Volvo 740, bra tomgång men skakar i hela bilen.

nippletwister
17 juni 2015 · 22 Inlägg

Hejsan! Har en 740 -87 med B230f som stått ett tag pga glapp i bränslepumpen men nu går den, dock går den riktigt illa. Den står fint på tomgången som den ska runt 750 rpm men hela bilen skakar och växelspaken snurrar nästan runt i cirklar.
Har hört att insugspackningen kan bli dålig och orsaka problem med tomgången men den är jättestabil och bilen rullar på bra förutom att den knappt går att köra pga skakningarna och vibrationerna.

Bytte fördelarlock, tändspole och tändkablar och tror att den nu går på 4 cylindrar istället för 3 men skakningarna är kvar.

Någon som har tips på hur jag ska lösa detta?smile Vill få den att gå bra och sedan sälja iväg den!

Bike
17 juni 2015 ·

skakar det om du ökar tomgången lite genom att gasa
säg till 850-900 rpm

_Thor_
17 juni 2015 · 512 Inlägg

Det låter som motorfästen är dåliga.

På tomgång kan bilen utveckla gungningar, och vid gaspådrag kan det rycka i växelspaken om motorn rör sig för mycket.

Det bör dock märkas minera om du ökar varvtalet lite grann.

nippletwister
17 juni 2015 · 22 Inlägg

Då jag gasar över typ 1000 rpm så blir det betydligt mindre, samt d¨å jag färdas i över 80 km/h, då går den som vanligt. Vid motorbromsning och jämn fart runt 80 märks ingenting.
Gaspådrag kan kännas som att en jordbävning håller på att börja.

_Thor_
17 juni 2015 · 512 Inlägg

nippletwister skrev:
Då jag gasar över typ 1000 rpm så blir det betydligt mindre, samt d¨å jag färdas i över 80 km/h, då går den som vanligt. Vid motorbromsning och jämn fart runt 80 märks ingenting.
Gaspådrag kan kännas som att en jordbävning håller på att börja.

Det låter mer som ett maskinellt fel inuti motorn...

Kan du lyfta ventilkåpan och kolla så allt ser helt ut?

Annards skulle ett fel i tändningen kunna ge samma fel du beskriver. Hur ser alla tändstift ut?

nippletwister
18 juni 2015 · 22 Inlägg

_Thor_ skrev:

nippletwister skrev:
Då jag gasar över typ 1000 rpm så blir det betydligt mindre, samt d¨å jag färdas i över 80 km/h, då går den som vanligt. Vid motorbromsning och jämn fart runt 80 märks ingenting.
Gaspådrag kan kännas som att en jordbävning håller på att börja.

Det låter mer som ett maskinellt fel inuti motorn...

Kan du lyfta ventilkåpan och kolla så allt ser helt ut?

Annards skulle ett fel i tändningen kunna ge samma fel du beskriver. Hur ser alla tändstift ut?

Tändstiften ser bra och likadana ut

Ovesund
18 juni 2015 · 143 Inlägg

Testa ryck i motorn och se om den sitter fast ordentligt. gamla motorkuddar går lätt sönder.

jaka54
18 juni 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Precis! Det måste vara de tre motorkuddarna som är slut.

nippletwister
21 juni 2015 · 22 Inlägg

Ingen som råkar veta varför den ibland startar när man för växelspaken mot en växel? Ibland klickar den till då ja försöker starta men när jag rör växelspaken så går den igång?

nippletwister
22 juni 2015 · 22 Inlägg

Ovesund skrev:
Testa ryck i motorn och se om den sitter fast ordentligt. gamla motorkuddar går lätt sönder.

Den sitter som den ska... Går inte att rubba

Tampongpunkarn
22 juni 2015 · 786 Inlägg

Går den på alla 4a cylindrar? Låter knäppt om du säger den sitter som den skall, Annars Sätt handen på Ventilkåpans kork, Tryck faktist lite, Ifrån båda hållen! sitter den kvar och ej hoppar iväg när du trycker, så under bilen med dig och tryck på växellådan, Fot eller hand spelar ingen roll.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
jaka54
23 juni 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du lagt dig under bilen och kollat det tredje gummifästet, det som håller växellådan?
Kolla också kardanens gummilagring.
Kolla också tändläget!
Jag antar att du bytt rotor, olja, filter och luftfilter och kollat att det inte finns några luftläckor vid insuget.

Låter motsägelsefullt när du säger att du har jämn tomgång men att motorn "ruskar" på sig, går liksom inte ihop.
Byt motorkuddar (3stycken) för säkerhets skull, de är ju billiga. Då har du eliminerat en felkälla.
Se också till att köra med Volvo originalstift och inte Biltemas stift.

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2015)

nippletwister
23 juni 2015 · 22 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Går den på alla 4a cylindrar? Låter knäppt om du säger den sitter som den skall, Annars Sätt handen på Ventilkåpans kork, Tryck faktist lite, Ifrån båda hållen! sitter den kvar och ej hoppar iväg när du trycker, så under bilen med dig och tryck på växellådan, Fot eller hand spelar ingen roll.

Nej den går på 3 cylindrar endast.
Ska prova med dina tips senare!

nippletwister
23 juni 2015 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du lagt dig under bilen och kollat det tredje gummifästet, det som håller växellådan?
Kolla också kardanens gummilagring.
Kolla också tändläget!
Jag antar att du bytt rotor, olja, filter och luftfilter och kollat att det inte finns några luftläckor vid insuget.

Låter motsägelsefullt när du säger att du har jämn tomgång men att motorn "ruskar" på sig, går liksom inte ihop.
Byt motorkuddar (3stycken) för säkerhets skull, de är ju billiga. Då har du eliminerat en felkälla.
Se också till att köra med Volvo originalstift och inte Biltemas stift.

Har endast bytt filter och lmm vid ett tidigare tillfälle. Köpte biltemastift idag men ingen skillnad från andra cylinder (den som inte tänder)

_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

nippletwister skrev:

Volvo240Driver skrev:
Går den på alla 4a cylindrar? Låter knäppt om du säger den sitter som den skall, Annars Sätt handen på Ventilkåpans kork, Tryck faktist lite, Ifrån båda hållen! sitter den kvar och ej hoppar iväg när du trycker, så under bilen med dig och tryck på växellådan, Fot eller hand spelar ingen roll.

Nej den går på 3 cylindrar endast.
Ska prova med dina tips senare!

Hur ser det tändstiften ut på den cylindern som inte går?

nippletwister
29 juni 2015 · 22 Inlägg

_Thor_ skrev:

nippletwister skrev:

Volvo240Driver skrev:
Går den på alla 4a cylindrar? Låter knäppt om du säger den sitter som den skall, Annars Sätt handen på Ventilkåpans kork, Tryck faktist lite, Ifrån båda hållen! sitter den kvar och ej hoppar iväg när du trycker, så under bilen med dig och tryck på växellådan, Fot eller hand spelar ingen roll.

Nej den går på 3 cylindrar endast.
Ska prova med dina tips senare!

Hur ser det tändstiften ut på den cylindern som inte går?

De ser bra ut i färgen men senast så var de lite fuktigare än resten.
Har dock kommut fram till att de är spridaren de är fel på eftersom jag provade att byta cylinder 2s spridarkabel till 3an och då gick inte den cylindern igång.
Provade få loss en spridare från den lokala skroten men fick fan inte loss en enda! Provade på typ 4 bilar, nån som har tips på det?

nippletwister
9 augusti 2015 · 22 Inlägg

Försöker få en update igen. Har nu bytt olja och filter, tändstift, bränslefilter, nytt fördelarlock men den skakar och darrar fortfarande på låga varv. Lite ökad tomgång och den går jättefint, samma sak vid högre hastigheter. Växelspaken rör på sig mer än vad den ska under tomgång och även kopplingspedalen som låter då de skakar. Förstår inte vad felet är då det började efter att bilen stått helt still i ca 2 veckor.
Om någon har något mer tips skulle jag va evigt tacksam!

_Thor_
9 augusti 2015 · 512 Inlägg

nippletwister skrev:
Försöker få en update igen. Har nu bytt olja och filter, tändstift, bränslefilter, nytt fördelarlock men den skakar och darrar fortfarande på låga varv. Lite ökad tomgång och den går jättefint, samma sak vid högre hastigheter. Växelspaken rör på sig mer än vad den ska under tomgång och även kopplingspedalen som låter då de skakar. Förstår inte vad felet är då det började efter att bilen stått helt still i ca 2 veckor.
Om någon har något mer tips skulle jag va evigt tacksam!

Drar en vild gissning och säger kolla bränsletrycksregulatorn (BTR) så den inte är trasig. Är den paj så kan bränsletrycket försvinna förbi BTR:en och tillbaka till tanken via returen.

Vid gaspådrag så bör bilen gå rent då spridarna öppnas mer.

Kan även vara problem med luftmassemätaren (LMM). Är den paj bör bilen gå bättre om du kopplar ur kontakten till den. Då går bilen på en fetare blandning i safe-mode istället.

nippletwister
18 augusti 2015 · 22 Inlägg

_Thor_ skrev:

nippletwister skrev:
Försöker få en update igen. Har nu bytt olja och filter, tändstift, bränslefilter, nytt fördelarlock men den skakar och darrar fortfarande på låga varv. Lite ökad tomgång och den går jättefint, samma sak vid högre hastigheter. Växelspaken rör på sig mer än vad den ska under tomgång och även kopplingspedalen som låter då de skakar. Förstår inte vad felet är då det började efter att bilen stått helt still i ca 2 veckor.
Om någon har något mer tips skulle jag va evigt tacksam!

Drar en vild gissning och säger kolla bränsletrycksregulatorn (BTR) så den inte är trasig. Är den paj så kan bränsletrycket försvinna förbi BTR:en och tillbaka till tanken via returen.

Vid gaspådrag så bör bilen gå rent då spridarna öppnas mer.

Kan även vara problem med luftmassemätaren (LMM). Är den paj bör bilen gå bättre om du kopplar ur kontakten till den. Då går bilen på en fetare blandning i safe-mode istället.

LMM:en är det knappast fel på då jag har bytt den förr till en från en fungerande 740, den har aldrig krånglat sen dess. Var sitter BTR:en?

eferm
18 augusti 2015 · 245 Inlägg

hur ser kablarna till spridarmotstånden ut?

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang