Handbroms på volvo 740 88. suck. snälla hjälp!

Berglund_696 Non stop driving
21 juni 2015 · 402 Inlägg

hej.

har gått igenom hela handbroms systemet backarna är okej. hävarmen dom trycker ut backar funkar på båda sidor. vajrna går som dom ska.

så trött på detta nu så jag ber om hjälp. för sök på google på det här då får man så mycket svar och ihoa blamdat så vet inte vad som är vad längre.

ja har spännt handbroms vajern till max drar ma ni handbromsen nu så går spaken med fjädranade strycka eller va fan an ska kalla det för ända upp i topp och inget händer mer än att vajarna över bakaxel rör sig lite.

en sak jag undrar över skiljer sig tydligen rån 940 men 740 har väl bara en pinne mellan brombackarna? fram till och sen är det ju hävarmen på andra sidan. 940 har sån som man spänner upp eller justerar bamarna med inne där ist. för pinnen på 740?

kan tillägga att fästet ute på bakaxelen är nytt biltema. men själva fästet som stora vajer sitter i som kommer innefrån bilen. och samma fäste där den lilla vajerna sitter i och bort till höger sidan.
ÄR det samma fasten på 740/940 då jag googlat men sett lite olika varianter. blir knäpp på det här. suck.
hur fan ska det vara? har ingen bromsverkar på handbromsen alls ändå siiter det som det ska och uppjusterat till max. om nu inte någon innan bytta ut sakerna och satt dit saker från 940?

HJÄLP?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2015 · 13 736 Inlägg

du kan alltid montera ställskruven istället för järnet.

men det lär vara rätt slitna grejer om du maxat allt.
drar du spaken rakt upp eller är det bara att det tar dåligt?

har man tex biltema belägg så blir det så att dom inte tar ett skit fast spaken är som den bör vara.

på v70N så monterar man alltid 850 ställskruv istället för järnet och det fungerar på alla volvosar. och gör rätt stor skillnad.  tycker det är dom nyare volvosarna som strular men är det slitna skivor och halv slitna backar så blir det aldrig riktigt bra.    tacka vet jag 240 handbroms.. den låser iaf upp på torrasfalt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Arly165 Bakhjulsdriven
21 juni 2015 · 334 Inlägg

Pinnen framtill kan vara nednött i skåran, då får man sämre verkan. Det bästa är att montera ny pinne eller justerbart stag. Då löste det sej på min bil.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Berglund_696 Non stop driving
21 juni 2015 · 402 Inlägg

Ska beställa ny backar och Sånna skruvar då. Om det funkar. Det är spänn i spaken men den går rakt upp och tar dåligt. Men är det någon speciell skruv man ska ha? Vet vilken ni menar tänkte bara så man får rätt.
Då är det iaf. Inte vajern som är slut. Skönt.
Nya bakar och skruv då.bara riva ner skiten igen.
Men det är bara det kvar sen bes. Men som sagt vilken skruv ska man ha? Någon speciell från annan volvo? Visste inte att man kunde faktiskt. Tack för svaren.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Putteliten
21 juni 2015 · 9 074 Inlägg

Biltema är felet! Mellandelen till backarna är för kort, se bild i länken. Om du läger en svetsloppa på varje sida i mellandelen så ska du se att du har rejäl handbroms!

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1555098

Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Berglund_696 Non stop driving
21 juni 2015 · 402 Inlägg

Kan man säkert göra. Men då kan den ju bli för stor. Nya bakar och pinnar eller skruvar beställer imorgon. Vilken Skriv justering skulle man ha? Passar från vilken bil?
Jag kör inte med biltema bromsar för som suger. Finns en på en demontering som är jävligt billig med nya saker. Där beställer jag. Sen är det hemma dagen efter.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
-jimmy
21 juni 2015 · 377 Inlägg

Fixat väldigt många handbromsar på gamla Volvo 7/900, givetvis med Biltema delar.
Vet inte vad folk gör egentligen.

Berglund_696 Non stop driving
22 juni 2015 · 402 Inlägg

Tro mig jag har jag fixat så många volvo bilar från 142 upp till V70.
Kan väl vara så att många ägare som haftcvilen bytt sakerna till saker som inte ska vara där. Där av den effekten.
Jag är utbildad bi mek jobbade på volvo i två år men blev så jävla utle på samma saker varje dag. Att jag tog lastbils kort ist. Och började köra lastbil.

Har mekat antalet 740 940 hemma. Men denna gången vet jag inte vad som sitter i handbromsen. Därför jag bad om råd och nej jag köper inte mina bromsar från biltema. Biltema klarar inte värmen som uppstår om du bromsar hårt och sen hårt igen och hårt igen tappar effekten. Det är vad jag har märkt
Därför köper jag från en i tegnaby och han är billig.
Men efter som ingen skrivit vad för justerskruv man ska ha får man väl ta den där pinnen ist. Fast det hade varit bra med justerskruv men vet inte från vilken modell jag ska ta bara som kan passa

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2015 · 13 736 Inlägg

finns bara en sitter original på 850..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang