Framvagnen modifierades förra året med e46 länkarmar, omsvetsade styrspindlar för snabbare styrning/ mer styrutslag. HSD monopro coilovers. Bromskylning.
Jämförelse mellan original e36 328 zf låda 28,6mm axel och diesellådan med 35mm axel Här ser man även skillnaden på lutningen av motorn. Den vinklas alltså upp ca 10 grader. Diesellådan är även bredare och längre samt har en större medbringare mot kardanen, så en kardan kommer måste specialtillverkas senare.
jojje81 skrev: Bultmönstret är annars samma eller hur? Att motorn blir mer rak är bara bra..då får man plats me större snurra
Precis men så blir ju ett specialtillverkat insug och ombyggnad av tråg och oljepickup samt kardan och motorfästen så det är ju inte den enklaste lösningen
Haha riktigt sjukt projekt man blir ju inte lite sugen själv att göra ett projekt när man läser detta men det är bra att kanske läsa så mycket själv innan man börjar själv om jag får ställa en fråga till dig som bygger, tycker du att det är bättre att bygga på en e36 eller e30?
edinZ skrev: Haha riktigt sjukt projekt man blir ju inte lite sugen själv att göra ett projekt när man läser detta men det är bra att kanske läsa så mycket själv innan man börjar själv om jag får ställa en fråga till dig som bygger, tycker du att det är bättre att bygga på en e36 eller e30?
Jadu alltså det är ju en bra fråga, det beror nog vad man har tänkt använda bilen till? e36an har ju lite modernare bakvagn än e30 så det är väl en fördel samt att får man tag på en M3 3.2L så har man en riktigt stabil bakvagn som håller för mycket effekt och en motor med bra grundeffekt som man kan sälja för bra pengar eller bygga på, Originalbromsar på e30 är ju inte heller så bra. Men ska man bygga från scratch så byter man ju endå allt i princip och då spelar nog val av bil mindre roll.. Men jag skulle vilja våga säga att man kommer längre med en e36a utan att börja byta bakvagn och bromsar.
Allt är ju relativt Ingenting blir billigt i slutändan
edinZ skrev: Haha riktigt sjukt projekt man blir ju inte lite sugen själv att göra ett projekt när man läser detta men det är bra att kanske läsa så mycket själv innan man börjar själv om jag får ställa en fråga till dig som bygger, tycker du att det är bättre att bygga på en e36 eller e30?
Jadu alltså det är ju en bra fråga, det beror nog vad man har tänkt använda bilen till? e36an har ju lite modernare bakvagn än e30 så det är väl en fördel samt att får man tag på en M3 3.2L så har man en riktigt stabil bakvagn som håller för mycket effekt och en motor med bra grundeffekt som man kan sälja för bra pengar eller bygga på, Originalbromsar på e30 är ju inte heller så bra. Men ska man bygga från scratch så byter man ju endå allt i princip och då spelar nog val av bil mindre roll.. Men jag skulle vilja våga säga att man kommer längre med en e36a utan att börja byta bakvagn och bromsar.
Allt är ju relativt Ingenting blir billigt i slutändan
haha precis som du säger, blir bara dyrare och dyrare i slutändan nee för jag tänkte mig också typ vilken som är bäst att även lära sig att bygga på och köra
Oj! Vilket härligt och seriöst bygge. Sånt här är sjukt inspirerande och kommer att följa bygget såklart. Önskar jag hade mod och kunskap att göra nått liknande. Keep up the good work! // mvh Urb.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Oljetråget modifieras för att passa nya lutningen, 0.5L tappar jag på att vinkla om botten. Motorn rymmer original 6,5L och nu kommer jag köra med oljekylare som ökar volymen en aning samt att max-min på stickan är ca 1L. Med tanke på att det är ca 100 mil mellan oljebytena på denna maskin bör detta gå fint
Brago skrev: Kör gummikuddar till pumparnas fäste, annars kommer de låta som en stenkross i skuffen
Sen satsa på en riktig skvalpplåt i tråget! T-Parts säljer med klaffluckor!
Hehe jo jag vet ju hur det lät med en pump förra året är gummi mellan pumpen och aluplåten sen blir det som du säger gummikuddar till karossen Jag har funderar mycket kring hur jag ska bygga skvalpplåtar i tråget.. Tack för tipset! Ska kolla in dom..
Lite dåligt med uppdateringar just nu, jobb och Gatebil Rudskogen nästa vecka så bygget får vänta. Påbörjat bränslesystem och lite småfix.. Bilder på det kommer senare
Tråget svetsat! Var riktig plåga svetsa i det gjutna aluminumet som sugit åt sig olja sen 90talet. Svetsfogarna ser ut därefter, men det verkar hålla tätt.