Köpråd: Audi A4 08-12?

Djo
15 december 2015 · 10 157 Inlägg

Subaru är riktigt trevliga bilar men vill du ha en audi så satsa på en sådan och ja audi är dyra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JFfoto
29 december 2015 ·

Ingen mer som vill tillägga något om kostnader för Audi a4 2011-2012?

Hör överallt att de är väldigt dyra, 20.000 för rembyte och 6000 för vanlig service? 

Om man jämför med en v70, är det en väldans skillnad?

MickeZ2
30 december 2015 · 47 Inlägg

Ett tips om du nu är seriös spekulant på en A4 är att höra med en verkstad vad kamremsbyte kostar om du tror att du kommer behöva byta på en bil du kommer köpa. Att det skulle kosta 20k för att byta kamrem stämmer givetvis inte, kostar som de flesta andra VAG bilar och kan tänka mig runt 12k på en VAG verkstad men går nog att få för hälften om en mindre verkstad gör bytet. Fördelen är att intervallet är 21k mil på dieseln.

Priset på en vanlig service är svår att säga då det alltid finns tillägg som man skall göra beroende på mil och tid. Exempel bromsvätska vartannat år, friskluftsfilter, dieselfilter var 6000 mil. Dessa tillägg skall givetvis göras oavsett bilmärke och det är nog ungefär samma kostnad.

Förra servicen på min A4 gick på runt 6500 och då var det 6000 mil service med tillägg bromsvätskebyte, friskluftsfilter samt dieselfilter. Hade jag inte behövt göra tilläggen så hade servicen gått på under 4500 och det var på en auktoriserad verkstad.

Kan inte hålla med om att det är extremt dyr bil att serva utan tror att det är ganska normala priser för en 4-5 år gammal bil. En V40, V50, V60 eller V70 från samma år kostar nog ungefär desamma.

JFfoto
30 december 2015 ·

MickeZ2 skrev:
Ett tips om du nu är seriös spekulant på en A4 är att höra med en verkstad vad kamremsbyte kostar om du tror att du kommer behöva byta på en bil du kommer köpa. Att det skulle kosta 20k för att byta kamrem stämmer givetvis inte, kostar som de flesta andra VAG bilar och kan tänka mig runt 12k på en VAG verkstad men går nog att få för hälften om en mindre verkstad gör bytet. Fördelen är att intervallet är 21k mil på dieseln.

Priset på en vanlig service är svår att säga då det alltid finns tillägg som man skall göra beroende på mil och tid. Exempel bromsvätska vartannat år, friskluftsfilter, dieselfilter var 6000 mil. Dessa tillägg skall givetvis göras oavsett bilmärke och det är nog ungefär samma kostnad.

Förra servicen på min A4 gick på runt 6500 och då var det 6000 mil service med tillägg bromsvätskebyte, friskluftsfilter samt dieselfilter. Hade jag inte behövt göra tilläggen så hade servicen gått på under 4500 och det var på en auktoriserad verkstad.

Kan inte hålla med om att det är extremt dyr bil att serva utan tror att det är ganska normala priser för en 4-5 år gammal bil. En V40, V50, V60 eller V70 från samma år kostar nog ungefär desamma.

Okej, tackar.  Jo de kan man ju göra. Ringa runt och höra. smile

Sen när man väl har bilen lär man ju inte ta första priset en verkstad säger, man får ju ringa runt
lite och kolla, eftersom det varierar lite beroende verkstad.

Blir nog en Audi, känns som jag kommer ångra mig annars.

JFfoto
3 januari 2016 ·

Har lite funderingar på en A3a också, verkar få mer bil för pengarna i den prisklassen jag söker, iaf en som gått lägre. Är det i "stort sett" likadan som A4? Menar då motorerna, service, vanliga fel och så, att den är mindre ser jag ju. wink

Det enda negativa jämfört med A4 är väl att den har tråkigare inredning, ingen stor skärm som jag verkligen vill ha, men går väl att "ersätta" med någon stor gps eller liknande. smile Är lite utav en tekniknörd så.

Senast redigerat av Kalltkaffe (3 januari 2016)

MickeZ2
3 januari 2016 · 47 Inlägg

Står valet mellan en A3 8P som gjordes fram till 2013 så hade jag valt en A4 då A3:an känns väldigt gammal.

Har en A3 Sportback 1.6Tdi Ultra 2014 som är nästa generation och kallas 8V. Den känns faktiskt riktigt bra ligger fint på vägen. Den känns modernare rakt igenom jämfört med min A4:a.

Så om du funderar på en A3 så köp en 8V som kom 2013, helt klart värt att lägga till några kronor i inköp. Ett stort plus med min A3:a är förbrukningen som är låg. Enligt Audi 0,33 blandad men den drar ca 0,4-0,42 fram och tillbaka till jobbet ca 12km.

Tror inte att det skiljer några större summor för service mellan en A3 & A4, kanske att det är något dyrare för en A4.

JFfoto
8 juni 2016 ·

Nu är det dags, igen, var ett tag sen jag startade tråden, men nu är det dags på allvar.

Priset har jag höjt till 180.000 som max, helst lite under det. Och bestämt mig för en A4. Men en fråga, vad är smartast, att köpa en 2013, med facelift eller en 2010-2012 med mer utrustning och lägre mil?

För en 2013 lär man ju bara betala extra bara för faceliften, men man får väl mer bil för pengarna om man tar en 2012 med lägre mil. Är det i stort sett bara utseendet som ändrades eller är det några kända fel som blev fixade 2013? t.e.x oljeförbrukningen på vissa motorer.

Senast redigerat av JFfoto (8 juni 2016)

Goffen Administratör
8 juni 2016 · 2 974 Inlägg

Vare en diesel eller en bensinare du skulle ha?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
JFfoto
8 juni 2016 ·

Goffen skrev:
Vare en diesel eller en bensinare du skulle ha?

Det spelar ingen roll större roll, helst bensin men om den rätta bilen med diesel dyker upp så går även det.

Goffen Administratör
8 juni 2016 · 2 974 Inlägg

Jag hade ju tagit en diesel 13- du får säkert pynta liite mer men du borde få mer när du byterin/säljer med. Billig skatt på dom med så du behöver inte köra tusentals mil om året för att det ska gå ihop sig heller!

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
JFfoto
8 juni 2016 ·

Goffen skrev:
Jag hade ju tagit en diesel 13- du får säkert pynta liite mer men du borde få mer när du byterin/säljer med. Billig skatt på dom med så du behöver inte köra tusentals mil om året för att det ska gå ihop sig heller!

180 är absolut max, redan lagt till "pynta lite mer" i mitt pris :p   visst kan man få en skaplig för 180 med, men då ligger dessa runt ~10.000 mil oftast, men kanske inte är så farligt? vet du när närmsta service är efter ca 10.000 mil på en diesel?  förutom oljebyte var 1500 mil.

Goffen Administratör
8 juni 2016 · 2 974 Inlägg

Jag vill minnas att dom stora servicarna är vid 9k för då är det luftfilter bränslefilter och kupefilter 6k äre väl bara olja filter och kupefilter och övrig kontroll... kamrem är vid 21k på diesel 2.0tdi har tyvärr inte i huvudet vad saker och ting kostar.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
JFfoto
8 juni 2016 ·

Goffen skrev:
Jag vill minnas att dom stora servicarna är vid 9k för då är det luftfilter bränslefilter och kupefilter 6k äre väl bara olja filter och kupefilter och övrig kontroll... kamrem är vid 21k på diesel 2.0tdi har tyvärr inte i huvudet vad saker och ting kostar.

Tackar, lutar åt ditt förslag, men är ändå lite kluven till en med 10.000 mil, har bestämt sagt "ingen bil som gått runt 10" men kanske inte ska vara så rädd ändå?

Goffen Administratör
8 juni 2016 · 2 974 Inlägg

Det går ju hitta en och annan för dom pengarna du vill ge... https://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4 … 17&w=3

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
macattac
9 juni 2016 · 201 Inlägg

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … amp;last=1

Får du pengar över till annat och bilen har helt ny koppling.....

Senast redigerat av macattac (9 juni 2016)

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
JFfoto
9 juni 2016 ·

macattac skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDI_Avant__136hk__66867733.htm?ca=11&w=1&last=1

Får du pengar över till annat och bilen har helt ny koppling.....

Tackar, hittade dock denna nyss, närmare också.

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A4_2 … =9&w=3

Men kanske vänta och se om det dyker upp någon med mindre miltal.

macattac
10 juni 2016 · 201 Inlägg

JFfoto skrev:

macattac skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDI_Avant__136hk__66867733.htm?ca=11&w=1&last=1

Får du pengar över till annat och bilen har helt ny koppling.....

Tackar, hittade dock denna nyss, närmare också.

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A4_2 … =9&w=3

Men kanske vänta och se om det dyker upp någon med mindre miltal.

Den jag skickade var min gamla därför jag skickade den smile Jag vet skicket på den och den har BSR Steg 1.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
JFfoto
10 juni 2016 ·

macattac skrev:

JFfoto skrev:

macattac skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDI_Avant__136hk__66867733.htm?ca=11&w=1&last=1

Får du pengar över till annat och bilen har helt ny koppling.....

Tackar, hittade dock denna nyss, närmare också.

http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A4_2 … =9&w=3

Men kanske vänta och se om det dyker upp någon med mindre miltal.

Den jag skickade var min gamla därför jag skickade den smile Jag vet skicket på den och den har BSR Steg 1.

Haha jaså ☺ är dock inte ute eftee något med trim.. helt orginal helst.. funderar starkt på den jag länkade.. beslutsångest :p

Edit: den är nog såld redan big_smile

Senast redigerat av JFfoto (10 juni 2016)

JFfoto
11 juni 2016 ·

Hur är det med gps? är det gps som standard eller är det tillägg i MMI eller något?  Och är gpsen något att ha, eller är det värt att
skaffa en extern istället?

macattac
12 juni 2016 · 201 Inlägg

JFfoto skrev:
Hur är det med gps? är det gps som standard eller är det tillägg i MMI eller något?  Och är gpsen något att ha, eller är det värt att
skaffa en extern istället?

NAVI i MMI är ett tillval...ett snordyrt sådant på äkta tyskt manér smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang