Volvo 940 läcker lite olja

Bukefalos
17 juni 2015 · 14 Inlägg

Hej!
Min Volvo 945 -94 läcker lite motorolja - när man varit ute och kört med den och parkerar den någonstans läcker det några droppar och när man kör därifrån är det en liten fläck på marken. Inget stort droppande eller rinnande alltså utan några droppar varje gång. Var inne på Bilia med den och de tyckte det verkade rätt normalt. Fick rådet att inte göra nånting eftersom det inte är värt att åtgärda på en gammal 940 som läcker så lite (dyrt med felsökning och många packningar som skulle behöva bytas). Men jag tycker det känns trist med en liten oljefläck på uppfarten varje gång man parkerat över natten. Vad tycker ni jag ska göra? Kan en flaska oljetätningsmedel, typ Rislone, göra något? Är det värt ett försök?

Mack Forum- och sitemoderator
17 juni 2015 · 26 136 Inlägg

Eller så tvättar du lite snabbt och undersöker vart dropparna tränger ut..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bukefalos
17 juni 2015 · 14 Inlägg

Mack skrev:
Eller så tvättar du lite snabbt och undersöker vart dropparna tränger ut..?

Ja, det ska jag göra, inte säker på hur man enklast ska göra det dock! Den är jävligt skitig både i motorrummet och framför allt i underredet. Skulle kanske behöva en billyft men tillgång till högtrycksspolning men det finns väl inga tvätta själv-stationer kvar som tillåter kombinationen lyft+vatten?

jaka54
17 juni 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Bukefalos
17 juni 2015 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Jag torkade rent litegrann för nån timme sedan och nu kan jag med säkerhet säga att det runnit ett par droppar från själva oljepåfyllningslocket under tiden bilen stått parkerad. Är väl nån gummiring eller nåt i locket som är gammal eller saknas?

nitrousblu3_rs
17 juni 2015 · 262 Inlägg

Bukefalos skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Jag torkade rent litegrann för nån timme sedan och nu kan jag med säkerhet säga att det runnit ett par droppar från själva oljepåfyllningslocket under tiden bilen stått parkerad. Är väl nån gummiring eller nåt i locket som är gammal eller saknas?

Eller så har du övertryck i vevhusventilationen. Men börja att byta packningen i oljelocket;
http://vparts.se/se/packning-oljelock-v … 0-940.html

Senast redigerat av Klints (17 juni 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2015 · 14 041 Inlägg

Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bukefalos
17 juni 2015 · 14 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Yes. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning för 3 veckor sedan, dock!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juni 2015 · 14 041 Inlägg

Bukefalos skrev:

Vettemannen skrev:
Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Yes. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning för 3 veckor sedan, dock!

Bra!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bukefalos
27 juni 2015 · 14 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-715f93264e7aea1659f7ad83a57b78f0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-bae0dcb96cfc6935118c5d86958f57a5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-7d31310db90322c954898be42ef4f218.jpg


Det känns som att det kan vara ventilkåpstätningen tycker jag?

jaka54
27 juni 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du sa ju att oljan kom från oljelocket!? Byt först gummipackningen i locket så får du se sen om det kommer olja från något annat ställe.

Bukefalos
27 juni 2015 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du sa ju att oljan kom från oljelocket!? Byt först gummipackningen i locket så får du se sen om det kommer olja från något annat ställe.

Ja det gör det också, litegrann, men det läcker nån annanstans också for sure. Själv tippar jag på ventilkåpstätningen.

Bukefalos
2 juli 2015 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Hej! Det ser rätt geggigt ut bakom kamaxelkåpan så det verkar som att det kan vara packboxen du pratar om som läcker. Men jag ser inte riktigt var den sitter eller hur man byter den. Kan du ge en fingervisning i rätt riktning eller finns det någon guide som visar hur man gör?

EDIT: http://www.skruvat.se/Packbox-vevaxel-P12482.aspx är det en sån här jag ska ha?

Senast redigerat av Bukefalos (2 juli 2015)

jaka54
2 juli 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Nej inte den! Den du hänvisar till är för vevaxeln!
Du ska ha packboxen till kamaxeln! Den sitter upptill.
Ta bort kylarfläkten och kamkåpan (och antagligen kylaren) så ser du det tandade kamaxelhjulet. Kamremshjulet sitter med en mutter. OBS! Kamremmen måste hållas i läge när du lossar kamremshjulet annars måste du ställa in kamtiderna igen (vilket inte är svårt)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 juli 2015 · 3 730 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej inte den! Den du hänvisar till är för vevaxeln!
Du ska ha packboxen till kamaxeln! Den sitter upptill.
Ta bort kylarfläkten och kamkåpan (och antagligen kylaren) så ser du det tandade kamaxelhjulet. Kamremshjulet sitter med en mutter. OBS! Kamremmen måste hållas i läge när du lossar kamremshjulet annars måste du ställa in kamtiderna igen (vilket inte är svårt)

Kylet behövs inte tas bort. Dreven sitter med bult. Sen ska ventilkåpan bort samt första överfallet på kamaxel. Möjligen går det att byta på plats men då finns risk att sabba packboxen vid montering. Gjorde denna operation förra fredagnatten med driftsvarm motor. Ett gott råd är att vänta tills allt svalnar hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
lewwan Överladdad gröngöling
17 juli 2015 · 1 302 Inlägg

Det brukar även tryckas ut olja vid oljefällan, gör som ovanstående säger, tvätta rent motorn sen kör du lite och kikar

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang