Bästa sätt att höja laddtryck på 19t

VolvoSamuel
18 juni 2015 · 60 Inlägg

Håller på att bygga en Volvo 940 -97 med 19t och tänkte köpa en ställbar wg (1-1.7) men sen har jag sett dessa som verkar rätt bra för hade tänkte kört på på 0,6-0,8 när jag pendlar och sen när jag "leker" så 1-1.3 så de hade vart gött att haft en knapp som man bara kunde trycka på smile

Men är dessa "farliga " för styrsystemet eller nått?
Och vilket är de bästa alternativet eller ska jag bara skita i den idéen? wink

http://www.ridetech.se/boost-control-electric/15284-0

http://m.ebay.com/itm/350922739325?nav=SEARCH

Jag har ska ha special chip, 3" lmm och 440cc spridare.

Audi S4 B5 (1999)
Volvo S80 2,9L "ContainerN" (1999)
Volvo 142 "Dubbel Weber" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juni 2015 · 26 136 Inlägg

I så fall får du väl även köra med flera olika mappar i styrsystemet, för annars blir det ju fel när du sänker/höjer laddtrycket..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
18 juni 2015 · 55 Inlägg

Förstår inte varför det skulle bli fel med olika laddtryck? Klart du kan köra olika laddtryck, jag kör med 1,35 på gata o 0,3 till besiktning smile bränslet följer ju laddtrycket, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Neråt e ju aldrig bekymmer, upp så går de ju till en viss gräns, något måste sätta stopp smile

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
VolvoSamuel
18 juni 2015 · 60 Inlägg

nookie skrev:
Förstår inte varför det skulle bli fel med olika laddtryck? Klart du kan köra olika laddtryck, jag kör med 1,35 på gata o 0,3 till besiktning smile bränslet följer ju laddtrycket, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Neråt e ju aldrig bekymmer, upp så går de ju till en viss gräns, något måste sätta stopp smile

okej men hur reglerar du ditt laddtryck? smile

Mack Forum- och sitemoderator
18 juni 2015 · 26 136 Inlägg

nookie skrev:
Förstår inte varför det skulle bli fel med olika laddtryck? Klart du kan köra olika laddtryck, jag kör med 1,35 på gata o 0,3 till besiktning smile bränslet följer ju laddtrycket, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Neråt e ju aldrig bekymmer, upp så går de ju till en viss gräns, något måste sätta stopp smile

Det är väl förstås bättre med chip som är anpassat för högre och sedan sänka laddtrycket temporärt, men så är det inte alla som gör.
Många tenderar till att köra originalmappat och bara höja laddtrycket, vilket i längden inte är bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ovesund
18 juni 2015 · 143 Inlägg

Antar att de där elektroniska laddtrycks styrningarna fungerar som en pysventil?

Personligen hade jag kört på det max laddtryck som känns safe och gasa efter behov.
Om du pendlar med bilen bygger du inte upp några enorma laddtryck ändå.

rudarmy
18 juni 2015 · 354 Inlägg

Alla siffror som anges på tryckklockor glt inte maxladd ,gjorde bort mig när jag beställde från kinugawa..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
19 juni 2015 · 55 Inlägg

VolvoSamuel skrev:

nookie skrev:
Förstår inte varför det skulle bli fel med olika laddtryck? Klart du kan köra olika laddtryck, jag kör med 1,35 på gata o 0,3 till besiktning smile bränslet följer ju laddtrycket, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Neråt e ju aldrig bekymmer, upp så går de ju till en viss gräns, något måste sätta stopp smile

okej men hur reglerar du ditt laddtryck? smile

Extern wg med en hel spann olika fjädrar, dock är det max ladd som gäller haha men de e smidigt att bara peta bort en fjäder till besiktningen, har satt min wg väldigt lättåtkomlig oxå så det underlättar såklart smile

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
19 juni 2015 · 55 Inlägg

Mack skrev:

nookie skrev:
Förstår inte varför det skulle bli fel med olika laddtryck? Klart du kan köra olika laddtryck, jag kör med 1,35 på gata o 0,3 till besiktning smile bränslet följer ju laddtrycket, så länge man håller sig inom rimliga gränser. Neråt e ju aldrig bekymmer, upp så går de ju till en viss gräns, något måste sätta stopp smile

Det är väl förstås bättre med chip som är anpassat för högre och sedan sänka laddtrycket temporärt, men så är det inte alla som gör.
Många tenderar till att köra originalmappat och bara höja laddtrycket, vilket i längden inte är bra.

Alltid bättre med ordentligt sprut, dock inte alltid nödvändigt, jag tycker folk krånglar till de för sig många gånger. Det är ingen överkänslig motor med herrejesus stor turbo vi talar om i detta fallet och det är inga extrema laddtryck för den delen heller.
Jag hade varit hycklare om jag sa nåt annat än att ett vettigt sprut är A & O när jag själv lagt stora summor på sprut o mappning och bygger man en seriös motor så ser jag inget annat alternativ än ett bra sprut. Vad är en seriös motor? För min egen del så tycker jag att när man byter bort svarvade originalkolvar och stakar mot smidda doningar så går man från ett busbygge till seriös motor, klart att det finns tusen andra saker att kolla på men stoppa man i smidda inälvor brukar det andra komma på köpet smile
Körde själv en fekzenchippad orginalmotor ett bra tag och hade sjukt kul med det budgetbygget, hade en 400 hk busbil för mindre pengar än en Dacia haha

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang