Köpråd: Audi A4 08-12?

Danzer
18 juni 2016 · 69 Inlägg

Min är en 2010 140hk S-line quattro som är till salu inom en kort stund. Har rullat 11k den finns på min sida om de skulle vara intressant smile

Renault Megane "Familjefabriken" (2002)
JFfoto
18 juni 2016 ·

Danzer skrev:
Min är en 2010 140hk S-line quattro som är till salu inom en kort stund. Har rullat 11k den finns på min sida om de skulle vara intressant smile

Tackar, men ska ta lån via bilfirma så privat är tyvärr inte aktuellt hmm

Danzer
18 juni 2016 · 69 Inlägg

JFfoto skrev:

Danzer skrev:
Min är en 2010 140hk S-line quattro som är till salu inom en kort stund. Har rullat 11k den finns på min sida om de skulle vara intressant smile

Tackar, men ska ta lån via bilfirma så privat är tyvärr inte aktuellt hmm

Okej hade tänkt mig 138k för den med alla extraljusen big_smile

Renault Megane "Familjefabriken" (2002)
Henrik-N
18 juni 2016 · 450 Inlägg

JFfoto skrev:

Goffen skrev:
Jag hade ju tagit en diesel 13- du får säkert pynta liite mer men du borde få mer när du byterin/säljer med. Billig skatt på dom med så du behöver inte köra tusentals mil om året för att det ska gå ihop sig heller!

180 är absolut max, redan lagt till "pynta lite mer" i mitt pris :p   visst kan man få en skaplig för 180 med, men då ligger dessa runt ~10.000 mil oftast, men kanske inte är så farligt? vet du när närmsta service är efter ca 10.000 mil på en diesel?  förutom oljebyte var 1500 mil.

En fråga: vad spelar de egentligen för roll vilken service som är nästa. Man köper väl bil efter skick och plånbok.
Är de så att du är nojig att serva bilen alt att en större service är på gång så köp en billigare.

Det är betydligt billigare att köpa en bil änatt äga och ha den i drift.

Sen tycker jag att en så gammal bilar inte värd att låna till.

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Henrik-N skrev:

JFfoto skrev:

Goffen skrev:
Jag hade ju tagit en diesel 13- du får säkert pynta liite mer men du borde få mer när du byterin/säljer med. Billig skatt på dom med så du behöver inte köra tusentals mil om året för att det ska gå ihop sig heller!

180 är absolut max, redan lagt till "pynta lite mer" i mitt pris :p   visst kan man få en skaplig för 180 med, men då ligger dessa runt ~10.000 mil oftast, men kanske inte är så farligt? vet du när närmsta service är efter ca 10.000 mil på en diesel?  förutom oljebyte var 1500 mil.

En fråga: vad spelar de egentligen för roll vilken service som är nästa. Man köper väl bil efter skick och plånbok.
Är de så att du är nojig att serva bilen alt att en större service är på gång så köp en billigare.

Det är betydligt billigare att köpa en bil änatt äga och ha den i drift.

Sen tycker jag att en så gammal bilar inte värd att låna till.

Då kan det ju vara gott att veta om nästkommande service, om kanske 2000mil kommer springa lös på 10-15.000:- hos en verkstad, eller om det bara är oljebyten som är planerat under de nästkommande 6000 milen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JFfoto
18 juni 2016 ·

Henrik-N skrev:

JFfoto skrev:

Goffen skrev:
Jag hade ju tagit en diesel 13- du får säkert pynta liite mer men du borde få mer när du byterin/säljer med. Billig skatt på dom med så du behöver inte köra tusentals mil om året för att det ska gå ihop sig heller!

180 är absolut max, redan lagt till "pynta lite mer" i mitt pris :p   visst kan man få en skaplig för 180 med, men då ligger dessa runt ~10.000 mil oftast, men kanske inte är så farligt? vet du när närmsta service är efter ca 10.000 mil på en diesel?  förutom oljebyte var 1500 mil.

En fråga: vad spelar de egentligen för roll vilken service som är nästa. Man köper väl bil efter skick och plånbok.
Är de så att du är nojig att serva bilen alt att en större service är på gång så köp en billigare.

Det är betydligt billigare att köpa en bil änatt äga och ha den i drift.

Sen tycker jag att en så gammal bilar inte värd att låna till.

Tråden heter köpråd, och då vill man väl veta allt man kan om bilen man ska köpa? Nojig? Frågade bara när nästa service var. Och det skiljer sig väl mellan bensin och diesel när service  är.

Har hittat en 2014 kanske, och tycker inte det är gammalt.

JFfoto
18 juni 2016 ·

Ska ringa på Måndag och höra angående dessa två:

2014 Avant diesel som rullat 9700mil, men de ska ha ganska mycket över det jag vill ge, men dom har haft den ca 2 månader så tänkte om
de gick att pruta ordentligt. Tror inte det kommer gå men skadar ju inte att fråga.

Sen en 2013 Sedan diesel som rullat 6800mil.  Får se på måndag, uppdaterar här efteråt.

CTR-Jante
19 juni 2016 · 301 Inlägg

Goffen skrev:
Audi tar "goodwill" upp till 5år på ev lackskador såsom galvblåsor och dyl "lackgarantin är 3år annars" obs att godwill inte är nån garanti utan ansöks från bil till bil så fullstämplad servicebok på vag är ett stort + !

Jag fick inget för mina blåsor på min 11a.. Var inne två gånger å tjatade..
Så det är inget man kan räkna med..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
CTR-Jante
19 juni 2016 · 301 Inlägg

Är hjul lager är bytta är det ett plus, vanligt fel på A4.  Byte mitt första vid 7000mil.. kommer nog fler.. Kör du diesel nu?
Jag som inte hade haft diesel innan tyckte att min bil var jävligt svår körd i början å även nu ibland.. Massa motor stopp. Händer inget på låga varv.. Blåtand hands free är en bra sak som man bör ha.. Är dåligt med utrustning i bilarna från början.

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
JFfoto
20 juni 2016 ·

Varför har vissa modeller smalare skärm i instrumentpanelen? eller är det jag som ser fel? :p

it_mutt Avstängd
20 juni 2016 · 10 388 Inlägg

JFfoto skrev:
Varför har vissa modeller smalare skärm i instrumentpanelen? eller är det jag som ser fel? :p

Visa ett exempel?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JFfoto
20 juni 2016 ·

it_mutt skrev:

JFfoto skrev:
Varför har vissa modeller smalare skärm i instrumentpanelen? eller är det jag som ser fel? :p

Visa ett exempel?

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9456222

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9731922

JFfoto
20 juni 2016 ·

JFfoto skrev:

it_mutt skrev:

JFfoto skrev:
Varför har vissa modeller smalare skärm i instrumentpanelen? eller är det jag som ser fel? :p

Visa ett exempel?

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9456222

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9731922

Svarar mig själv :p

Vet inte exakt skillnaden, men tror att det är typ snikmodellen utav MMI om man har den mer smala displayen.

Senast redigerat av JFfoto (20 juni 2016)

it_mutt Avstängd
20 juni 2016 · 10 388 Inlägg

JFfoto skrev:

JFfoto skrev:

it_mutt skrev:
Visa ett exempel?

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9456222

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9731922

Svarar mig själv :p

Vet inte exakt skillnaden, men tror att det är typ snikmodellen utav MMI om man har den mer smala displayen.

Radio Chorus och MMI Basic Plus 2G har smalare skärm än ex.vis MMI High 2G & MMI Multimedia 3G/Basic 3G. Dessa två har i sin tur mindre skärmar (och lägre upplösning) än MMI 3G/ 3G Plus, MMI High 3G och MMI 3G Plus Connect (de två sista vet jag inte ens om de sitter i A4:orna alls)

Senast redigerat av it_mutt (20 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JFfoto
20 juni 2016 ·

it_mutt skrev:

JFfoto skrev:

JFfoto skrev:

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9456222

http://www.mellinger.se/bilar-i-hallen/#/bil/9731922

Svarar mig själv :p

Vet inte exakt skillnaden, men tror att det är typ snikmodellen utav MMI om man har den mer smala displayen.

Radio Chorus och MMI Basic Plus 2G har smalare skärm än ex.vis MMI High 2G & MMI Multimedia 3G/Basic 3G. Dessa två har i sin tur mindre skärmar (och lägre upplösning) än MMI 3G/ 3G Plus, MMI High 3G och MMI 3G Plus Connect (de två sista vet jag inte ens om de sitter i A4:orna alls)

Okej, tackar. Det är nog ingen dealbreaker för mig. Blir nog nöjd ändå bara det är en skärm i. wink

it_mutt Avstängd
20 juni 2016 · 10 388 Inlägg

JFfoto skrev:

it_mutt skrev:

JFfoto skrev:

Svarar mig själv :p

Vet inte exakt skillnaden, men tror att det är typ snikmodellen utav MMI om man har den mer smala displayen.

Radio Chorus och MMI Basic Plus 2G har smalare skärm än ex.vis MMI High 2G & MMI Multimedia 3G/Basic 3G. Dessa två har i sin tur mindre skärmar (och lägre upplösning) än MMI 3G/ 3G Plus, MMI High 3G och MMI 3G Plus Connect (de två sista vet jag inte ens om de sitter i A4:orna alls)

Okej, tackar. Det är nog ingen dealbreaker för mig. Blir nog nöjd ändå bara det är en skärm i. wink

Det går att skaka fram eftermarknadsenheter som alternativ till MMI-systemen som ger lite mer friheter och möjligheter om man så önskar, men det är ju en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
20 juni 2016 ·

Sätt inte ditt kalla kaffe i vrångstrupen nu men A4 är en ganska problemtyngd bil med ganska kostsamna och återkommande verkstadsbesök, servicen du nojjade över är ditt minsta bekymmer, det är alltså repetitionerna du ska nojja över.
Mitt råd är att helt avstå A4 och köpa ngt driftsäkert då jag tycker mig kunna läsa att det ändock är viktigt för dig och du inte skiter tusenlappar i näven var morgon.

JFfoto
20 juni 2016 ·

Evildan skrev:
Sätt inte ditt kalla kaffe i vrångstrupen nu men A4 är en ganska problemtyngd bil med ganska kostsamna och återkommande verkstadsbesök, servicen du nojjade över är ditt minsta bekymmer, det är alltså repetitionerna du ska nojja över.
Mitt råd är att helt avstå A4 och köpa ngt driftsäkert då jag tycker mig kunna läsa att det ändock är viktigt för dig och du inte skiter tusenlappar i näven var morgon.

Vet inte jag, många som säger olika. Och om man googlar på ett annat  märke kommer det upp lika många trådar med fel där med.

Evildan
20 juni 2016 ·

JFfoto skrev:

Evildan skrev:
Sätt inte ditt kalla kaffe i vrångstrupen nu men A4 är en ganska problemtyngd bil med ganska kostsamna och återkommande verkstadsbesök, servicen du nojjade över är ditt minsta bekymmer, det är alltså repetitionerna du ska nojja över.
Mitt råd är att helt avstå A4 och köpa ngt driftsäkert då jag tycker mig kunna läsa att det ändock är viktigt för dig och du inte skiter tusenlappar i näven var morgon.

Vet inte jag, många som säger olika. Och om man googlar på ett annat  märke kommer det upp lika många trådar med fel där med.

Man kan googla sig till att heroin inte är skadligt heller, det gäller att vara källkritisk.

Här har du lite oberoende statistik att tillgå.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/8

Ingen rolig läsning för en spekulant.

JFfoto
20 juni 2016 ·

Evildan skrev:

JFfoto skrev:

Evildan skrev:
Sätt inte ditt kalla kaffe i vrångstrupen nu men A4 är en ganska problemtyngd bil med ganska kostsamna och återkommande verkstadsbesök, servicen du nojjade över är ditt minsta bekymmer, det är alltså repetitionerna du ska nojja över.
Mitt råd är att helt avstå A4 och köpa ngt driftsäkert då jag tycker mig kunna läsa att det ändock är viktigt för dig och du inte skiter tusenlappar i näven var morgon.

Vet inte jag, många som säger olika. Och om man googlar på ett annat  märke kommer det upp lika många trådar med fel där med.

Man kan googla sig till att heroin inte är skadligt heller, det gäller att vara källkritisk.

Här har du lite oberoende statistik att tillgå.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/8

Ingen rolig läsning för en spekulant.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … ligt-dekra

Finns väl lika många positiva tester som negativa. Inte för jag tror att A4 är helt problemfri, tar gärna emot tips men svårt det här, när många säger olika.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang