Volvo 740 b230f. Ingen gnista *LÖST*

kent_persson
18 juni 2015 · 7 Inlägg

Är det någon som kan förklara hela tändprocessen för en Volvo 740 med B230f motor.
Jag har kommit fram så långt att det inte finns någon hallgivare i fördelardosan utan att det borde vara en varvtalsmätare på den.

Bakgrunden till frågan är att jag tappat gnistan på bilen. Ingen gnista på något av tändstiften. Om jag däremot kopplar en tändstiftkabel direkt ifrån tändspolen till ett tändstift så kommer det gnista på stiftet.

Med det förstår jag att tändmodulen/styrenheten borde fungera då den bryter kretsen i tändspolen.
Som det känns så kommer inte gnistan då rotorn står i läge att skicka vidare till stiftet.

Och ja, jag har kollat att kamremmen både är hel och står rätt enligt markeringarna. Anser även att både fördelarlock och rotor är fungerande utan att ha kunnat testa det. De byttes för en kortare tid sedan i en vanlig service. Ska i och för sig köpa ett billigare biltemalock och rotor bara för att testa så snart jag kommer åt butiken.

Frågor:
Om vevaxelgivaren/varvmätaren är hel kan det ändå komma signaler så att tändmodulen bryter tändspolen?
Hur fungera hela processen och går det att med t:ex en multimeter mäta sig fram till om någon av tändmodulen eller vevaxelgivaren är felande?

Någon som kan ge lite ledtrådar och förklara hur det fungerar?

Senast redigerat av kent_persson (22 juni 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
18 juni 2015 · 26 147 Inlägg

Årsmodell?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
kent_persson
18 juni 2015 · 7 Inlägg

Ursäkta mig.
1988 modell senare.

Senast redigerat av kent_persson (18 juni 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Börja med att kolla felkoder.

Vet du om du har bränsle? Alltså att pumparna går och att spridarna öppnar?
Om inte så är vevaxelgivare eller systemrelä (vitt relä bakom askkoppen som kallas pumprelä ibland)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jaka54
19 juni 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Brorsan hade samma fel som du på hans nyinköpta ,förra året, Audi 100 avant Turbo-91 (C3 modellen).
Bilen startade inte och hade ingen gnista på något av stiften. Vi tog bort och gjorde rent (den var j...skitig) vevaxelgivaren/varvtalsgivaren (två stycken givare på Audi 100) och sen fungerade bilen perfekt igen.

Varför går det inte att ladda upp bilder från mitt fotoalbum ???

Senast redigerat av jaka54 (19 juni 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juni 2015 · 14 048 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan hade samma fel som du på hans nyinköpta ,förra året, Audi 100 avant Turbo-91 (C3 modellen).
Bilen startade inte och hade ingen gnista på något av stiften. Vi tog bort och gjorde rent (den var j...skitig) vevaxelgivaren/varvtalsgivaren (två stycken givare på Audi 100) och sen fungerade bilen perfekt igen.

Varför går det inte att ladda upp bilder från mitt fotoalbum ???

Är det inte bara att kopiera BBCoden vid bilden och klistra in den där du vill ha den.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (19 juni 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
20 juni 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
??? "BBCoden vid bilden"... ??
Har alla mina foton under "bilder" på datorn. Finns det en kod där på varje bild??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juni 2015 · 14 048 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? "BBCoden vid bilden"... ??
Har alla mina foton under "bilder" på datorn. Finns det en kod där på varje bild??

Jasså du menar så!! Trodde du menade fotoalbumet på garaget. Har du bra upplösning på bilderna, annars går det nog inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
St3v3
20 juni 2015 · 357 Inlägg

Har du gnista ut ur tändspolen men inte ut ur fördelaren så har du ju nåt fel med fördelaren
Antingen snurrar den inte, eller så är det nåt fel med rotor, fördelarlock eller tändkablar

kent_persson
22 juni 2015 · 7 Inlägg

St3v3, du har så rätt.

Svaret på problemet var att rotorn "brunnit" upp beroende på felaktiga tändkablar.
Någon hade i bilens tidigare liv bytt tändkablar och inte använt den sort som hakar emot stiftet i mitten utan istället använt de som kontakterar emot ytterkanten i fördelardosan.
Följden blev att det efter en tids körning vart för varmt eller för mycket gnistor att rotorn inte länge pallade.
Ny rotor och nytt fördelarlock löste problemet plus givetvis nya tändkablar som passar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang