis funktionen att dels omvandla stereoljud till 7.1-ljud och att via mikrofoner höra hur omgivningen är i bilen, och anpassa inte bara volymen utan även göra eq-inställningar utifrån detta.

Hittar du en Proline så får du per automatik "steg 2"-stereon (Concert), den går iofs att köpa som "löst" tillbehör när man beställde bilen. Den i sig påverkar inte ljudet, men är enligt mig snyggare, och har lite mer lull-lull.

"Audi sound System" har jag för mig är aktiva högtalare, ska dock inte svära på det.

Ljudet är, rent generellt, bra i Audislädar även vid "instegsnivåer". BO /Bose (bereonde på vilka årsmodeller man pratar om) är väl aldrig tråkigt, men personligen är det inget jag skulle betala extra för.

Tack för ett utförligt svar smile Det där BO-systemet verkar ju intressant, men då tar jag nog hellre  en med "Audi sound system" Och så ska jag kolla hur "steg 2" stereon ser ut.

Hittar du en med BO är det värt det, hade jag beställt en ny Audi hade jag valt det utan att tveka. Skillnaden mot "steg 2" är enligt mig stor. Ljudet är renare (från "viskningsvolym" till "hörselskadevolym") och dessutom finns det faktiskt bas som är värd namnet. Hade sådan tur att första ägaren till min bil valde till det. Mina föräldrar har det dock inte så jag har rätt bra erfarenheter av dessa två.

Däremot är det så klart svårt att sätta det som krav på en begagnad eftersom de flesta som har det är S4:or eller 3.0 (TDI eller TFSI) och då blir det ju lite mer pengar. Audi Soundsystem låter faktiskt riktigt bra för att vara originalljud.

Goffen Administratör
20 juni 2015 · 2 974 Inlägg

försök hitta en 10- va en hel del uppdateringar på 10an och framåt ex hade -09 stooora backspeglar den hade även ett dåligt lager i lådan som käkar upp ingående axeln "ev fixat på dom flesta men man vet ju inte" den hade även problem med nycklarna som inte funkar i tändningslåset och väldigt trög servo men allt det va fixat på 10+ så...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
MickeZ2
20 juni 2015 · 47 Inlägg

Köpte en 2011 diesel avant för några månader sedan. Det som jag inte direkt brydde mig om när vi köpte bilen men som nu är riktigt gott att ha är Audi sound system, Audi privacy(tonade rutor) & automatisk lucka bak. Sedan är sportstolar ett måste och även servotronic. Det enda jag saknar är AMI(Audi music interface) men det blir eftermontering under semestern.

JFfoto
20 juni 2015 ·

Tackar för all information smile då blir det 2010+, samt leta efter en med bra ljud, tonade rutor och vissa saker kan man ju iofs göra efteråt hos någon kunnig.

Om man ska köpa en 2010-2012, är det någonstans där det hunnit rosta? eller behöver jag inte bry mig om det? t.e.x skärmkanter o.s.v. Vet att vissa delar under bilen kan bli rosta, som stag och sådär men menar mest i skärmkanter om det börjat bubbla upp.

Goffen Administratör
21 juni 2015 · 2 974 Inlägg

Audi tar "goodwill" upp till 5år på ev lackskador såsom galvblåsor och dyl "lackgarantin är 3år annars" obs att godwill inte är nån garanti utan ansöks från bil till bil så fullstämplad servicebok på vag är ett stort + !

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
JFfoto
29 november 2015 ·

I Januari är det planerat att köpa en, är det några som har fler tips? Detta är första nya bilen jag köper, så vet inte riktigt vad man ska kolla.

Milltal? Det blir iaf en 11-12, eftersom 13 sent 12 kom facelift och köpa att en sån för mina pengar lär bli en med höga mil, så det går bort.

Så vad är rimliga miltal för en 11-12a? Och är det någon större service som ska göras mellan 10-15.000 mil?

Senast redigerat av Kalltkaffe (29 november 2015)

Powe_R
29 november 2015 · 414 Inlägg

Minns inte kamremsintervall, men det bör du kolla upp. 3.0 TDI har kedja det samt att det är en trevligare motor än 2.0tdi gör ju att jag själv i alla fall personligen skulle kolla främst på 3.0 tdi, alt en 3.0tfsi s4

S-tronic oljan skall bytas varje 6000mil, så kolla även om detta är gjort. (om du nu vill ha automat)

2.0tfsi är en trevlig motor, dock har många haft problem med att dem slukar olja. Många har fått sina motorer renoverade/utbytta. Skall du ha en 2.0tfsi så leta då efter en som är uppgraderad/renoverad alt utbytt.

edit: För 150' får du nog kolla på rätt långmilade bilar om du skall ha 3.0tdi, s4 går bort. 2.0tfsi går ibland få för riktigt attraktiva priser då "alla" vill köpa diesel nu för tiden

Senast redigerat av Powe_R (29 november 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Djo
30 november 2015 · 10 157 Inlägg

2012 är ju 3 år gamla skulle i min värld inte fått gått över 6000 mil med så nytt vill man ju ha maskinskade mil kvar  på försäkringen om något händer så.

Vilken modell av motor får någon annan uttala sig om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JFfoto
30 november 2015 ·

Djo skrev:
2012 är ju 3 år gamla skulle i min värld inte fått gått över 6000 mil med så nytt vill man ju ha maskinskade mil kvar  på försäkringen om något händer så.

Vilken modell av motor får någon annan uttala sig om.

Tackar, svårt att hitta en audi för de miltalen ser jag för de jag vill ge ut, isåfall får jag gå ner till -08 -09 kanske.. de flesta verkar ligga runt
11.000 mil..  svårt de här hmm

Djo
1 december 2015 · 10 157 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Djo skrev:
2012 är ju 3 år gamla skulle i min värld inte fått gått över 6000 mil med så nytt vill man ju ha maskinskade mil kvar  på försäkringen om något händer så.

Vilken modell av motor får någon annan uttala sig om.

Tackar, svårt att hitta en audi för de miltalen ser jag för de jag vill ge ut, isåfall får jag gå ner till -08 -09 kanske.. de flesta verkar ligga runt
11.000 mil..  svårt de här hmm

Alltså du får ju avgöra det är min högst personliga åsikt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JFfoto
1 december 2015 ·

Mjo fast förstår din poäng, men svårt att hitta en under 6000mil för de jag vill ge ut, så får nog bli  lite mer mil, om jag inte har tur då.

Läst lite om att 1.8 TFSI och 2.0 TFSI drar olja, är det något man bör oroa sig för?

Djo
2 december 2015 · 10 157 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Mjo fast förstår din poäng, men svårt att hitta en under 6000mil för de jag vill ge ut, så får nog bli  lite mer mil, om jag inte har tur då.

Läst lite om att 1.8 TFSI och 2.0 TFSI drar olja, är det något man bör oroa sig för?

Skulle ju personligen hålla mig från "problem" motorer som drar olja och dylikt" vet hur tyska motorer brukar låta som fått för lite olja någon gång i sitt liv,

sen är jag personligen för dåligt insatt i audis motorpogram för att kunna guida dig in i rätt val av motor. Hoppas någon annan mer audi insatt hjälpsam människa kan hjälpa dig där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ajokko
2 december 2015 · 214 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Mjo fast förstår din poäng, men svårt att hitta en under 6000mil för de jag vill ge ut, så får nog bli  lite mer mil, om jag inte har tur då.

Läst lite om att 1.8 TFSI och 2.0 TFSI drar olja, är det något man bör oroa sig för?

De KAN dra olja. Många gör det. Min 2.0 TFSI 180 drar ingenting mellan service (en gång per år, ca 1200 mil). Min fars förra A5 med samma motor (skillnad att min är E85) drog 1 liter/150-200 mil. Att han servade var 2000:e mil spelar nog ingen roll i sammanhanget eftersom den drog så mycket redan från start.

Det du bör tänka på är väl att se till att bilen är fullservad och gärna mer än så (undvik de som gått 2-3 år och 3000 mil mellan servicetillfällena) och att du har bra med mil kvar på motorförsäkringen.

1.8 TFSI kändes när jag provkörde lite väl klen, framför allt med quattro (och quattro måste du ha, en audi utan quattro är som en orostad formfranska, blek och totalt smaklös) så om du ska ha en bensinmotor, ta en 2.0 TFSI. Spelar mindre roll vilken du väljer då men så klart är 211 hk mer än 180. Dock chippas de till samma effekt om man nu är sugen på det.

E85-varianten av 180 hk är vad jag sett oftast hyfsat mycket billigare än motsvarande strikta bensinmodell. Jag gav 170k för min 2011 med 6700 mil, välutrustad, på bilfirma (Audihandlare). Detta för snart två år sedan. Å andra sidan kräver de service en gång per år (vilket för mig inte känns negativt, vartannat år är det bara oljebyte) och framför allt tätare intervall när det gäller byte av tändstift (3000 mil/2 år).

JFfoto
14 december 2015 ·

Ursäkta för lite segt svar här, men tänkt lite och tror jag drar mig för Audi, då de verkar vara rejält dyra att serva. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Andra bilar jag tänkt på är:

Subaru Impreza / Legacy
Volvo XC70
Volkswagen Passat 4motion

Och vill fortfarande lägga ut max 160.000 och bilen måste ha  fyrhjulsdrift. Tror XC70 går bort då fyrhjulsdriften inte kan mätas med
Audi´s eller Subarus, 4motion vet jag inte riktigt hur den är?

ajokko
15 december 2015 · 214 Inlägg

Frågan är ju då vad du ska ha fyrhjulsdriften till?

4motion är Haldex, precis som Volvos fyrhjulsdrift så går Volvo bort gör även VW (och Audi A3) bort. Och de flesta andra fyrhjulsdrivna "vardagsbilar" också. Subaru och Audi har vad jag förstått snarlik fyrhjulsdrift. BMW och Mercedes har jag inte riktigt koll på men de har vad jag vet inte Haldex i alla fall.

JFfoto
15 december 2015 ·

ajokko skrev:
Frågan är ju då vad du ska ha fyrhjulsdriften till?

4motion är Haldex, precis som Volvos fyrhjulsdrift så går Volvo bort gör även VW (och Audi A3) bort. Och de flesta andra fyrhjulsdrivna "vardagsbilar" också. Subaru och Audi har vad jag förstått snarlik fyrhjulsdrift. BMW och Mercedes har jag inte riktigt koll på men de har vad jag vet inte Haldex i alla fall.

Okej, tack för informationen smile Går fram och tillbaka med Audi, och idag bestämde jag återigen för en Audi, så får bli så, man lever bara en gång, och kommer säkert ångra mig sen om jag inte köper det jag verkligen vill ha.

Körde fyrhjulsdrift förra vintern för första gången och det kändes väldigt skönt, tog mig fram överallt, så vill ha det så nu varje vinter, framhjulsdrift är jag inget stort fan utav, bakhjulsdrift, visst, men finns inte så många nya bilar med det, bmw och mercedes, men de är inge bilar jag vill ha just nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang