Hemmafixad el gällande lampor, dodge van b250

limpthegimp
16 juni 2015 · 27 Inlägg

Tjena!
Har en äldre kärra, en van b250 från 89, som stått över vintern. Efter vinterförvaringen fungerar inte längre några lysen, dvs varken halv, hel, bak eller bromsljus. Övrig el och så funkar.
Meckade loss kåpan under ratten, kollade alla efter monterade säkringar och liknande och allt ser bra ut.
Men för att förklara kopplingen, så som jag förstår den; från batteriet går det en plus till två slutande relän, bryggade med en kabel på 30. Inga konstigheter. Sen går en jord (plåten till instrumentpanelen - testat och denna jordar fint) till 85. Här är jag konfunderad, skall inte denna gå till 87? Visst, tanken är ju att bryta en jord, men funkar ens reläet då? Eller ja, det funkade ju sist så... Sedan, från 86 går det kabel, en från varje, till hel/halv-brytaren, och sist går det från 87 två kablar som jag inte vet var de går, original ärger på dessa är röd och lila.
Ser inte så bra på originalljusswitchen men kablarna från hel/halv verkar gå hit upp.
Men, det som förbryllar mig mest är bromsljuset. Detta bör ju funka oavsett, är kan något paj i brytaren för ljuset de till att bromsljuset torskar...?
Någon som har koll på denna typ av kärra och har bra tips?
Just det, jag misstänkte först reläerna så dessa är bytta. Enda skillnaden är att de nya är på 40A medans de gamla är på 30, men detta lär ju knappast spela någon roll?

Alla tips och ideér är varmt välkomna!

Mervolic Yawn...
16 juni 2015 · 3 151 Inlägg

85/86 är signalen, när ström skickas mellan dessa stift så aktiveras utgången på stift 87 som skickar vidare strömmen från kabeln kopplad till stift 30.

Så dom två kablarna som går från stift 87 går antagligen till lyktorna eller till något annat som styr ljuset i lyktorna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang